• Anonym

Frisör vad ger du för råd till gravid & hårfärgning??

Vore jättesnällt om du som frisör kan skriva och berätta vad du råder en gravid som vill färga håret. Jag är i v.11. Vill vara anonym då vi inte berättat för så många ännu.

Hoppas någon vill svara!!!

• Svar på tråden Frisör vad ger du för råd till gravid & hårfärgning??
  • Anonym

Puffar lite Hoppas ju på svar!

• Anonym

Är inte frisör, men det är absolut ingen fara att färga håret när man är gravid. Jag gjorde det själv flera gånger och aldrig har nån frisör sagt att det är farligt.

• Anonym

Jag har färgat mitt hår några gånger nu under min grav. och det har gått hur bra som helst, har färgat det mörkt.
    Men blondera håret är väl inte att rekomendera, blonderade håret några gånger i höstas innan jag fick reda på att jag var gravid och det vart missfärgat.

• Anonym

Risken att resultatet inte blir som förväntat kan jag ta. Läste någonstans att man ska undvika dom 3 första månaderna och 3 sista men antar att det är på grund av ökade hormoner.

• Flicka88
    Anonym skrev 2009-04-16 22:10:39 följande:
    Risken att resultatet inte blir som förväntat kan jag ta. Läste någonstans att man ska undvika dom 3 första månaderna och 3 sista men antar att det är på grund av ökade hormoner.
    Min kusin är frisör och hon och jag pratade om det där. Hon har sökt väldigt mycket efter information överallt, men inte hittat speciellt mycket. Hon sa att det där om att håret kan bli missfärgat, men det är absolut inte farligt för barnet. Förr fanns det ämnen i hårfärg som inte var bra, men inte nu längre. Hon sa också att det kan bli missfärgat om man bleker håret, men så är det ju även om man inte är gravid också. Hon nämnde också att man kan tappa hår sen när man ammar, det lät inte så roligt. Men det hade inget med färgen att göra. Så färga på du, det har jag gjort :)
  • Anonym
    Flicka88 skrev 2009-04-16 22:23:23 följande:
    Min kusin är frisör och hon och jag pratade om det där. Hon har sökt väldigt mycket efter information överallt, men inte hittat speciellt mycket. Hon sa att det där om att håret kan bli missfärgat, men det är absolut inte farligt för barnet. Förr fanns det ämnen i hårfärg som inte var bra, men inte nu längre. Hon sa också att det kan bli missfärgat om man bleker håret, men så är det ju även om man inte är gravid också. Hon nämnde också att man kan tappa hår sen när man ammar, det lät inte så roligt. Men det hade inget med färgen att göra. Så färga på du, det har jag gjort :)
    Tack för ditt svar {#lang_emotions_laughing} Jag var till läkaren igår och passade på att fråga och hon sa att det var ingen fara. Så jag känner mej rätt så lugn inför en färgning. Jag kommer berätta för min frisör oxå så kan hon hjälpa mej med rätt färgval och så {#lang_emotions_wink} Det kanske finns bättre & sämre färger jag vet inte.
  • Anonym

Jag har hört att håret kan få en oväntad nyans pga hormoner, du kanske ska göra det hos en frisör så att det blir bra.

• Flicka88
    Anonym skrev 2009-04-17 14:29:52 följande:
    Jag har hört att håret kan få en oväntad nyans pga hormoner, du kanske ska göra det hos en frisör så att det blir bra.
    Spelar ju ingen roll om man gör det hemma eller hos frisör. hormonerna försvinner ju inte bara för att man går till frisören.
  • Anonym (i samma sits)

Jag har två graviditeter bakom mig och var jättenojig över vad jag utsatte mig och barnen för. Det slutade med en slingning med hätta gång ett och intensivtoning gång två. Min frisör och jag "dribblade" lite och jag kom fram till att det nog inte var någon fara men OM något hade hänt, vad jag hade mått dåligt då, men samtidigt mår man ju inte bra av att se "ful" och olik sig själv ut bara för att man är gravid och det påverkar ju oxå bebisen så det slutade på ovan nämnda sätt för mig. Lycka till. Bara du kan bestämma för det är bara du som vet hur nojig du är själv!

