• Slottsfru

Vad händer i kroppen när man slutar med p-piller?

Har efter 15 års knaprande slutat med mina p-piller, med förhoppning att bli gravid. Nu undrar jag hur kroppen reagerar på att efter så lång tid "sköta sig själv"?

Jag inbillar mig att jag blivit oerhört labil och känslig, gråtmild och knäpp. Mår illa, är lite yr, ont i kroppen (nej, jag är inte gravid ännu). Är det en tillfällighet, eller är det kroppen som kämpar för att återfå någon slags balans?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Vad händer i kroppen när man slutar med p-piller?
  • babyphat

Det kan väl vara så att hormonerna från pillrena är på väg bort och att det är det som du känner av. Min gynekolog sa att det tar ca. 1 månad innan hormonet försvinner ur kroppe, hur länge sen var det du slutade äta dem?

• Slottsfru

Jag slutade med dem för tre veckor sedan, och haft en mensperiod (som aldrig ville sluta) direkt efteråt.

• saragbg

ja slutade också nyss m mina p-piller, känner av samma symptom som du har även gått över tiden, så man vet juh ej ifall d har m att kroppen håller på å återställa sig el ifall ja har en bebbe i magen. hoppas juh på det sist nämda =)
    men d e juh frustrerande å inte veta exakt, eftersom d e olika från person till person..hm knepigt det där.

• Snart kanske

Jag slutade i juli, och än så länge har jag inte haft några symptom mer än att jag helt plötsligt fick fullt med finnar. Vilket jag aldrig haft problem med tidigare. Men nu har det tack och lov lagt sig. I övrigt mår jag jättebra, mensen kom igång som den skulle, väntar bara på att se om äl också kommer igång. Förutom det gäller det bara att "övertala" sambon om att det är dax att dra igång verkstaden
    Lycka Till allihop.

• Nellie K

Hejsan!
    Jag slutade med mina p-piller i februari och det var dels för att jag hoppades på att bli gravid och för att jag inte mådde bra av att äta den.
    Under tiden jag åt dem (ca 10 år) så var jag deppig, humörssvängningar och totalt ointresserad av sex!!!!
    Men jag slutade som sagt i februari och sedan dess har jag blivit mycket gladare och min sambo hinner inte med:)
    Jag kan säga att det visserligen har kommit en del biverkningar så som MENSVERK och ömmande bröst men det är faktiskt värt det.
    Illamående och annat har jag inte varit med om men det är ju så individuellt och sedan kan det bero på vilka p-piller som man äter (de innehåller ju olika halter av hormoner).

Hoppas att allt ordnar sig föpr dig och att du blir gravid snart!

För mig lär det dröja eftersom min sambo total vägrar!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Krammizzzzzar

• Curlygirlie

Hej!
    Jag slutade med pillrena för snart 3 veckor sedan. Jag mår illa från och till, liknande mensvärk och blir väldigt lätt stött. Man hoppas ju på bebbe, men jag tror snarare att det är hormonerna som dansar runt i kroppen. Får jag inte mens inom en månad så tänkte jag testa, för man hoppas ju....

• vika

Hej alla.
    Jag ska själv sluta med p-piller om en vecka (Cerazette) Eftersom jag undrade hur min kropp skulle reagera så skrev jag till tillverkaren av mina piller och frågade. Svaret jag fick var att det tar ungefär 4 dagar innan ALLA verksamma ämnen från Cerazette är ute ur korppen, men att det sedan är olika från kvinna till kvinna hur lång tid det tog innan kroppen börjar ha "normala" cykler.
    Hoppas mitt svar hjälper något.

Är det någon mer somhar slutat är jag mycket intresserad av att få veta hur lång tid det tog för er att "bli normala" igen.

• happydream

Jag slutade med mina p-piller i mitten juli och fick mens precis som vanligt, men sen dess har den inte dykt upp igen (och nej jag är inte gravid). Så nu väntar jag på att det skall börja fungera som vanligt i min kropp igen...

• Snart kanske

Testade med cb-digitalt ältest idag och det var posiivt, vilket innebär att min kropp kommit iordning efter p-pillerstoppet. Slutade i juli kan tilläggas...

• Snart kanske

Tog sista pillret den 17 om jag minns rätt (hade bara 21-dagarskarta) Mensen kom som den skulle den 22.

• vika

Hoppas hoppas jag har lika tur som dig.
    Tänker ni "försöka" redan nu?

• Snart kanske

Nej tyvärr inte... Min sambo säger att han inte är redo än. Men han vet mycket väl att jag har slutat, så vem vet? Däremot är han väldigt noga med att absolut inte komma i mig... Jag får ta det lite lugnt med honom och inte pressa, så får vi se vad som händer. Själv då?

• vika

Ja, ta det lungt du. Det kan faktiskt gott hända att han snart vill själv, så har det varit för mig.
    Själv har jag en kille (numera make sedan 2 månader tillbaka) som är 3 år yngre än mig. Jag har verkigen ansträngt mig för att inte pressa honom, men varit nervös för om jag tillslut måste "pressa". Men det har löst sig jätte-bra. Han har liktsom kommit på sig själv med att vilja ha barn. Så vi tänkte sluta nu om en vecka med piller, och sedan vänta tills den1'a november innan vi försöker på allvar.

• TezzoAlexx

Hej!

Jag åt cerazette (mini piller) och fick utomkveds när ja slutade med dom o blev gravid...
    vet ej, men läkaren sa att de berodde på att pillret satte stopp för ägget att komma ner till livmodern och då hade börjat växa på äggstocken.. tänkte bara berätta de...

Mvh/Tezz

• vika

Usch, det där lät inte bra. Vad jobbigt.

Äter själv cerazette, så jag blir ju lite fundersam. Vad rekomenderade läkaren? Att man skulle vänta några menstruationer innan man försökte? Hur länge väntade ni?

Hoppas innerligt att det går bättre för er den här gången.

• Snart kanske

Vika: Ska jag vara ärlig så minns jag inte. Bytte för 4:e eller 5:e gången sist och kommer inte ihåg till vad. Har slängt förpackningen så jag kan inte kolla. Ledsen..

• vika

Du är förlåten, men gör aldrig om det igen ....

Svar på tråden Vad händer i kroppen när man slutar med p-piller?