• mamita09

Colombia, resetips mm

Nu när man går i väntans tider så söker man all information man kommer över .
    Skulle vara så uppskattat om ni som varit i Colombia skulle vilja dela med er lite av era erfarenheter, lite restips på vad man kan göra under vistelsetiden, hur är pensionaten, tips på boende på san andrés, viktiga saker att tänka på. Vi gick nyligen kursen inför mötet med barnet och fick en låång lista på saker man kan ta med men hur är det med Colombia? Något särskilt ni tyckt varit bra att ha med i bagaget?
    Jaa vad som helst som kan vara bra att veta helt enkelt

• Svar på tråden Colombia, resetips mm
  • Emeli

Colombia är underbart och colombianerna är till största delen fantastiskt vänliga och trevliga, men Colombia är också ett land med många problem. Det är inte riskfritt att vistas överallt. Var rädda om er när ni är där!

Adopterar ni genom AC eller FFIA? Vilken stad kommer ni att åka till? Vilken ålder räknar ni med på barnet? Vilken årstid tror ni att ni kommer iväg? Lättare att svara på frågorna om man vet mer.

• Tess an

Jag hoppar in i den här tråden...

Vill oxå ha lite info om Colombia.
    Om hur man bor, att göra under tiden man är där, viktigt att tänka på och gärna tips på vad som kan vara bra att ha med sig.

Vi ska adoptera via AC från ett privat barnhem i Bogota och vi vet inte riktigt när vi får åka men troligtvis juni/juli.

• miaskell

Om ni ska adoptera och vill vara med i en sluten grupp för familjer som ska adoptera från Colombia kan ni skicka er mejladress till mig så bjuder jag in er. Fast ni är kanske redan med där?

• Gnista

Kommer ni bo i Bogota? Om ja, så ska jag sno ihop lite sevärda tips

Vi bodde både på Cocoplum hotel: www.cocoplumhotel.com/sommaire.php
    och Hotel Sunrice
    www.expedia.se/pub/agent.dll&itty=new&from=m&shtl=1&htid=1349853&crti=4&mdpcid=expe.se.001.010.01.ExpediaHotelImagesGDSSE.Hotel_Review&eapid=314-30009

när vi var på San Andres. Det förstnämda är enkelt men mysigt, det andra är motsatsen med lite mer lyx. Sunrice låg närmare stan. Vi tog även en rundtur med taxi runt hela ön (besökte bla. Captain Morgan´s cave). Tror det kostade ca 400 kr för en dag, klart värt pengarna.

Jag inboxar en packlista

Stort grattis till er son

• Gnista

Måste tillägga att jag instämmer med Indras dotter. Colombianerna är ett mycket vänligt och hjälpsamt folk. Nästan ingen kan ett ord på spanska så det är ett hett tips att lära sig några enkal vanliga fraser. Kommer aldrig glömma min mans gester och kroppsspråk när han skulle försöka förklara att vår son var förstoppad och behövde lavemang. Vi kom hem med vätskeersättning, dom var helt säkra på att min man målande hade illusterat diarré

• mamita09

Tack Gnista cocoplum såg ur mysigt ut! Min man skrattade gott nyss när jag läste upp inlägget ovan Nu fick han press på sig att lära sig mer spanska...

Kram

• Gnista

*funderar på mitt eget tips om några enkla fraser skulle hjälpt oss i vår pikanta situation. Dessa typer av kroppsliga tillstånd kanske inte står längst upp på enkla-fraser-att-lära-sig-på-spanska listan*

Hur var det nu, ska ni till Bogota?

• mamita09

Vi ska hämta vår son i Cali och kommer att avsluta resan med ca 5 dagar i Bogota för att ordna med pass mm

• Gnista

Mina tips:
    * Tabio - konstnärsbyn någon timme utan för Bogotá. Bra shopping och mysigt
    * Montserrat - Bogota´s bästa utsikt (för den som vågar åka läbbig linbana)
    * Andre´s Carne de Res - typ världens coolaste restaurang en bit utanför Bogotá. Inte missa!
    * Saltgruvan - Underjordisk kyrka, riktigt fint. En bit utan för Bogotá. Ska se om jag hittar det spanska namnet...

• 66an

Kan mycket varmt rekommendera hotellet Halifax i Bogota, det är som att bo i en stor familj, väldig mysigt och bra ordning. Det ligger också bra till i stan, i ett tryggt område med affärer, shoppingcenter, restauranger, parker i närheten. Vi kände oss helt säkra där.
    Vi gjorde givetvis en del saker när vi var där, men tyckte ändå det var viktigast att vara tillsammans i lugn och ro, inte rusa från det ena till det andra och liksom vara turist. Det är ju inte därför man är där, men visst vill man hinna bekanta sig med landet och folket en del. Men mitt råd är att ta det lugnt och ge den mesta av tiden till varandra.

• Emeli

Glöm inte att besöka Guldmuseet när ni är i Bogotá. Flaggar också för saltgruvan. Helt fantastiskt.

Halifax är bra och tryggt boende, ingen lyx men mysigt och ombonat.

• Thalis

Loppmarknaden i Bogotá är något jag rekommenderar
    Vi var också på zoo,men vår dotter var nästan 5 år,så det kanske är roligare för stora barn.

Vi utforskade staden själva men oftast kan hotellet eller pensionatet ge rundturer...

Diskutera aldrig med idioter,de drar ner dig till deras nivå och vinner tackvare erfarenhet.
  • LG74

Saltkatedralen Zipaquira, fantastiskt!! Maku - souvernirshopping i Bogotá, tre våningar med massor av souvernirer.

Calí, ni behöver inte planera något i princip. Enrique, ägaren till Hotel Steín, __bjuder__ på massor av utflykter. Bla. Calí zoo, citytur, shoppingur, sen får ni åka med på familjeutflykter på söndagarna. Med följer säkert Enriques svärmor och svärfar. Ja, hans fästmö och hans son med kompisar också. Jo just det, Pepita och Lorenzo också (hundarna). Ni kommer säkert att besöka sockerrörsmuseet i Palmira (by utanför Calí). Ett tips: ta långärmat/långbent alt myggmedel med er dit. Vi var också på en djurfarm där vi matade djuren, men det kanske ni inte gör, vi hade ju äldre barn med. Han är bra på att anpassa utflykter.

KOmmer jag på mer så hör jag av mig. När åker ni??

Svar på tråden Colombia, resetips mm