• Kulta17

Någon som har erfarenhet av en Vittra skola?

Vår skola kanske ska bli en Vittra skola. Vet inte så mycket om just Vittra men har hör av en kollega som varit på intervju på en sådan skola att arbetstiderna är helt sjuka. Man kan tvingas arbeta till 23 vissa kvällar då man arbetar i ska projekt. Svårt att förstå att de kan få små barns förälrar att godta de villkoren!
    Men som sagt det är bara vad jag fått berättat. Så om du arbetar på en Vittra skola, eller vet mer hur det är på annat sätt, berätta gärna.

• Svar på tråden Någon som har erfarenhet av en Vittra skola?
  • ajmaj

Det enda jag hört är ungefär som du skriver - att de kör personalen i botten.
    Har själv jobbat på en friskola, och känner folk som jobbat på Vittra.

• Kulta17

Vår kommun har beslutat att sälja ut 3 skolor. Skulle tro att de då får bättre ekonomi i kommunen då för deras mål är bara att "öppna upp för annat ägande" inte att få in andra pedagogiker och valmöjligheter till kommunen, så de bryr sig inte om vem som tar över skolan (vilket är skrämmande eftersom de har lägst skatt i hela Sverige!). Vi kommer då att bli uppsagda alla som arbetar på dessa skolor ca 150 pedagoger... Härligt hur man kan ta han om sin personal så här i kristider...

• ajmaj

Genom att de får jobba som svin. Mycket övertid och stressiga dagar.

• Kulta17

Låter trist
    Får man vara nyfiken och fråga var dina vänner arbetar? Stad.

• flingansnö

När jag sökte jobb fick jag rådet från facket att absolut inte jobba åt Vittra. Om jag ändå bestämde mig så skulle jag vara uppmärksam på att de inte har kollektivavtal utan att alla anställda skriver egna avtal. Där skulle jag vara MYCKET noga med att specifiera arbetstidsvillkor, löneutvecklignsvillkor mm. Jag vet inte omd et har ändrats sedan dess, ( det är fyra år sedan) Men ring till facket och fråga. Jag var på intervju på Jensen i våras och det var så där också. och en kollega till mig jobbade ngra månader på Hermods gymnasium och han säger att han inte gjorde annat än att jobba!! Helt galet!

• Kulta17

Då är det antagligen läga att gå med i facket igen då... Har dock väldigt dålig erfaranhet av dem.

Man kan ju hoppas att det blir annorlunda eftersom de då tar över en befintlig skola med redan inkörd personal. Vore korkat att inte vara intresserade av de pedagogerna som redan arbetar där.

Tack för tipsen, det ska jag ha i åtanke.

• flingansnö

Ja, gå med i facket! I en kommunal skola klarar man sig rätt bra ändå, men i en friskola är det bra att han ngn i ryggen... om inte av ngn annan anledning så för att ha ngn att fråga om råd. Lycka till!

• Kulta17

Om de finns där för en vill säga. Det är de de inte gjorde innan så då var det mest att bli av med pengar varje månad!

Svar på tråden Någon som har erfarenhet av en Vittra skola?