• Sennaboo

Alfons Åberg

Igår skulle jag läsa en lånad Alfons Åberg bok för min 3-årige son. Alfons Åberg och Milla tror jag den hette. Började så bra med att han leker med Milla. Sen börjar värsta tjejhatet. Massa fördomar om tjejer radas upp: Tjejer gråter för ingenting, de tycker om att titta sig i spegeln, de har alltid gjort sina läxor och fjäskar för fröken, de skvallrar. Kommentarer som Öh, han leker med tjejer och liknande finns med. I slutet bryr sig inte Alfons om kommentarerna och leker med Milla ifallafall. Inte för att hon är tjej, utan för att hon är Milla. Hon gillar att bygga kojor och är häftig. Boken slutar och man lämnar den med informationen att tjejer är äckliga, tråkiga och fjäskiga. Bör sådana böcker vara tillåtna? Vad är syftet med dem? Läste inte färdigt den för sonen och är glad för det. Försöker ge honom en jämställd syn på flickor och pojkar.

• Svar på tråden Alfons Åberg
  • Fredrik Al

Jag tror inte man ska övertolka saker och ting, det kan lätt bli lite tråkigt då. Gunilla Bergstöm hade nog inte som syfte att visa på att tjejer är dåliga, snarare lyfta fram hur pojkar och flickor agerar mot varandra i en viss ålder.

• malla7

Håller med föregående talare. Vill man reta upp sig så kan man ju göra det på vad som helst. Hörde en annan mamma som inte läser Bamse för sitt barn för "-Han är så våldsam!".............................allvarligt talat!? Tror inte att barn blir ojämställda av Alfons eller våldsamma av Bamse, tror man det har man nog större problem att bekymra sig för.

• Von Ellsen

Men snälla...Hänga upp sig på Alfons Åberg. en gullig barnbok. Man kan hitta saker som man stör sig i allt, men om de inte är någon ond tanke bakom det, varför bry sig så. Jag tycker tvärtom att Gunilla Bergström skriver jättebra och sympatiska barnböcker, tänker absolut läsa dem för mina barn.
    Hahaha, Bamse våldsam. Ja, han kastar ju iof. ofta upp vargkusinerna i grantoppar. hahaha

• pigglet

En kompis tycker precis som du ts - hon tål verkligen inte den boken.

Själv läser jag den utifrån ett annat perspektiv tror jag. För mig visar boken på hur fel det är när man gör sig en uppfattning om någon utifrån att den är flicka/pojke/invandrare... i stället för att se personen.
    Milla är ju inte bara tuff och törs hoppa från tak och bygger kojor - hon kan också baka, sy gardiner och har ett vackert smycke ("tjejiga saker"). Alfons tänker inte på henne som "tjej" utan kan se bortom det och ser henne som en rolig och snäll kompis.
    Jag tror att det är det Gunilla vill med sin bok.

• Amine

Jag håller inte med TS, Alfons bryr sej inte om dom som tycker "fel".
    Men däremot verkar ett annat "fel" ha inträffat -man som vuxen vet inte vad man ska läsa utan utgår ifrån att "ja Alfons Åberg är en liten gullig kille, klart att vi ska läsa" utan att ha koll. Där kan man prata om fördomar!
    Jag älskar Alfons, men självklart kan man tolka in vad som helst i boken.
    För oss har det varit ett större problem att pappan sitter och röker på nästan varje bild!

• Sennaboo

Von Ellsen skrev 2009-04-16 18:03:31 följande:

Men snälla...Hänga upp sig på Alfons Åberg. en gullig barnbok. Man kan hitta saker som man stör sig i allt, men om de inte är någon ond tanke bakom det, varför bry sig så. Jag tycker tvärtom att Gunilla Bergström skriver jättebra och sympatiska barnböcker, tänker absolut läsa dem för mina barn.Hahaha, Bamse våldsam. Ja, han kastar ju iof. ofta upp vargkusinerna i grantoppar. hahaha
    Min pojke på 3 blir lite rädd för Bamse. Kanske dock menad för lite äldre barn, så vi väntar ett tag.
  • timberhochmandie

Alfons är ju stencool! Alla ovan har ju redan förklarat det fina i att boken går ut på att man inte ska se en person som pojke eller flicka utan som den kompis h*n är. Dessutom slåss inte Alfons, han går bara därifrån och struntar i dem som retas. Sedan har han ingen mamma utan lever med en ensamstående pappa. Grym ur jämställdhetsperspektiv alltså.

