• Boom

    torr i ansiktet

    Hejsan. Jag har sådant problem med torr partier i ansiktet. Främst näs vingarna, pannan och mellan ögonbrynen. Det främhävs på engång då jag har foundation, eller conciler för att dölja det röda. Jag behöver tips om någon bra fuktighetsbevarande kräm, har prövat en massa utan framgång (har normal till fet hy resten av ansiktet)
    tack på förhand

  • Svar på tråden torr i ansiktet
  • Åsa skönhetsexperten

    Hej!

    Det är alltid lite trixigt när man har torr och röd hy. Man vill täcka över det röda, men så fort man försöker så syns det torra mycket tydligare. Har du använt en lätt peeling på de torra partierna? Man ska vara försiktig med det om huden är röd och irriterad, men en lätt sådan ngn gång i veckan kan hjälpa mot de torra områdena. Men som sagt, var försiktig om huden är mycket röd och irriterad. (prova tex Origins scrub "modern friction" som är snäll mot känslig hy).
    Apotekets HTH-creme för mycket torr hud brukar funka väldigt bra. Jag masserar och arbetar verkligen in den i huden upprepade gånger just där huden är extra torr innan jag lägger på foundation och concealer. Jag skulle även rekommendera en fuktighets-mask ett par ggr/veckan. Origins "Mega Mushroom Skincalming Face-mask" tex. (Origins finns tex på Åhlens och N.K i Sthlm)
    Sen är det även viktig vad för slags foundation och concealer du använder. Se till att det är en väldigt mjukgörande foundation och att concealern inte är matt. Undvik puder på de torra områdena. För att kontrollera de fetare partierna i resten av ansiktet kan du använda en primer under din foundation. Tex Lumenes "Mattifying Primer." Den hjälper till att kontrollera blankheten.

    Lycka till!

    Mvh Åsa

  • Boom

    Tusen tack för hjälpen Åsa. Nu har jag antecknat ner allt .Ha en bra dag

Svar på tråden torr i ansiktet