• Mummy

Socialpedagog

Ni som jobbar som socialpedagoger, vad har ni för arbetsuppgifter? Lön? Trivs ni med ert jobb? Positivt/negativt?
    Något annat att säga om yrket?

Har sökt både det och förskollärare till hösten och vet inte riktigt vad jag ska välja om jag kommer in på båda

• Svar på tråden Socialpedagog
  • Kulta17

Jag är ej socialpedagog dock specialpedagog (arbetar med barn i behov i koslan och sitter i många samtal med föräldrar mm).

Det är två ganska skilda jobb du söker. Om du ska bli socialpedagog måste du ha genuint intresse för barn som behöver det lilla extra och kan arbeta med olika åldrar. Förskollärare är ju mer basic 1 - 5 (6) år. Så frågan är nog vad du känner innerst inne.

• Fåret Shaun

Många som jag känner börjar som förskollärare och vidar utbildar sig sen till specialpedagog, med särskild inriktning som de vill ha.

Happ, vad ska man göra idag då?
  • Kulta17

För att bli specialpedagog måste man först ha en pedagogisk utbildning (förskollärare, fritidspedagog eler lärare), jag trodde det var samma med socialpedagog, men tydligen inte. Men det är viktigt med erfarnhet av barn då man ska arbeta med de som behöver lite extra.

• Mummy

Jag har själv vart med om mycket i min barndom och såg hur det påverkade mina småsyskon när pappa hastigt dog. De var då 2 resp 6 år gamla. Efter det har jag känt att jag vill jobba med barn som haft/har det svårt.
    Men samtidigt tänker jag på framtidsutsikten för att kunna få ett jobb. Det känns som att det är lättare om man läser förskollärare

• Kulta17

Det har du ju rätt i. Men man ska inte bara tänka på det. Du måste känna för det du ska arbeta med. Men du kan ju alltid vidarutbilda dig. Läsa extra specialpedagogik, när du väl börjat arbeta, på distans (så blir det inte så dyrt för dig med lån mm). Eller så läser du till socialpedagog och tar extra kurser som är bra och som förskollärare läser. Erfarenheter är viktiga, men det är bra att ha en bra utbidlnings grund att stå på samtidigt.

Ödet kanske väljer till dig

Jag är själv fritidspedagog i bakgrunden, men har aldrig arbetat som det rent utan vickatde under utbildningen och har sedan arbetat med rörelsehindrade på gymnasiet innan jag läste till specialpedagog och nu arbetar på en grundskola. Det är bra med olika bakgrund på pedagoger. Man kan ju alltid läsa extra kurser för att få den kompetensen man behöver.

• Tulpan74

Jag förstår det som att det är socialpedagog, inte specialpeagog, du funderar över som alternativ till förskollärare?

Jag är socialpedagog. Många med min utbildning jobbar på behandlingshem och liknande, vilket ofta innebär att jobba på schema (nätter, helger etc). Men det innebär ju också att man har en viktig roll i att hjälpa klienterna till en bättre vardag och förhoppningsvis ett bättre liv. Utmanande men tillfredsställande tycker jag! Det finns också socialpedagoger som jobbar i skolan med förebyggande socialt arbete, eller som fältare. Häktet är också en arbetsplats där jag har gamla kursare som jobbar.

Som socialpedagog kan man jobba med barn, ungdomar, missbrukare, familjestöd, äldre... Min erfarenhet är att olika människor har intresse av olika målgrupper och det styr ju vilken typ av arbete man söker.

Själv jobbar jag med olika projekt för att öka möjligheterna för "struliga ungdomar" att få jobb. Trivs jättebra med det.

Lönen för socialpedagoger är sällan nåt att skryta med tyvärr. Men om man är rätt person för jobbet så är det ett väldigt roligt och tillfreddsställande arbete!

Lycka till med ditt val!

Svar på tråden Socialpedagog