• mimmipigg

Hur ska man bete sig när man blir jagad av lösa hundar?

Jag hade en mycket obehaglig upplevelse igår kväll.

Jag var ute och joggade min vanliga runda. Det var mörkt, inga människor syntes till, men i kanten av ett villaområde.

Jag springer hyfsat fort och passerar en veterinärpraktik som finns i en villa. Plötsligt märker jag att två hundar som jagar mig i full fart och skäller argsint. Jag tror att man inte ska springa om man inte vill bli jagad men jag springer ju redan!?!?

Jag vågar inte stanna utan springer så fort som jag någonsin kan. Jag har PANIK och jag lovar er att jag trodde att jag skulle dö. De är mig i hasorna och skäller högt hela tiden, jag ser tänder blänka i mörkret. Jag vet inte, det var säkert snälla hundar som lekte en kul lek, men för mig som inte känner hundar verkade de ursinniga... normalt är jag inte hundrädd alls men lite försiktig med hundar jag inte känner.

Till slut efter kanske 100 meter tröttnar hundarna. Jag har gråten i halsen, strupen krampar och jag får knappt luft... joggar hemåt och hemma släpper det och jag börjar faktiskt gråta.

VAD skulle jag ha gjort??? Vet inte om jag någonsin kommer våga jogga den rundan igen :(

• Svar på tråden Hur ska man bete sig när man blir jagad av lösa hundar?
  • Majsan70

Tja det bästa är ju att stanna.

Nu är ju inte jag hundrädd så jag kommenderar med skarp röst om jag känner obehag av hundarna. Stannar naturligtvis o vänder mig emot dem när jag gör detta.

Att springa som ju är det mest naturliga när man blir rädd, är inte bra eftersom det triggar hundarna än mer.

Jag förstår att du blev rädd trots allt. vart var ägarna? Såg du till dem eller vet du vem som äger hundarna, för sådär får man ju inte släppa sina djur.

• Eisa

Usch vad hemskt. Jag vet inte de allmänna råden för hur man ska göra vid hundjagning, men jag tvivlar på att stanna gör det hela bättre.

12.34
  • Kinya

Stanna och skrika på dem med hög och mörk röst. De allra flesta hundar vågar inte komma fram då. Att springa triggar bara deras jaktinstinkt.

• mimmipigg

Nej jag såg inga människor alls. Men det var mörkt och jag hade iPod också så jag var lite avskärmad. Sprang ju inte tillbaka och letade heller.

Jag övervägde att stanna men de var precis i hälarna på mig och hoppade och hade sig. Kändes som de skulle hoppat på mig direkt om jag stannat... hur vet man att de inte hugger? ... Jag borde rytit... men jag var andfådd också.......

Skulle jag återuppleva detta skulle jag springa även andra gången tror jag :(
    Usch usch usch

• Vhilma och Victor

Åk när det är ljust ute och fråga på vet.kliniken om de vet vems hundar det kan var..

• J Lisa

Men gå tillbaks dit dagtid och kolla om du ser hundarna med ägare och berätta vad som hänt. Bara för att man har snälla hundar så ska dom ändå hållas under uppsikt när dom är ute. Jag är inte alls hundrädd på någotvis, har alltid haft hund men tycker att man ska respektera andra som kanske inte vill ha med ens hundar att göra och kanske är rädd. Och får du då kanske träffa hundarna och se att dom inte är några monster utan bara busiga så törs du säkert springa där igen.

• Eisa
    mimmipigg skrev 2009-04-16 13:47:25 följande:
    Nej jag såg inga människor alls. Men det var mörkt och jag hade iPod också så jag var lite avskärmad. Sprang ju inte tillbaka och letade heller.Jag övervägde att stanna men de var precis i hälarna på mig och hoppade och hade sig. Kändes som de skulle hoppat på mig direkt om jag stannat... hur vet man att de inte hugger? ... Jag borde rytit... men jag var andfådd också.......Skulle jag återuppleva detta skulle jag springa även andra gången tror jag :(Usch usch usch
    Men morrade de och betedde sig aggressivt?

Jag tippar på att de bara hade hoppat på dig, slickat, kanske nafsat i leksyfte.
    12.34
  • mimmipigg
    Eisa skrev 2009-04-16 13:50:36 följande:
    Men morrade de och betedde sig aggressivt? Jag tippar på att de bara hade hoppat på dig, slickat, kanske nafsat i leksyfte.
    Jag är 99% säker på att du hade rätt... jag vågade dock inte chansa :(
    Det var mörkt, jag hade iPod, och sprang ganska fort. Jag hade svårt att bedömma också... jag märkte ju inte ens av dem innan de var precis vid hälarna.

För visst finns det knäppa hundar? Eller kan man räkna med att det är "safe" att stanna?
  • Drakfisk

Man ska stanna, vända sig om, dra ur ipoden ur öronen och ryta till så bestämt man kan. Man kan förstärka rytandet med att stampa i marken samtidigt som man ryter: "nej", "sitt" "ligg" eller liknande.

Att man fortsätter springa "triggar" igång många hundar, min hund t.ex. har vääääldigt svårt att fatta att han inte får följa med joggare som springer förbi oss när vi är ute på promenad. Han är i.ofrs. alltid kopplad på platser där vi riskerar att möta folk, så han kommer ju inte så långt, men ändå.

Det finns knäppa hundar, men de är mycket få. Vanligare är det med lekfulla hundar som tror att det är en lek när en människa springer förbi dem.

• Miew

Håller med om att man ska stanna vända sig mot hundarna och skrika "NEJ", visar man auktoritet så backar dom.
    Jag har många hundar själv och är inte rädd, men har råkat ut för att få vilt främmande hundar efter mig.
    En hund satte jag upp knät i bröstet på då han hoppade upp på mig.
    en jag tryckte ner honom och sa starkt och klart NEJ.
    Men jag kan även förstå paniken att få en springande hund efter mig. MEn 99% vill bara leka...

• mimmipigg

Jaaaa.... jag förstår att jag borde ha agerat annorlunda. Men jag var inte beredd. Har aldrig varit i denna sits tidigare. Är i princip helt oerfaren vad gäller hundar.

Nästa gång SKA jag stanna, ryta, stampa med foten! Om jag så dör på kuppen

Svar på tråden Hur ska man bete sig när man blir jagad av lösa hundar?