• vampyria2

Hur länge får mat som du ska äta stå framme?

Ja diskuterade det här med några vänner och de tyckte att det är helt okej att äta mat som har ståt frame på spisen med lock på över natten, ett dygn tyckte de var helt okej.
    Frågade flera andra för att jag blev så förvånad då jag alltid ställer in maten så fort det bara går, flera sa också att de äter mat som har ståt framme nått dygn.

Så nu måste jag få reda på om det är vanligt att man gör så och om det är jag som är löjlig {#lang_emotions_cool}

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur länge får mat som du ska äta stå framme?
  • norgesessan

Det får kallna, sen åker det in i kylen/frysen. Aldrig längre.

Emil 03-Jonathan 05 och Isabelle 2/2.09
  • idiblon

Flera dygn om det är så. Luktar okej och inte ser äckligt ut, liksom. Alla är så nojjiga.

• vampyria2
    idiblon skrev 2009-04-16 17:27:21 följande:
    Flera dygn om det är så. Luktar okej och inte ser äckligt ut, liksom. Alla är så nojjiga.
    Fast jag tänker på det där med basiller och sånt känns som om det måste bli en massa sånt i maten om den står framme. Det är ju jätta stickta regler i tex storkök på hur man får behandla mat när man ska spara den, det måste väl finnas nån menning med att de har såna {#lang_emotions_dreamer}
  • wity

Maten ska in i kylskåp eller frysen så fort den har blivit kall.

• TheMother
    vampyria2 skrev 2009-04-16 17:31:07 följande:
    Fast jag tänker på det där med basiller och sånt känns som om det måste bli en massa sånt i maten om den står framme. Det är ju jätta stickta regler i tex storkök på hur man får behandla mat när man ska spara den, det måste väl finnas nån menning med att de har såna
    Precis.

Maten åker in i kylen så fort den kallnat, ibland t.o.m före den kallnat helt :D
    Mamma till Anton 080920
  • Tecken

Några timmar, för oftast tar det några timmar för mat att svalna.

• CarlHerman

Skulle aldrig äta mat som stått framme ett par timmar, eller till och med ett dygn. Har folk inget kylskåp eller som låter mat stå framme så länge?
    Jag har jobbat i storkök i många år så jag har vett att vara noga med hur jag hanterar mat.

• idiblon
    vampyria2 skrev 2009-04-16 17:31:07 följande:
    Fast jag tänker på det där med basiller och sånt känns som om det måste bli en massa sånt i maten om den står framme. Det är ju jätta stickta regler i tex storkök på hur man får behandla mat när man ska spara den, det måste väl finnas nån menning med att de har såna
    Jag är inte rädd för sådant, i synnerhet inte om de alstrats i mitt eget kök, men jag kan förstå att man följer reglerna i tex storkök, det ser jag som något helt annat. Dessutom så tror jag inte att det är speciellt mycket baciller/bakterier överhuvudtaget det handlar om. Jag tror mest att folk är bekväma och överdrivet "hygieniska" samt skrämda och pryda.
  • Elli47

Jag svarade några timmar men det beror på vad det är för slags mat förstås!

• Fru waran

Några timmar men aldrig hela dagen.

Svar på tråden Hur länge får mat som du ska äta stå framme?