• EmelieFiluren

Vad för stygn till stretch?

Jag är helt nybörjare på att sy kläder. Jag ska byxor i stretchtyg och undrar hur jag ska göra. Ska jag sy ihop bitarna med raksöm eller något annat? Måste jag overlocka kanterna innan jag syr ihop plaggen?

• Svar på tråden Vad för stygn till stretch?
  • Snoddas Snoddas

Det finns en "hushållsoverlocksöm" som finns på ganska många symaskiner! Den ser ut typ så här _/_/_/_/_

Den är elastisk och syr och kastar samtidigt!

annars funkar förstärkt raksöm bra, men då behöver du nog sicksacka kanterna! Lycka till!

• EmelieFiluren

Jag kan ställa in maskinen på stretch så att det ska bli elastiskt. Om jag använder den sömmen du visade, behövs bara den då? Alltså använder jag den när jag syr ihop plaggen?
    Jag har ett paket med nålar men hur vet jag vilken som är stretchnål?

• Snoddas Snoddas
    EmelieFiluren skrev 2009-04-16 16:12:03 följande:
    Jag kan ställa in maskinen på stretch så att det ska bli elastiskt. Om jag använder den sömmen du visade, behövs bara den då? Alltså använder jag den när jag syr ihop plaggen? Jag har ett paket med nålar men hur vet jag vilken som är stretchnål?
    Ja, då räcker det med den eftersom den tar kastar kanten samtidigt. Man kan behöva klippa rent efter.

Stretchnålar brukar säljas separat. Vanliga nålar kan göra hål i tyget, beror lite på vad det är för tyg!
  • Stormorsan
    EmelieFiluren skrev 2009-04-16 16:12:03 följande:
    Jag kan ställa in maskinen på stretch så att det ska bli elastiskt. Om jag använder den sömmen du visade, behövs bara den då? Alltså använder jag den när jag syr ihop plaggen? Jag har ett paket med nålar men hur vet jag vilken som är stretchnål?
    Det står på nålpaketet om det är stretch. Fråga i affären.

Du behöver inte overlocka eller sicksacka trikåtyg eftersom det är stickat och inte vävt.
Svar på tråden Vad för stygn till stretch?