• Netrios

Järnbrist- svårt att bli gravid

Min man läste precis att järnbrist kan göra att man har svårt att bli gravid. Tyckte det lät lite intressant eftersom jag själv har järnbrist stup i kvarten och det skulle ju förklara varför det inte ligger en bebis i min mage efter snart 1 år av att få till en baby.

Nån som har nån erfarenhet om detta...? Ja, som haft järnbrist och inte blivit gravid men efter att fått ordning på järnet blivit gravida? Skulle vara intressant och höra.

Trevlig helg!

• Svar på tråden Järnbrist- svårt att bli gravid
  • Miss Gul

Jag puffar upp lite för jag undrar precis samma sak! Jag har också järnbist för jämnan, och ingen bebis i magen...Kanske det kunde vara orsak till mitt mf också?

Ngn som vet?

• Missboss

Jag har letat runt bland alla möjliga olika siter om järnbrist men jag hittar ingenstans om att järnbrist kan göra det svårare att bli gravid. Det enda som jag hittade var att järn behövs för att skapa enzymer och dna som kroppen behöver.

Miss Gul: Har svårt att tro att ditt mf berodde på järnbrist. Det jag har läst mig till är att ett mf beror på någon form av missbildning när ebryot skall utvecklas. Att det blir någon miss i utveckligen så det med största sannolikhet inte är livsdugligt.

• blip

jag tror inte att järnbrist har den första handen i anledningen till att man
    inte blir med barn, men visst kan det vara så...

gå till apoteket och köp järntillskott (finns nu med +folsyra!)
    och se om det blir någon skillnad då?

• Chania

Jag har sedan mars 2004 ätit multitabs som innehåller bl.a. folsyra, järn, kalcium och mycket andra vitaminer och mineraler som enkom är menade för de som planerar graviditet, som är gravida och för de som ammar. MItt hb är mycket bättre än tidigare men trots det har vi inte lyckats testa plus.

Så jag vet inte....hjälper inte alla, men vi kanske har fysiska orsaker till att vi inte lyckats. Tror inte att det är bortkastat att satsa på nåt tillskott, men det är ju dyrt att ta när man ändå inte blir gravid i vårt fall.

• Netrios

Missboss:
    Nu fick jag precis höra från min make att han hade inte läst det ordagrant men att om allt stämmer i kroppen så ökar det oddsen...och det kan ju stämma Han läste det på netdoktor.

Jag har käkat några tabletter som heter Kvinna i några månader men det har inte funkat. Har varken mått bättre kroppsligt eller blivit på smällen. Tänkte att färsk frukt kanske gör susen istället *dricker nypressad frukt*

Svar på tråden Järnbrist- svårt att bli gravid