• Mamsie

    Rosacea!

    Jag har drabbats av Rosacea!

    Huden svider, rodnar, hettar, kliar, är känslig, mild acne, ytliga brustna blodkärl kring näsan osv. (vi syskon har alltid har skrattat åt pappas fyllenäsa, han som är absolutist! men nu vet vi vad jordgubbsnäsan beror på...)

    Än så länge är min rosacea en mild form som går att hålla i schack genom att minska på "irriationer" som rengöring, makeup, krämer och jag undviker heta bad och varm hårtork.

    Nu tvättar jag ansiktet med ansiktsrengöringsduk av microfiber och smörjer mig med Miniderm.
    Vardagsmakeupen består av lätt ögonskugga, Kanebo 38 mascara & läppglans.

    På 1 månad har huden lugnat sig tillräckligt för att tåla lätt makeup då och då, men jag vill gärna kunna lägga på "hela kitet" med foundation, concealer osv utan att huden bränner och kliar eller att jag ser ut som en babian**v i ansiktet efteråt!

    Kan mineralmakeup vara lösningen genom att man minimerar antalet ämnen som huden utsätts för?
    Ska man då välja bort de med vismut/bismuth, mica eller de med talk?
    Det gäller ju att välja rätt eftersom det är svindyrt!

    Tacksam för tips & råd!

  • Svar på tråden Rosacea!
  • Åsa skönhetsexperten

    Hej!

    Vad bra att du ändå lyckats "lugna ner" huden såpass att du kan använda makeup då och då. Du verkar veta vad du ska undvika. (alkohol, stark mat, heta drycker, bastu, sol, stress osv. sådant som vidgar blodkärlen) 
    Det jag kan rekommendera är att du använder mineral-makeup, eller vattenbaserade foundations utan olja. Du vill tillföra fukt, inte fett. När du väljer makeup gäller egentligen samma sak som när du väljer hudvård, att du vill undvika parfym och andra ingridienser som irriterar huden. Så ja, mineral-makeup är ett bra val.
    Det är jättesvårt för mig att ge dig råd om exakt vad du ska köpa, för vad som funkar för en person kan vara mindre bra för ngn annan. Men jag vet, det är dyrt och man vill inte köpa fel. Jag skulle be om prov på foundation och concealer, att få med mig hem och pröva några ggr innan du köper.
    Men vad du kan tänka på är att försöka använda en foundation och concealer som drar lite mer åt det gul-beiga hållet. (Istället för en mer beige-rosa ton) Det kommer hjälpa till att tona ner det röda partierna. Det finns även speciella s.k "colour correctors" i grönt som är till för att neutralisera den röda färgen, men man blir ofta väldigt blek, så en vanlig foundation i en gul-aktig nyans kan funka väl så bra och se mer naturligt ut.
    Kan du inte ta dig till butik så ta en titt på den här sidan: www.tikei.se Här kan du beställa hem prover innan du köper. Dessa mineral-produkter är även bismuth-fria vilket kan vara bra att undvika för dig eftersom det har en tendens att irritera huden.

    Lycka till!

    Mvh Åsa

Svar på tråden Rosacea!