• Solrosen76

Husmorstips mot förstoppning

Jag har haft ordentlig förstoppning de sista veckorna.. vilket, som ni vet, är mycket irriterande och jobbigt..

Så kom jag på ett tips från min kära mor - och har testat det i två dagar - och dagens toalettbesök blev högsta vinsten :)

På kvällen lägger jag ca 1-1 1/2 msk hela linfrön i ett drygt ett halvt glas vatten - och på morgonen innan jag går till jobbet dricker jag upp glaset (tuggar ej) och fyller på i magen med vanligt vatten ca 5 dl (kan lova att konsistensen av uppblötta linfrön inte är så trevligt, men det verkar det vara värt).

Och, i dag, andra dagen med kuren fungerade det toppen!
    Jag kommer att fortsätta testa och hoppas att det verkligen var det som gjorde susen.

Lycka till!

• Svar på tråden Husmorstips mot förstoppning
  • SkåneSally

Bra tips!

Ett annat är att äta läkerol (godare!). Vet inte varför det funkar men det gör det.

• turpis

Har gått över från linfrö till psylliumfrön (eller loppfrön heter det också). Ännu mer effektivt! Jag häller på varmt vatten och blandar sen ner gelen som blir i gröten. Eller spär ut lite mer så att det går att dricka, även om det tar emot lite (slemmigt!).

Om man vill fortsätta med linfrö så kan jag också med dem rekommendera varmt vatten -gelen som är det som hjälper magen utvecklas snabbare då och behöver inte ligga i blöt över natten.

Ljummet vatten på morgonen tycker jag också är bra.

Kiwi funkar också!

Men loppfröna slår verkligen det mesta!

• Spexig

Det är lättare att få ner de blötlagda linfröna om man blandar dem i yoggi eller fil.

• Dixy
    SkåneSally skrev 2009-04-20 10:08:49 följande:
    Bra tips!Ett annat är att äta läkerol (godare!). Vet inte varför det funkar men det gör det.
    Många sådana där saker har av någon anledning laxerande effekt - de innehåller dock ofta även sötningsmedel, vilket inte är allt för bra för de små...
  • Snova
    Dixy skrev 2009-04-28 20:25:05 följande:
    Många sådana där saker har av någon anledning laxerande effekt - de innehåller dock ofta även sötningsmedel, vilket inte är allt för bra för de små...
    Det är sötningsmedlet som är laxerande, som exempelvis xylitol.
  • Ariella

Kan rekommendera linfröolja annars, en matsked per dag har fått igång min mage. Testade nämligen uppblötta psylliumfrön och det var sååå nära att jag kräktes av den vidriga konsistensen - uäck.

• Clarissa83

Haha, gillar rubriken Ts

♥BF 31 Juli ♥
Svar på tråden Husmorstips mot förstoppning