• Flicka88

Anonym (i samma sits) skrev 2009-04-17 14:59:12 följande:

Jag har två graviditeter bakom mig och var jättenojig över vad jag utsatte mig och barnen för. Det slutade med en slingning med hätta gång ett och intensivtoning gång två. Min frisör och jag "dribblade" lite och jag kom fram till att det nog inte var någon fara men OM något hade hänt, vad jag hade mått dåligt då, men samtidigt mår man ju inte bra av att se "ful" och olik sig själv ut bara för att man är gravid och det påverkar ju oxå bebisen så det slutade på ovan nämnda sätt för mig. Lycka till. Bara du kan bestämma för det är bara du som vet hur nojig du är själv!
    Alltså, barnet påverkas INTE av att man färgar håret. Så du var nojjig helt i onödan i så fall.
  • Anonym

Jag är frisör.
    Har aldrig stött på någon som skulle ha fått problem för att de färgat sitt hår.

Jag själv är gravid nu och arbetar med både färg, blek och permanent.
    Logiskt sett så borde juh jag aldrig kunna få barn om det skulle vara en risk för dig som bara utsätter dig för färg etc. ett par gånger under din graviditet.

Nu är jag ingen läkare, frisör som sagt :) men min BM har aldrig avrått mig från att sluta jobba eller inte färga mitt eget hår.

Det som kan bli fel är permanenter eller någon tonförändring pgv alla hormonförändringar. Men inte ens det har jag upplevt de 7 åren som jag har jobbat.

Hoppas mitt svar var till hjälp...

lycka till

• Anonym
    Anonym skrev 2009-04-20 11:26:51 följande:
    Jag är frisör.Har aldrig stött på någon som skulle ha fått problem för att de färgat sitt hår.Jag själv är gravid nu och arbetar med både färg, blek och permanent.Logiskt sett så borde juh jag aldrig kunna få barn om det skulle vara en risk för dig som bara utsätter dig för färg etc. ett par gånger under din graviditet.Nu är jag ingen läkare, frisör som sagt :) men min BM har aldrig avrått mig från att sluta jobba eller inte färga mitt eget hår.Det som kan bli fel är permanenter eller någon tonförändring pgv alla hormonförändringar. Men inte ens det har jag upplevt de 7 åren som jag har jobbat.Hoppas mitt svar var till hjälp...lycka till
    VÄLDIGT glad för ditt svar {#lang_emotions_laughing} Tack så mycket!
  • Anonym (i samma sits)
    Flicka88 skrev 2009-04-17 17:58:00 följande:
    Anonym (i samma sits) skrev 2009-04-17 14:59:12 följande:
    Alltså, barnet påverkas INTE av att man färgar håret. Så du var nojjig helt i onödan i så fall.
    Hur kan du veta det... Inga bevis för detta finns ännu så länge men heller inga motbevis vederlagda vetensakapligt- vad jag hittat. Visa mig gärna dina källor, vore intressant (menar det verkligen). Samma sak som att göra en massa ultraljud på bebisarna i tid och otid. Vem vet vad vi orsakar. Och ja, jag är läkare. Har det egentligen någon som helst betydelse?!? Men precis som frisören skrev ovan; då borde hon ju inte jobba med detta då hon är gravid och svaret kan kanske vara att nej, det borde hon inte men troligen är det ju faktiskt ingen fara. Fast det viktigaste för en gravid kvina är att känna sig trygg inte vad som är förnuftsmässigt rätt. Det betyder att "rätt" och "fel" kan vara olika för olika gravida.
    Det var iofs mer ett inlägg för vad man vill utsätta sin bebis för. Sedan är det det där med resultatet av en toning/färgning etc och där har jag inget att säga. Men "farligheten" i det hela måste var och en avgöra. Självklart är de flesta saker vi utsätter oss för mer eller mindre farliga och oftast är farligehetn så försumbar att vi kan skippa den, men är man nojig så kasnke man ska skippa vissa saker då man är gravid. Svårt få ner sina tankar på pränt så här men jag hoppas de som är seriösa förstår vad jag menar och ger förnuftiga svar och itne bara en massa påhopp...
  • Anonym

Jag var till frissan idag. Kan berätta att hon sa att det inte finns belägg för att det ger fosterskador men att hur man än vänder och vrider så går kemikalierna in via huden. Skulle jag välja att färga så var frågan HUR jag skulle fundera över det. Hon känner ju mej rätt väl och jag grubblar mkt. Hon gav mej förslaget att med plasthätta dra upp slingor och färga i 2 olika nyanser. Då skyddas hårbotten. Toppen så fick det bli. Nu är både jag och förhoppningsvis lill* glad oxå {#lang_emotions_laughing}

• MM 87

Min frisör sa att hon lärt sig i skolan att man inte ska bleka håret, då håret blir bränt väldigt väldigt fort. Hon sa även att man tom ska undvika bleka håret bara om man har mens för att håret är känsligare då..

