• Dinkanesh

Liten i maten, hur blir det sen?

Min lilla tjej är ännu bara 4 månader men det där med "riktig" mat börjar så smått bli dax att tänka på.
    Hon är väldigt liten i maten som det är nu, äter väldigt, väldigt sällan mer än 100 ml ersättning per gång.
    Kommer detta fortsätta sen också? Att hon äter lite, så lite?
    Någon med erfarenhet?

• Svar på tråden Liten i maten, hur blir det sen?
  • Alvi

Nu ammade jag visserligen min dotter tills hon var 6,5 månader, men när det var dags för "riktig" mat var det inte så intressant...
    Hon åt sååååå dåligt... Välling gick ner... Och söta saker... typ chokladpudding... Men eftersom väääldigt få barn i Sverige har dött av svält de senaste åren lät jag henne äta det hon ville ha, och utan att tvinga eller ge henne enbart chokladpudding, så gick dagarna.

Hon började gilla gröt. Inte en hel portion per gång, men en halv iallfall....

När hon var ett år åt hon 1/3 barnmatsburk per måltid. Det är inte så mycket.

Nu har hon dock i fyra dagar ätit EN HEL BURK per måltid... Det har lixom bara släppt...!

Mina råd är - prata med BVC, tvinga inte i henne något hon inte vill ha, ta det i hennes takt och ta det LUGNT. Oftast löser det sej av sej självt!

• LillaMy78

Har en liten tös på 7mån som oxå äter lite. Hon äter ca 100-130ml var 3:e-4:e timme.
    Började med gröt då hon var 4 1/2 mån och jag är glad om hon får i sig 3/4 portion, för det mesta äter hon halva porionen. Hennes viktkurva planade ut lite då hon var 3 och 4 mån och var helt övertygad om att den gjort vid 6 1/2mån kontrollen oxå, men det hade den inte gjort! Första gången på länge som han på bvc var "nöjd" över hennes vikt.
    Wilma är 64 lång och väger 6570g så folk frågar om det är en 3-mån bebis jag har...
    Nu känner jag mig lugn även fast Wilma äter lite för vikten var bra denna gång.
    Tänker att liten kropp har oxå liten magsäck...
    Oj så långt det blev... ...
    Förresten, hur mycket väger tjejen? Har hon jämt varit liten i maten?
    Ha det!

• LillaMy78

Glömde säga att jag får lura i henne maten, hon äter ca 40ml sen vill hon inte ha mer. Då är jag lite "ful" och väntar tills hon somnat för då äter hon lite till...!

• Dinkanesh

Tack för era svar!!
    Då skulle det kunna bli så att hon fortsätter vara liten i maten då.
    Vi har börjat ge henne lite smakisar, men allt åker ut fortare än kvickt. Vill inte tvinga henne, så att det blir negativt för henne att bara se skeden.
    Hon ligger mitt på kurvan, vägde 5870 g för snart 2 veckor sen. Så hon borde väga ganska precis 6 kg nu. Så vikten är det inget fel på.
    Jo hon har alltid varit liten i maten.

• LillaMy78

Wilma blir mer å mer aktiv på dagarna nu då hon börjat röra sig på golvet så jag tänker att kroppen lär behöva mer energi snart som hon håller på... Det kanske vänder snart, vem vet...
    Lycka till med tösen!

Svar på tråden Liten i maten, hur blir det sen?