• Blue Vapor

Får man lyfta eller inte och hur mkt..?

Ja, hur är det egentligen med det där?

Jag jobbar som säljare i en "köksbutik", alltså, vi säljer mkt stekpannor, grytor, porslin, elvaror, glas och så... Vi är bara två som jobbar där och vi gör ju ALLT. Tar emot varor, packar upp, klättrar högt på stegar för att hämta varor på hyllor, kånkar och har oss. Idag möblerade vi om och var då tvungna att flytta på en massa stengods och gjutjärn, och jag kände att det nog inte var så kul för min kropp... Var jätteförsiktig, men ändå så drog det i magen och stack efteråt. Bara en liten stund, men ändå.. jag blir rädd!

Hur försiktig ska man vara?? Har någon något klokt att säga om detta? Jag fasar ju för hösten nu då vi kommer få MASSOR av varor att packa upp inför julen...

(Går in i vecka 11 nu i helgen, och ska på inskrivning först nästa vecka.)

• Svar på tråden Får man lyfta eller inte och hur mkt..?
  • Malin 83

Hej!! jag undrar det samma.. jag jobbar på lager... så det kan ju bli tunga lyft där med... var på inskrivning i tisdags.. å då sa hon att jag inte skulle tungt... men vad e tungt för henne?? 10 kg 5 kg..??!!?? eller mkt mer??? Jag är i vecka 10 nu..

• Mazarinen

Enligt läkaren kan man inte lyfta sig till ett mf iaf vilket jag oroade mig för. Men självklart ska ni lyssna till era kroppar. Tar det stopp ska ni sluta lyfta!!
    Många som har tunga jobb som ni brukar/om det går, få andra arbetsuppgifter tills det är dags att gå hem och vänta in den stora dagen. Många jobbar så länge de kan tills de gör riktigt ont och får då HP och går ändå hem 4 mån tidigare än beräknat.

Efter viss månad (typiskt, kommer ej ihåg vilken) ska man vara försiktig med hur man använder magmusklerna har jag hört/läst någonstanns. Men prata med eran BM eller läkaren de vet med all säkerhet.

• Blue Vapor