• Blue Vapor

Får man lyfta eller inte och hur mkt..?

Ja, hur är det egentligen med det där?

Jag jobbar som säljare i en "köksbutik", alltså, vi säljer mkt stekpannor, grytor, porslin, elvaror, glas och så... Vi är bara två som jobbar där och vi gör ju ALLT. Tar emot varor, packar upp, klättrar högt på stegar för att hämta varor på hyllor, kånkar och har oss. Idag möblerade vi om och var då tvungna att flytta på en massa stengods och gjutjärn, och jag kände att det nog inte var så kul för min kropp... Var jätteförsiktig, men ändå så drog det i magen och stack efteråt. Bara en liten stund, men ändå.. jag blir rädd!

Hur försiktig ska man vara?? Har någon något klokt att säga om detta? Jag fasar ju för hösten nu då vi kommer få MASSOR av varor att packa upp inför julen...

(Går in i vecka 11 nu i helgen, och ska på inskrivning först nästa vecka.)

• Svar på tråden Får man lyfta eller inte och hur mkt..?
  • Malin 83

Hej!! jag undrar det samma.. jag jobbar på lager... så det kan ju bli tunga lyft där med... var på inskrivning i tisdags.. å då sa hon att jag inte skulle tungt... men vad e tungt för henne?? 10 kg 5 kg..??!!?? eller mkt mer??? Jag är i vecka 10 nu..

• Mazarinen

Enligt läkaren kan man inte lyfta sig till ett mf iaf vilket jag oroade mig för. Men självklart ska ni lyssna till era kroppar. Tar det stopp ska ni sluta lyfta!!
    Många som har tunga jobb som ni brukar/om det går, få andra arbetsuppgifter tills det är dags att gå hem och vänta in den stora dagen. Många jobbar så länge de kan tills de gör riktigt ont och får då HP och går ändå hem 4 mån tidigare än beräknat.

Efter viss månad (typiskt, kommer ej ihåg vilken) ska man vara försiktig med hur man använder magmusklerna har jag hört/läst någonstanns. Men prata med eran BM eller läkaren de vet med all säkerhet.

• Blue Vapor

Ja precis! Vad rackarns är TUNGT?? Jag tänker inte på hur många kilo åt gången jag lyfter, eftersom man gör det "jämt" liksom, men det är ju DEFINITIVT betydligt mer än vad en som har skrivbordsjobb gör..... Och skulle man räkna ihop alla kilon under en dag, my God vad mkt det skulle bli!

Usch, jag ska nog ta det väldigt försiktigt under helgens jobb och pressa barnmorskan på detaljer på onsdag! Jag vill INTE riskera något. Såklart.

• Blue Vapor

*håller för öronen och säger lalalalalalalalalalalalala*

• lejone

Det jag är orolig för är att moderkakan skulle lossna....

• S med 2

Tja...vet inte, kanske inte 50 kilos mjölsäckar. Men lyfta/bära med måtta kan man ju göra om man inte har en risk.grav
    Jag har tillhört riskgrav. fram till v24 ung, har haft ett mycket sent mf så därför...
    jag har även 2 barn som man bär av o till....maken bär ju oftast om den lilla vill bli buren nån gång men ibland vill man ju själv hålla sina små. Den stora bärs sällan, bara om hon är ledsen och vill upp och ha tröst. ( hon är 4 år och väger 18½ kilo), den lilla däremot är en liten knähund (hon är 2½ år och väger drygt 15 kilo)

Försök att deligera bort de tyngsta lyften om du känner att du inte vill ta dem. Annars lyft/bär med måtta.

/sara v36

• lata kocken Johanna

det blri ju lite mer påfrestningar på din kropp eftersom ligament etc luckras upp pga hormonpåverkan. Så risken för sträckningar och liknande skador ökar ganska markant ju längre tiden går...

Bebben är det ingen fara för om det skulle vara det du är orolig för...

(Min tokiga men goa mamma bar betforsäckar, öste ensilage och bar järnvägsräls ända tills samma dag som både syrran och jag föddes på 12 resp 5 dagars övertid)

• lata kocken Johanna

kram på dej förresten stumpan

• Maximilius flicka

Jag har ett tungt jobb där man lyfter mycket och i början av graviditeten kändes det mer än vanligt i magen. Men man anpassar lyften allt eftersom magen växer och obemärkt lyfte jag mer och mer med rygg och ben. Jag gick på fyra veckors semester och när jag kom tillbaka skulle jag tillbringa fyra veckor i en frys. Tänk er att jobba i -30 med att flytta tunga pallar med en liten handtruck, stuva om kartonger fulla av isglass och lasta kartonger i lastburar högre än vad du är. Ja det var jobbigt och ryggen värkte rejält, men kroppen har blivit piggare och ryggmusklerna är jag glad för att jag har arbetat upp igen.

