• Sadie

Hur tätar man skarven mellan bänkskivor i köket?

Där två bänkskivor (massivt trä) möts, t ex i en vinkel. Ska man täta skarven med något där? Vad och hur? Eller räcker det med att olja?

• Svar på tråden Hur tätar man skarven mellan bänkskivor i köket?
  • Duckan74

Jag skulle täta med silikon för att inte vatten ska tränga igenom.

• Sadie
    Duckan74 skrev 2009-04-16 13:46:25 följande:
    Jag skulle täta med silikon för att inte vatten ska tränga igenom.
    Jo, typ det var jag också inne på. Visste dock inte om det var "normen"... Kan liksom inte komma på hur det ser ut hemma hos folk. Syns tätningen?
  • Duckan74

Ta ett genomskinligt så tror jag inte att det syns om inte skarven i sig är väldigt stor.

• Duckan74

Alt en i en färg närmast träet på bänskskivan.

• Sadie
    Duckan74 skrev 2009-04-16 13:49:40 följande:
    Ta ett genomskinligt så tror jag inte att det syns om inte skarven i sig är väldigt stor.
    Ok så det ska bara ligga emellan och inte ovanpå som typ... en smal list eller nåt också? Ja, kanske dumma frågor detta men...
  • Duckan74

List skulle jag inte sätta.

• Sadie

Nej men jag menar som att det ser ut som en list (dvs att den syns uppifrån)... alltså om du tänker att skarven ser ut såhär framifrån:

||

och man lägger tätningen såhär:

__
    |||

eller ska man lägga den såhär:

|||

Eller är jag ute och cyklar

• Duckan74

Um, silikonet är ju lite flytande och lägger sig som en smet. Vet inte riktigt vad du menar med din ritning.

• skorpionen80

Du får nog lägga på silikonet uppifrån, för är det inte tätt uppe så kommer det ju ner fukt ändå. Men lägg på silikon och dra med fingret över skarven så att överflödig silikon torkas av. Det behöver ju itne ligga ovanpå skivorna.

• Sadie

Nej förlåt om jag är otydlig. Vi har ett ruckel till kök och jag i min tristess kom på att man kan byta bänkskivorna, det gör mycket. Men vill helst veta hur jag ska göra innan jag ger mig i kast med något. Har liksom ingen erfarenhet. skorpionen80 verkar förstå hur jag menar. Finns det genomskinligt silikon? Vi har bara svart och vitt hemma, ser ju inte så fint ut.

Svar på tråden Hur tätar man skarven mellan bänkskivor i köket?