• snusmumriken2

Vad har hänt med min 3-månaders bebis?

Min son har blivit som förbytt!
    Från att ha varit en väldigt lugn o belåten liten kille så har han helt plötsligt (för några dagar sen) börjat kinka nåt otroligt på kvällarna!
    Han är ledsen o skriker o inget man gör verkar duga, han är trött men vill/kan inte sova. Man måste gå runt o bära på honom hela tiden, skulle man lägga honom ifrån sig blir han jättearg. Helst ska han ligga o amma/snutta hela tiden, vilket i det långa loppet blir rätt påfrestande... O dessutom medför det att han kräks ännu mer än vanligt eftersom han äter fast han är mätt. Suck. Napp är uteslutet, han vägrar. Den kan funka ibland på dagen men icka på kvällen.
    Det är alltså bara på kvällen han är sån här, på dagarna är det inga problem öht.
    Han verkar inte ha ont nånstans utan han är bara missnöjd. Det är så tråkigt att inte veta vad som är fel o kunna hjälpa honom!
    Nån som känner igen sig? vad kan man göra? Vad kan det bero på?

Vet inte om detta hör till saken men han kräks som sagt väldigt mycket o på senaste bvc-kollen så hade han inte gått upp alls! De var dock inte oroliga o jag fick amma honom där o väga honom efteråt för att se om han fått i sig nåt, vilket han hade så det verkar inte vara dåligt med mat.

• Svar på tråden Vad har hänt med min 3-månaders bebis?
  • Suri

Ett språng?
    Läste om utvecklingssprång här på FL, ska se om jag kan länka.

När det händer nya saker i barnets utveckling så blir de kinkiga, behöver mer närhet, krånglar med mat och sömn, osv. Det går snart över.

• Anjonen

bröstmjölken sägs ju va tunnare på kvällen så han kanske inte blir riktigt mätt även om han får i sig stor mängd... det plus att han kan va i en ökningsperiod å då behöver dom ju mer för att nå den där riktiga mättnadskänslan... skulle råda dig att amma som vanligt men kanske ge en slurk ersättning också om han fortsätter va missnöjd, men du behöver ju absolut inte följa mitt råd :))

• Suri
    SPRÅNG 3
    Vid ungefär 11 eller 12 veckor är det dags för nästa språng. Precis när du trodde att ditt barn lärt sig att leka på egen hand, klarar den det inte så bra längre. Barnet har blivit blygt och klamrar dig fast vid mamma och pappa. Det äter och sover troligen sämre och är mer håglöst än tidigare. Det verkar också som om barnet blivit sämre på att göra vissa rörelser.

Att det tycks gå tillbaka eller står stilla i utvecklingen kan oroa föräldrarna. Men det är helt normalt. Snart kommer de påtagliga framstegen tillbaka.

Vid cirka 12 veckor lär sig barnet nyanser. För första gången uppfattar det förändringar i sina syn-, ljud-, känsel- och luktupplevelser. Barnet kan till exempel känna igen hur tonläget i en röst förändras eller hur någon ändrar kroppsställning. Barnet lär sig också kontrollera sin kropp allt bättre. Rörelserna blir smidigare.

Barnet kan följa något med ögonen på ett kontrollerat sätt och överblicka ett rum. Barnet kan också uppfatta ljud mer nyanserat än tidigare och experimenterar själv med ljud.

• Loppan76

Hej
    Tycker det låter som kolik. prata med bvc, sen finns det minifom droppar på apoteket du kan ge innan varje måltid, de "spränger" hål på luftbubblorna som ger honom ont. Mina två senaste barn var som honom. Bara skrik på kvällarna. Drar benen upp mot magen.
    Och sen när han snuttar så mildras magontet men det gör att han äter mycket så han kräks upp en del. Noga med rapning. lägg värme mot magen. "inte så varmt så det blir obehagligt" fleece filt tex.
    Prova olika nappar. Med min son provade jag mams nappar från 6 mån, den var lite större och lättare att ta tag om. Nu släpper han den inte (han är 1 1/2 år)

Fråga även Bvc om babymassage, det kan också hjälpa.
    Hoppas det hjälper
    Lycka till
    Helen

• snusmumriken2

Tack för länken Suri!
    Kanske är det ett språng. Hoppas på det.
    Det är så jobbigt när inget man gör funkar. Man känner sig så hjälplös.
    Har inget minne av att storebror var så här... Men man kanske har förträngt det...

