Jag förstår det som att det är socialpedagog, inte specialpeagog, du funderar över som alternativ till förskollärare?
Jag är socialpedagog. Många med min utbildning jobbar på behandlingshem och liknande, vilket ofta innebär att jobba på schema (nätter, helger etc). Men det innebär ju också att man har en viktig roll i att hjälpa klienterna till en bättre vardag och förhoppningsvis ett bättre liv. Utmanande men tillfredsställande tycker jag! Det finns också socialpedagoger som jobbar i skolan med förebyggande socialt arbete, eller som fältare. Häktet är också en arbetsplats där jag har gamla kursare som jobbar.
Som socialpedagog kan man jobba med barn, ungdomar, missbrukare, familjestöd, äldre... Min erfarenhet är att olika människor har intresse av olika målgrupper och det styr ju vilken typ av arbete man söker.
Själv jobbar jag med olika projekt för att öka möjligheterna för "struliga ungdomar" att få jobb. Trivs jättebra med det.
Lönen för socialpedagoger är sällan nåt att skryta med tyvärr. Men om man är rätt person för jobbet så är det ett väldigt roligt och tillfreddsställande arbete!
Lycka till med ditt val!