Kött/stek för 10 personer? Hur mycket ska jag köpa?
Som sagt.. jag ska laga middag till 10 personer.. Tänkte göra stek (nöt eller skinkstek) med potatisgratäng och sallad.
Men hur mycket kött behöver man till 10 personer?
Som sagt.. jag ska laga middag till 10 personer.. Tänkte göra stek (nöt eller skinkstek) med potatisgratäng och sallad.
Men hur mycket kött behöver man till 10 personer?
Man brukar beräkna 150g kött per person. Sedan kanske man vet med sig ifall ngn av gästerna äter mer... kan väl ta till lite extra för säkerhets skull. Det blir ju 1,5 kilo annars. Tror jag haft stek på runt kilot till 4-5 pers dock. Bättre det blir över än att det inte räcker brukar jag resonera.
pinsamt om det inte skulle räcka...
Ju större stek, desto saftigare stek. Så kör du på minst 2 kg.
Väldigt gott att lägga resterna på mackan dagen efter...mums!
Tänk så här när du tittar i köttdisken. Man blir mättare av nötkött än fläskkött så en nötstek är mer dryg. Tänk vilka tunna skivor man brukar få när man äter rostbiff, hur många såna skivor äter du?
Speciellt till potatisgratäng, då får du inte i dig lika mycket som om du åt det som kallskuret.
En biff på 150gr blir du garanterat mätt av men tänk då så mycket fläskfilé man kan trycka i sig innan man känner samma mättnad.
Så titta på en portionsförpackning av kött, vare sig det är en biff eller en fläskkotlett (utan ben). Bedöm vilken förpackning du skulle ha valt till 2 personer och titta på vad den väger, där har du ett riktmärke.
Jag tycker att du ska ta nötstek, lättare att beräkna, godare till potatisgratäng, lättare att få tunna fina skivor av, lättare att få god i ugnen.
Rulla den i grovmalen peppar och salt, mums!