Fänkålste
Fick ett tips för oroliga/kolikbarn. Man ska tydligen dricka fänkålste. Är det någon som vet mer om detta???
Fick ett tips för oroliga/kolikbarn. Man ska tydligen dricka fänkålste. Är det någon som vet mer om detta???
Jag testade det till min son då han var liten. Det smakade inte gott, och jag tyckte inte att det hjälpte så bra. Vi gick över till minifom droppar som hjälpte honom mkt bättre.
Kommer inte ihåg exakt hur jag gjorde. Men har för mig att man lät lite dra i hett vatten ett slag och sedan skedade i honom.
Är det inte så att det är mamman som ska dricka det vid amning? Har för mig att man inte ska ge fänkål till barn under 1år. Kan ha fel är det någon som vet? Jag tycker nämligen om fänkål även i mat och kommer ihåg att jag läste det in något material från bvc.
Det är mamman som ska dricka fänkålste, inte barnet. Det går att köpa fänkålste vid tebutiker eller så kan man beställa sk ammningste via nätet alt. köpa på hälsokostbutik. Har använt fänkålste men inte pga kolikbarn utan mer för gaser och för att stimulera amningen. Tyckte det fungerade bra.
Som Firren skrev kan du testa miniform droppar, vet att det var många i min föräldragrupp som tyckte att de fungerade kanonbra till deras barn. Men hör dig för på Bvc de borde kunna ge dig lite tips och råd samt broschyrer.
Fast jag fick faktiskt ett recept på detta "fänkålsavkok" till honom från BVC och inte till mig. Jag ammade inte honom längre då. Har också för mig att jag fick skeda i honom någon sked i taget under dagen.
?????
Jag fick rådet från BVC-dr att låta fänkål och kummin dra i kokhett vatten och ge dottern direkt. Har inte testat än, men kumminte har funkat bra för mina egna dåliga tarmar tidigare!
Hittade detta recept på amningste. Fördelen är att kryddorna kan kopas i vanlig matvarubutik. Bara för att det heter amningste tar de ut hutlösa priser för det. Om man vill kan man ju bara använda Fänkål.
Koka upp 1 liter vatten. Häll det över 2 tsk helt fänkålsfrö, 2 tsk hel Anis och 2 tsk hel Kummin, som du stött lite i en mortel. Låt dra några minuter. Sila och drick. Kan även drickas kyld.
Jag tycker inte att det smakar illa men smaken är ju olika. Rekomenderar dock att dricka det varmt. Som kyld dryck tycker jag inte att det var bra. Började dricka detta när min dotter hade en tillväxtperiod.
Du kan även ge de bebisen 1-2tsk innan varje amning. Eftersom inte minifom passade åt Julia så började jag med anis-fänkål-kummin té åt henne och det hjälpte. Nu har jag börjar ge henne mjölksyrekasplar (innehållet) och då har magbesvären så gott som försvunnit och vi har haft mkt problem med magknip..
Bor i tyskland och här använder man fänkålste sedan länge tillbaka, det finns att köpa färdigt även vanliga tepåsar och till bebisar. Dels rekomenderar dem det till mammor som ammar eftersom det ökar mjölkproduktionen och dels till bebisar mot magbesvär. Drack själv minst en jubokopp varje dag medans jag ammade och när jag tyckte jag hade för lite mjölk flera stycken per dag och det hjälpte ganska bra. Här är det helt normalt att man ger bebisarna fänkolste, och det är ju väldigt enkelt eftersom man kan köpa det färdigt på flaska.
Jag är halvtysk och har köpt hem fänkålste i evigheter. Funkar både på barn som vuxna.
Tyskarna har kommit milsvida längre än svenskarna när det gäller naturmedicin och homeopati.
Alla tyska barnmatstillverkare som t ex Hipp, Alete och Milupa har instant fänkålste som man bara blandar med vatten. Finns för olika åldrar, från en veckas ålder och uppåt. Fänkålsteet är JÄTTEBRA! Det verkar både i magen och tarmarna och gör det lättare att rapa upp eller fisa ut gaserna. Fungerar ganska omgående, kan ta någon timme till skillnad från t ex Minifom, som tar flera dagar innan man får full effekt. Men fänkålste och minifom fungerar annorlunda och man kan faktiskt använda båda i kombination om det behövs.
Det är så synd bara att det inte säljs i Sverige - inte ens på hälsokosten...
Rekommenderas i alla fall varmt till alla som åker till Tyskland av någon anledning. Teet säljs i matbutiker.
Kan förresten tillägga att instant-teet smakar riktigt gott till skillnad från vanligt fröavkok.