• snusmumriken2
    Loppan76 skrev 2009-04-16 12:59:40 följande:
    HejTycker det låter som kolik. prata med bvc, sen finns det minifom droppar på apoteket du kan ge innan varje måltid, de "spränger" hål på luftbubblorna som ger honom ont. Mina två senaste barn var som honom. Bara skrik på kvällarna. Drar benen upp mot magen. Och sen när han snuttar så mildras magontet men det gör att han äter mycket så han kräks upp en del. Noga med rapning. lägg värme mot magen. "inte så varmt så det blir obehagligt" fleece filt tex.Prova olika nappar. Med min son provade jag mams nappar från 6 mån, den var lite större och lättare att ta tag om. Nu släpper han den inte (han är 1 1/2 år)Fråga även Bvc om babymassage, det kan också hjälpa.Hoppas det hjälperLycka tillHelen
    Tror inte det är kolik... Han verkar som sagt inte ha ont utan jag tror att det bara är missnöje av nåt slag.
    Han hade lite problem med gaser när han var mindre o fick minifomdroppar, nu får han sempers magdroppar, o det har blivit bättre. Han har fortfarande mycket gaser men de gör inte ont längre.
  • Suri
    snusmumriken2 skrev 2009-04-16 13:02:37 följande:
    Tack för länken Suri! Kanske är det ett språng. Hoppas på det. Det är så jobbigt när inget man gör funkar. Man känner sig så hjälplös. Har inget minne av att storebror var så här... Men man kanske har förträngt det...
    Min kille är 6 månader och jag har redan glömt

Tror min gör ett språng nu faktiskt. Han vaknar flera gånger på natten igen och vill äta på konstiga tider.. Dessutm är det bara jag som duger. Bara min famn. Liiite tröttsamt.
    Känns rätt bra att läsa om sprången igen, för man inser att det händer rätt så mycket komplicerade saker i deras små hjärnor. Självklart behöver de vårt stöd och extra mycket närhet ett tag. Sedan kan de erövra världen igen.
  • snusmumriken2
    snusmumriken2 skrev 2009-04-16 13:05:53 följande:
    Tror inte det är kolik... Han verkar som sagt inte ha ont utan jag tror att det bara är missnöje av nåt slag.Han hade lite problem med gaser när han var mindre o fick minifomdroppar, nu får han sempers magdroppar, o det har blivit bättre. Han har fortfarande mycket gaser men de gör inte ont längre.
    Ska tillägga att det inte är några problem på nätterna, då ammar han o somnar utan problem. Det är bara på kvällarna han är sån här tills han somnar i vår famn. Det kan kanske röra sig om 1-3 timmar han är orolig. Han somnar oftast runt kl 20-21 o sover därefter för natten med uppvak för amning mer eller mindre ofta.
  • Suri

Jag tycker det låter normalt. Han är säkert trött efter alla intryck under dagen och har lite svårt att komma till ro på kvällen. Han är ju så mycket mer medveten nu om vad som händer runt omkring honom. Ha lite tålamod, amma så mycket han vill. Det kommer säkert att gå över om någon vecka.

• Lequisha

Jag tror oxå att det är ett utvecklingssprång. Sitter nämligen själv i samma sits med min 13 veckors. Han har under 3 dagar skrikit mer än under 3 månader totalt. Men det är precis som du säger, kinkar. Det är liksom inget behovsskrik utan mer missnöjdhet.
    Äldsta sonen son nu är 21 månader var precis likadan vid precis samma tidpunkt enligt min blogg. Det går över så det är bara slappna av och stå ut. Tills nästa språng kommer

• snusmumriken2

Tack snälla ni för alla era svar!
    Det är säkert ett språng. Han är ju så glad o pigg annars. O precis som du sa Suri så är de ju så mycket mer medvetna o tar in så mycket under dagen som ska bearbetas så det är klart det inte är så lätt att komma till ro alltid

Nu är det bara att hoppas att vikten fixar till sig till nästa koll också...

Svar på tråden Vad har hänt med min 3-månaders bebis?