Min bm har sagt att det är fritt fram att färga håret..

• Anonym (frisör)

MM 87 skrev 2009-04-22 02:19:32 följande:

Min frisör sa att hon lärt sig i skolan att man inte ska bleka håret, då håret blir bränt väldigt väldigt fort. Hon sa även att man tom ska undvika bleka håret bara om man har mens för att håret är känsligare då..Min bm har sagt att det är fritt fram att färga håret..
    Ibland undrar jag var dessa sk "frisörer" går sin utbildning...
    Håret blir inte bränt vid blekning.
    När du bleker håret så tar du bort pigment vilket gör att hårstrået blir svagare än innan. Dessutom så är det stor skillnad på hur frisörer jobbar, vissa kan förstöra ett hår för att de inte kan tillräckligt om just färgningar och blekningar.
    Jag har fått reparera ganska många färgningar och blir alltid lika förvånad över vissa jobb...
    När man har mens så har man lite hormonförändringar. Det som oftast händer är att hårbotten kan bli lite fetare/torrare, håret kan hänga lite och så...men det är inte tillräckligt mycket hormonförändringar för att färgen inte skulle bli bra....känsligare för att man har mens? ja..om resultatet blir för jävligt så kan jag väl tänka mig att kvinnor blir jävligare då de har mens! men resultatet beror mer på din frisör än om du har mens...
  • Anonym (i samma sits)
    Anonym skrev 2009-04-21 22:13:13 följande:
    Jag var till frissan idag. Kan berätta att hon sa att det inte finns belägg för att det ger fosterskador men att hur man än vänder och vrider så går kemikalierna in via huden. Skulle jag välja att färga så var frågan HUR jag skulle fundera över det. Hon känner ju mej rätt väl och jag grubblar mkt. Hon gav mej förslaget att med plasthätta dra upp slingor och färga i 2 olika nyanser. Då skyddas hårbotten. Toppen så fick det bli. Nu är både jag och förhoppningsvis lill* glad oxå
    Vad härligt! Du resonerade som jag och jag kan tillägga att jag kände mig jättenöjd efteråt. Jag fick både vara "fin" och samtidigt kände jag att jag gjort allt för att skydda min lille knodd. Inga skuldkänslor som gnagde utahn bara "må bra"-känsla. Rätt viktigt för mig som person!
  • Anonym
    Anonym (i samma sits) skrev 2009-04-22 10:49:28 följande:
    Vad härligt! Du resonerade som jag och jag kan tillägga att jag kände mig jättenöjd efteråt. Jag fick både vara "fin" och samtidigt kände jag att jag gjort allt för att skydda min lille knodd. Inga skuldkänslor som gnagde utahn bara "må bra"-känsla. Rätt viktigt för mig som person!
    Jaaa precis {#lang_emotions_sunny} jag blev verkligen nöjd...det blev en bra lösning. Jag har haft komplikationer  denna graviditet med blödningar från vecka 5-9 och har 2 missfall bakom mej så självklart spelar det oxå in. Men bebisen mår fint men kändes onödigt att ta någon risk hur liten den än må vara.
  • Anonym (i samma sits)
    Anonym skrev 2009-04-22 15:03:37 följande:
    Jaaa precis  jag blev verkligen nöjd...det blev en bra lösning. Jag har haft komplikationer  denna graviditet med blödningar från vecka 5-9 och har 2 missfall bakom mej så självklart spelar det oxå in. Men bebisen mår fint men kändes onödigt att ta någon risk hur liten den än må vara.
    Det viktigaste är att DU är nöjd med ditt beslut. Lycka till nu och hoppas allt går bra:)
Svar på tråden Frisör vad ger du för råd till gravid & hårfärgning??