• almlin

Pinsamma dolda larm

Min efterlägtade shoppingdag började inte så bra. När jag var på väg in på Åhlens gick larmet, trodde först att det var mobiltelefonen som var orsaken. En personal kom fram till mig och jag fick ta av mig jackan som hon gick med flera gånger genom larmbågarna, ibland larmade och ibland inte. Det var pinsamt värre, folk måste ju tro att jag är en tjuv. Jackan en Haglöfs goretex är inköpt för en vecka sedan och det visar sig att det ligger ett litet larm i en innerficka. Jag ringde Haglöfs outlet där jag köpt jackan, men dom kunde bara be så mycket om ursäkt...
    Jag har för länge sedan läst någonstans att tvättlappen i trosor kan utlösa larm, stämmer det?

• Svar på tråden Pinsamma dolda larm
  • viseversa

Tycker dom kan kompensera dig på något sätt. Det är ju kränkande att bli granskad som du blev pga DERAS misstag!

• Butterscotch

Att tvättlappar i trosor har utlöst larm har jag aldrig hört talas om.

När vår barnvagn var ny larmade den konstant i affärerna. Tydligen var det ett vanligt fenomen, butikspersonalen reagerade knappt utan frågade bara "ny barnvagn?" och verkade nöjda när jag svarade ja på frågan.

• Saaaraa

Haha, ja jag hade ett INSYTT larm i en plånbok en gång. Mindre kul när det pep från väskan varje gång jag gick in i en affär. Ändå tog det bra många larm innan man förstod att det var insytt. Helt sjukt!

• Förväntansfull0406

Jag hatar oxå sånt, för typ några veckor sedan köpte jag hår färg på H&M, killen glömde larma av...och vips stod jag där och skiten pep som fan, fullt med ungdommar som glodde, och andra med, men hon tjejen som jobba sprang fram dirket och tog min påse, har du köpt färg sa hon?? bad så mycket om ursäkt och skällde på killen som jobba i kassan och de bästa var att hon sa förlåt HÖGT så alla hörde... {#lang_emotions_yell} men sånt e störigt.

• Mamma matte hustru

hade samma problem dock bara på lindex med en nyinköpt väska.. Gick tillbaka med väskan och inte ens de kunde hitta larmet

• Förväntansfull0406
    Mamma matte hustru skrev 2009-04-16 20:37:24 följande:
    hade samma problem dock bara på lindex med en nyinköpt väska.. Gick tillbaka med väskan och inte ens de kunde hitta larmet
    fan vad arg jag hade varit.... grymt arg
  • almlin

Pinsamma upplevelser!

Tydligen så kan en jacka ha flera smålarm...Är det så att jackan larmar igen då får Haglöfs ta tillbaka jackan och ersätta mig för allt krångel...

Kvinnan på Åhlens var hjälpsam och ville hitta larmet, hon sa att det kunde ligga insytt en tråd i plagget som larmade. I fortsättningen kommer jag se till att allt är avlarmat innan jag lämnar butiken!

• MatteusMamma86

Moahaha ngt jag tycker e pinsamt e när man provar kläder och ska hänga tillbaka och de hänger nära bågarna och det börjar pipa... GUD...

• Simfot

Själv så har jag råkat ut för att en lapp i en nyinköpt kjol satte igång larmet. kjolen var införskaffad på en amerikansk kedja och nu när jag förra veckan kom hem och gick på en shoppingtur och det larmade lite här och var. Tillslut var den en tjej inne på Gina Tricot som hjälpte mig att lokalisera lappen och vi klippte av den. Det var verkligen pinsamt.

• Mamma matte hustru
    Förväntansfull0406 skrev 2009-04-16 20:41:04 följande:
    fan vad arg jag hade varit.... grymt arg
    Jo och innan man fattar vad det är.. Lindex skyllde på att det var dotterns briovagn och då kändes det rätt trist skulle jag aldrig kunna ta med dottern och handla pga en ny vagn? En annan tjej med samma vagn gick dock in efter mig en annan gång och henne pep det inte om så då fattade jag mina misstankar och kollade väskan endast och vist fan pep det..
  • Grenadjären

Pinsamt för kunden, men minst lika pinsamt för den personal som råkar missa en avlarmning.
    Är arbetsbelastningen hård i kassan så kan man missa en sådan sak. Inget man behöver raljera mot kassapersonalen om. Deremot så ska kassapersonalen be om ursäkt klart och tydligt, och sedan ta påsen, följa med till entrén och visa att det inte ger utslag längre när kunden passerar utgången.

Det finns olika typer av larm. Dyrare märkeskläder som i det här fallet en Haglöfs-jacka har ofta insydda mycket små magnetlarm. Meningen är att de automatiskt ska avmagnetiseras vid kassadisken vid köp.
    Sådana varor är mycket stöldbegärliga och därför göms larmen in i plaggen.

• s k r i n d a

Har råkat ut för samma sak med ett par Lee-jeans från JC. Det satt fast en pytteliten magnetremsa i en ficka vilket tog säkert 45 minuter att konstatera! Skitkul att få alla kassar samt alla plagg på kroppen undersökta... Som tur var var det en mkt trevlig expedit som hjälpte mig leta efter vad som utlöst larmet.

Jag gick till JC efteråt och berättade vad som hänt, men de sa bara att det aldrig hänt någon annan. Ingen kompensation eller ens ursäkt!

• lightfish
    s k r i n d a skrev 2009-04-17 13:01:46 följande:
    Har råkat ut för samma sak med ett par Lee-jeans från JC. Det satt fast en pytteliten magnetremsa i en ficka vilket tog säkert 45 minuter att konstatera! Skitkul att få alla kassar samt alla plagg på kroppen undersökta... Som tur var var det en mkt trevlig expedit som hjälpte mig leta efter vad som utlöst larmet. Jag gick till JC efteråt och berättade vad som hänt, men de sa bara att det aldrig hänt någon annan. Ingen kompensation eller ens ursäkt!
    Det där är ju bara bullshit från JC:s sida! {#lang_emotions_yell} Min man har haft lite problem med det där tidigare men nu när vi vet det så är vi noga med att kolla larm efter shopping av jeans på JC eftersom de gömmer dem så himla bra.
  • Kinya

Min man hade ett par gamla skor för ett antal år sedan som trots flera års användning orsakade butikslarmen att gå igång varje gång han gick in en butik.

• s k r i n d a

lightfish: Varför blir jag inte förvånad... Har inte mycket till övers för den kedjan.

Svar på tråden Pinsamma dolda larm