Som någon annan sa, man kan inte lyfta sig till ett missfall utan att det skulle ha varit någonting fel redan från början. Jag tror att det är bra att hålla kroppen i gång för då bör du ju ha mer muskler att jobba med vid en förlossning. Dessutom är din kropp van vid lyften sedan tidigare och därför är det så individuellt att säga vad som är tungt. I stället för att gå och oroa sig så skulle jag nog i stället ge rådet att börja lyfta med rygg, armar och ben. Kroppen säger ifrån när den får nog.

//Max flicka v.32

• abovo

Här är lite information som kanske någon tycker är intressant. Lite tråkig läsning kanske... men man behöver ju inte läsa det Själv kan jag nästan inte lyfta något alls nu i vecka 31. Kroppen säger själv ifrån.

Arbetsgivaren har skyldighet att bedöma riskerna med ditt arbete när du blivit gravid. Nedan står "tunga lyft" med som "misstänkt riskfaktor" vad de nu menar med det. Det står inte hur tungt det ska vara för att räknas som tunga lyft. Jag antar att man måste bedöma det från falla till fall. Det beror på arbetsmiljön, den gravida kvinnans fysiska status mm.

"Riskbedömning av yrkesarbetande gravida:
    Vissa typer av exponering i arbetet innebär eller kan innebära risker för fostret. Primärt har arbetsgivaren skyldighet att göra en riskbedömning senast då han får veta om graviditeten (AFS 1994:32). FHV/Yrkesmedicin kan konsulteras v.b. Kända risker är exponering för bly, gruvarbete under jord, rök- eller kemdykning, verksamhet under vatten eller under för högt tryck liksom exponering för rubella eller toxoplasmos för kvinna med otillfredsställande immunskydd.

Andra kända eller misstänkta riskfaktorer är organiska lösningsmedel (oljepetrokemi, andra industrimiljöer som kemtvättar, laboratorier - bl.a. filmexponering), tungmetaller, cytostatika, vissa bekämpningsmedel, polycykliska aromatiska kolväten (i bl a sot, tjära, rök, motoravgaser), kolmonoxid, joniserande strålning (röntgenavdelningar!), tunga lyft, exponering för helkroppsvibrationer, arbeten vid bullerexponering > 85 dBA och högstressbelastning. Bildskärmsarbete liksom nattarbete bedöms i normalfallet ej innebära ökad risk. Om arbetet ej går att ändra så att exponering undvikes har kvinnan rätt till s k förlängd havandeskapspenning (gäller dock ej gravida egna företagare - sic!!) Ansökes på speciell blankett (FKF 7205) till FK. Arbetsgivaren kompletterar med intyg om att omplacering ej går att ordna, läkaren kompletterar med intyg att exponering är olämplig. " www.praktiskmedicin.com

• mysan1970

Hejsan!
    Man ska INTE lyfta tungt när man är gravid. Jag har problem med foglossningar även efter graviditet och har kontakt med en sjukgymnast som forskat på ämnet i över 13 år. När man blir gravid så får man hormonet relaxin som mjukar upp ALLA leder i kroppen. Lyfter du tungt så belastar du alla leder i kroppen enormt + att bäckenet får ta den största smällen. Så om du har otur och fortsätter bära tungt så kan du få foglossning som du kanske inte ens blir av med efter förlossning pga att du belastat det när du var gravid. Min sjukgymnast säger att det faktiskt inte är en myt att man ska försöka ta det lungt medan man är gravid. Så jag kan bara rekommendera att försök att inte bära tungt. Ha foglossning efter graviditet är inte roligt. Har haft min skit i över 4 år nu!

Sonja

• MalinilaM

Hej hej!
    Jag jobbade väldigt hårt och lyfte väldigt tungt ibörjan av min graviditet, ville vara "stark" och inte hålla på och vara nån jobbig gravid kvinna som inte klarade nånting! I vilket fall så resulterade det nästan i ett missfall, min livmoder höll på att krampa ur bebisen även fast det inte var nåt fel! den läkaren jag hade då sa att man inte under några omständigheter skulle lyfta tungt när man är gravid! Men sen får man nog ta det med nypa salt också för att leva ett så normal liv som möjligt! Men slit inte ut er för det är inte värt bebisens hälsa!!

ta hand om er!

Svar på tråden Får man lyfta eller inte och hur mkt..?