• Sennaboo

Fredrik Al skrev 2009-04-16 16:34:22 följande:

Jag tror inte man ska övertolka saker och ting, det kan lätt bli lite tråkigt då. Gunilla Bergstöm hade nog inte som syfte att visa på att tjejer är dåliga, snarare lyfta fram hur pojkar och flickor agerar mot varandra i en viss ålder.
    Men varför ge dem dessa förutfattade meningar? Låt dem komma på att tjejer är tråkiga själva isåfall. Kan tänka mig att denna boken varit typisk på 70-talet och inget man tänkte på, men nu tyckte jag den är förfärlig. Jag har läst massor med Alfons-böcker och tycker att de flesta varit ok.
  • Sennaboo
    pigglet skrev 2009-04-16 21:39:50 följande:
    En kompis tycker precis som du ts - hon tål verkligen inte den boken.Själv läser jag den utifrån ett annat perspektiv tror jag. För mig visar boken på hur fel det är när man gör sig en uppfattning om någon utifrån att den är flicka/pojke/invandrare... i stället för att se personen.Milla är ju inte bara tuff och törs hoppa från tak och bygger kojor - hon kan också baka, sy gardiner och har ett vackert smycke ("tjejiga saker"). Alfons tänker inte på henne som "tjej" utan kan se bortom det och ser henne som en rolig och snäll kompis. Jag tror att det är det Gunilla vill med sin bok.
    Så avancerade tolkningar är jag inte säker på att en 3-åring kan göra.
  • Sennaboo
    timberhochmandie skrev 2009-04-16 23:14:03 följande:
    Alfons är ju stencool! Alla ovan har ju redan förklarat det fina i att boken går ut på att man inte ska se en person som pojke eller flicka utan som den kompis h*n är. Dessutom slåss inte Alfons, han går bara därifrån och struntar i dem som retas. Sedan har han ingen mamma utan lever med en ensamstående pappa. Grym ur jämställdhetsperspektiv alltså.
    Skulle det vara lika häftigt ifall Alfons fick reda på en massa generaliseringar om mammor? Mamma tycker att det är skönt att slippa sina ungar, mammor tycker inte att det är roligt att leka med sina barn, de gör det bara för att de måste, mammor svarar slentrianmässigt på barnens frågor, ibland säger mammor emot bara för att de inte själva orkar göra något, mammor lämnar sina barn på dagis trots att de bara går hemma med lillebror eftersom det är skönt att slippa dem en stund, mammor tycker inte att barnen är superduktiga hela tiden trots att de säger det... Fast sån är ju inte just din mamma
  • Limja

Jag håller med ts, gillar inte just den Alfonsboken. Det är sida upp och sida ner med hur pojkar tänker om hur flickor är. Skittrist. Min son tänker inte så än och varför ska man leda in på det spåret?

Min 2,5-åring gillar ALfons och fick några i julkapp av farmor. En var Alfons och hemlige Mållgan. Jag blev helt stum när jag tittade i den. Hela historien går ut på att Alfons leker med pappans favoritpipa, att den kommer bort och att pappan är sur genom hela boken för det, tills pipan hittas igen!!! Min kille har väl knappast sett nån röka ens cigaretter, och inte hade jag tänkt förklara vad en pipa är för honom nu direkt.... Fattar inte att farmor inte verkar ha kollat handlingen överhuvudtaget innan hon gav bort den.
    Genom samtiga alfonsböcker sitter pappan i fåtöljen och röker pipa. Det är nog det enda som gör att jag inte riktigt gillar alfonsböckerna. Och varför ser pappan ut som om han är i 60-årsåldern när Alfons är 5?

Svar på tråden Alfons Åberg