• Tezzan1981

Har förskolan stängt under perioder? Vad gör man då?

Jag har ingen koll på förskolans regler har jag upptäckt. Är det så att de håller helt stängt påskveckan/sommarlov osv? Måste barnet vara hemma då? Hur läser man det när varken jag eller min man har ledigt då? Vi jobbar ju till exempel hela påskveckan (förutom min man som har ledigt fredagen)
    Kanske olika regler på olika skolor? Min son har ännu inte fått någon skola så jag kan inte fråga...

• Svar på tråden Har förskolan stängt under perioder? Vad gör man då?
  • Magda73

Förskolan har skyldighet att fixa annan plats åt barn då de håller stängt. Gäller även studiedagar som de har (de brukar inte gå ut med att de fixar plats men det gör de till studiedagar). De flesta förskolor har semesterstängt en period på sommaren. Röda dagar är det alltid stängt. Men som sagt, de ska ordna plats på annan förskola de svarta dagar som de håller stängt.

• Tezzan1981

okey...låter ju halvbra iaf.
    men det är ju knappast så att bara för att det är röd dag så är man ledig! inte jag iaf. där jag jobbar är det öppet 365 dagar om året!
    man får hoppas det löser sig...

• Magda73

Trixit det där!

Ni kanske får gå omlott, du och pappan, för att kunna lösa det? Det är jobbigt att jobba skift och ha dagisbarn vet jag iaf. Prata med förskolan om problemet, de vill ju säkert att det ska bli så smidigt som möjligt för er.

Men plats får ni. På svarta dagar.

• Juhanna

På vanliga dagar har förskolan skyldighet att fixa annan plats men inte på röda dagar

• Elfva
    Magda73 skrev 2009-04-16 22:39:01 följande:
    Förskolan har skyldighet att fixa annan plats åt barn då de håller stängt. Gäller även studiedagar som de har (de brukar inte gå ut med att de fixar plats men det gör de till studiedagar). De flesta förskolor har semesterstängt en period på sommaren. Röda dagar är det alltid stängt. Men som sagt, de ska ordna plats på annan förskola de svarta dagar som de håller stängt.
    Nej denna skyldighet har inte alla förskolor. Enskilda (privata) förskolor behöver inte fixa ersättnings-barnomsorg.
  • Elfva

De flesta förskolor stänger eller slås ihop under några veckor på sommaren. Påsklov och sportlov och jullov är det oftast öppet som vanligt, kanske avdelningarna går ihop lite mer ifall många barn är lediga och man kanske gör lite andra saker än man brukar, men det är vanligen öppet som vanligt.

Sen har varje förskola rätt att ha X antal planeringsdagar per år då förskolan stänger helt.

På kommunala förskolor erbjuds du alternativ om du själv inte kan lösa barnomsorgen t ex sommarförskola eller annan förskola under planeringsdagarna (räkna dock med att alla ordinariepedagoger har planering så ingen av dem jobbar där då...). Enskilda förskolor har ingen sån skyldighet, där får man lösa detta själva i de flesta fall, kan hända att de samarbetar med annan förskola och man då kan få gå där under stängningsdagar.

Vare sig det handlar om en enskild verksamhet eller kommunal verksamhet så måste man upplysa om när dessa stängningsdagar och när sommarstängningsperioden äger rum i god tid.

På OB förskolor har man öppet dygnet runt året runt, dessa förskolor är endast till för barn som har två föräldrar som jobbar OB och därför inte kan inneha plats på vanlig förskola. Alla kommuner har tyvärr inte OB förskolor...

• Lillsnörpa

Vi har tagit föräldraledigt och/eller semester när det varit stängt. Lämna till ett annat dagis med personal som barnet inte känner vill vi inte göra (men nu har vi ett litet barn, hon är bara två år, har man större barn är det nog lättare).

• Agnes och Ville

Så är det även där vi bor. Nu jobbar jag själv på förskola så det löser sig men förskolan har alltid stängt röda dagar och "aftnar".

Tezzan1981 skrev 2009-04-16 22:41:24 följande:
    okey...låter ju halvbra iaf.men det är ju knappast så att bara för att det är röd dag så är man ledig! inte jag iaf. där jag jobbar är det öppet 365 dagar om året!man får hoppas det löser sig...
    På lov är det alltid öppet men det kan hända att vi slår ihop avdelningarna eller att det blir verksamhet på en annan förskola. Under lov så har vi som standard att det alltid ska finnas en ordinarie personal från varje förskola hela tiden. På planeringsdagarna så brukar vi ta in "kända" vikarier och då brukar det inte vara någon ordinare personal som är där eftersom alla måste vara med och planera.
  • eval
    eval skrev 2009-04-16 23:45:54 följande:
    Det är inte ok att stänga på lov: www.skolverket.se/sb/d/467/a/12101
    Förtydligar lite: Min kommun anser att även privat barnomsorg är deras, eftersom kommunen betalar ut bidrag till dem. Därför skall även barnomsorg i privat regi uppfylla de krav som förvaltningen ställer på de kommunala alternativen.
    Tex måste omsorg finnas till de som behöver på planeringsdagar, vi får inte stänga under jul och sommar, måste tillhandahålla ett visst antal omsorgstimmar/vecka.
Svar på tråden Har förskolan stängt under perioder? Vad gör man då?