• tattoedbeauty

    Dålig hy

    Jag har extremt dålig hy för att vara 28 år! Den är ojämn och är full med pormaskar som blir infekterade. Har provat massor med preparat. Det sämsta var apotekets acne-prylar.

    Vad ska jag göra?

  • Svar på tråden Dålig hy
  • Åsa skönhetsexperten

    Hej!

    Lider du även av akne? Är det vad du menar när du säger att huden är ojämn? Det kan hjälpa att gå till en hudterapeut och få bukt med pormaskarna. Det kostar lite, men upprepad behandling kan verkligen ge resultat. De kan i sin tur ta en bättre titt på ditt hudproblem och ge dig råd och behandling därefter. Om det "bara" är pormaskar och finnar som du har problem med så kan ytliga behandlingar vara tillräckligt. Är det däremot riktig akne så borde du uppsöka hudläkare. Men med tanke på din ålder så skulle jag tro att det är det första.


    Hur rengör du huden? Ett misstag som många gör är att försöka "torka ut" huden vid besvär av infekterade pormaskar eller s.k finnar. Då skapar man istället en reaktion i huden som då kommer i obalans och talgproduktionen ökar istället. Fetare hud med finnar behöver också fukt. Så undvik tvål i ansiktet och starka ansiktsvatten. (sk.toners)
    Använd en mild ansiktsrengöring, en alkohol-fri toner och en lätt fuktighetskräm. Om du vill prova ngt annat än Apotekets produkter så finns RENs hudvårds-serie. Dem gör en "Mayblossom and Blue Cypress Balancing Facial Cleansing Gel" för bland-hy. Den har anti-bakteriella ingridienser vilket gör att den hindrar bakterier att bildas (som i sin tur bidrar till pormaskar och finnar) Deras fuktighetskräm "Matte Balancing Fluid", återställer hudens balans och innehåller även lugnande och läkande ingridienser.
    Dem gör även en ansikts-mask, "Multi-Mineral Pore Minimising Detox Mask" som du kan använda nån gång i veckan. Den stimulerar förnyelsen av celler och reducerar porer.
    REN finns att köpa på tex N.K i Sthlm eller på blush.se
    http://www.blush.se/ren-clean-bio-active-skincare-m-65.html

    Lycka till!
    Mvh Åsa

Svar på tråden Dålig hy