• ViFrånLandet

Säkert att köpa begagnat babyskydd/bilbarnstol på nätet?

Ja, som rubliken lyder.. Är det säkert att köpa begagnat bebyskydd/bilbarnstol på nätet?

Ser att många säljer på Blocket exempelvis och de är ju onekligen mycket billigare än att köpa en ny. Jag vill inte tro att någon medvetet säljer iväg något som inte är säkert för ett barn, men känner mig ändå lite osäker (det finns ju så mycket konstigt folk nu för tiden). Så vad tror ni, törs man köpa babyskydd/bilbarnstol på nätet av okända människor?

*Nedsläpp i början av september*
  • Svar på tråden Säkert att köpa begagnat babyskydd/bilbarnstol på nätet?
  • Hallonmun

nix vi vågar inte vi inte, när det gäller bilbarnstolar köper vi nya, man får spara in pengar på annat.

• Blomman80

Jag hade nog inte vågat. Däremot hörde vi oss för bland vänner och bekanta och hade helt plötsligt flera stycken att välja bland. Fick köpa en Akta Graco i suveränt skick för 400:- utav bästa vännens syster. Det är dyrt med babyskydd så annonsera bland de ni känner att ni är på jakt efter ett begagnat.

• Grodan12

Nope, vi gör det inte. Dessutom får man ju förhoppningsvis den senaste tekniken ju nyare man köper.
    Babyskydd är ju en sådan där trist grej där man hoppas slippa använda funktionen (krockskydd s a s), men skulle det hända så vill det ju till att det funkar.
    Tänker på min svåger som helt allvarligt tycker att det inte spelar så stor roll vad de sätter sin son i för de åker ju så sällan bil.
    Helt sjukt! Blir upprörd så snart jag tänker på det.

• annah75

Nu har det inte blivit så men jag skulle nog kunna tänka mig att köpa ett begagnat om det bara är nått år gammalt, tex babyskydd som inte används under speciellt lång period...

• ViFrånLandet

Tack för de snabba svaren! 

Ska ta mig (oss) en riktig funderare men det lutar nog åt att inte köpa en via nätet. Får väl lägga ut lite fler trådar runt om i bekantskapskretsen i hopp om att det finns någon över (vilket tyvärr kan bli svårt då vi är långt i från ensamma om att vänta barn just nu).

Tack igen för era synpunkter! (och fortsätt gärna ifall ni har fler!)

*Nedsläpp i början av september*
  • Marma

ja om ägern verkar vettig. köpte våran första begad men mest för att vi såg den när vi ksulle köpa vagn av henne o hon var så trevlig o berättade verkligen när var hur hon hade köpt den. Andra stolen köpte vi båda nya men mest för att vi lyckades hitta båda på extrapris kampanjer i affärerna o hittade aldrig nån i vårat om råde som hade den vi ville ha

• MinnaEme

Hyra stolen är ett alternativ, där jag bor kan man hyra babyskyddet för 300-400 (kommer inte ihåg exakt) på sjukhuset (via ntf) för nio månader.

• Krusbär

För att köpa begagnat babyskydd måste man vara helt säker på dess historia! Har babyskyddet varit med i en krock ska det ovillkorligen kasseras! Det kan finnas sprickor och skador som inte syns. Dessutom kan det vara för gammalt (datummärkning finns).

Om man inte känner den man köper av är det svårt att veta sånt, bättre att köpa nytt eller av nån man känner!

• Dr Mupp

Vi chansar inte. Finns billiga och godkända babyskydd om man inte vill köpa ett dyrt.

• Beckiz86

Jag köpte en bilbarnstol förra veckan som endast vart använd i 6 månader och inte krockat med. Barnvagn skulle jag däremot inte köpa begagnad.

• jagälskarallaminabarn

Jag skulle aldrig våga göra det för det räcker att ett babyskydd varit med om EN ENDA olycka så är det inte säkert längre men det är inte alls säkert att man kan se att skyddet varit med om något. Hör om ni kan hyra på bvc (det gjorde vi förra gången med ett av skydden medan vi fick det andra av en kompis till sambon, väntade tvillingar). Det skyddet vi fick har vi kvar, det har inte varit ute för något så det kommer babyn jag bär på nu få ha.

Ett annat råd är att hyra genom bilförsäkringsbolaget om ni har möjlighet men då kanske ni måste ha ett visst bolag, vill inte skriva ut vilket vi har här då jag är fundersam om det uppfattas som reklam och kanske inte är ok, maila mig om du vill veta vilket. Det bolaget vi valt har förresten visat sig ha de säkraste bilbarnstolarna på marknaden enligt två oberoende test för några år sedan. Vad ni gör, tumma inte på säkerheten, det finns en massa annat att spara pengar på. Lycka till!

M V H

Ulrika, mamma till Michelle och Jennifer födda 06-2005, bf 28/9

• Chie

En sak som jag undrar är hur kan de som hyr ut babyskydden garantera att de är hela? De vet väl inte vad den som hyrt dessa innan gjort med dem?

• Ekorrfamiljen
    Chie skrev 2009-04-21 16:33:40 följande:
    En sak som jag undrar är hur kan de som hyr ut babyskydden garantera att de är hela? De vet väl inte vad den som hyrt dessa innan gjort med dem?
    Precis! Jag har också tänkt på det. Ett babyskydd som man hyr har ju varit använt av fler än ett barn för det mesta och det är ju inte säkert att man berättar att man krockat med ett hyrt skydd, t.ex. av rädsla för att bli betalningsansvarig. Skulle nog hellre köpa av en person som verkar vettig än att hyra som det känns nu. Helst vill jag ju köpa ett helt nytt, vi får se vad ekonomin säger också.
    The confused squirrel strikes again...
  • jagälskarallaminabarn

De babyskydd de hyr ut på bvc kollas igenom och det är ett samarbete med NTF så säkerheten ska garanteras på det viset. Försäkringsbolaget går också igenom babyskydden grundligt för att garantera att de är felfria.

• Gyllan
    Ekorrfamiljen skrev 2009-04-21 16:55:15 följande:
    Precis! Jag har också tänkt på det. Ett babyskydd som man hyr har ju varit använt av fler än ett barn för det mesta och det är ju inte säkert att man berättar att man krockat med ett hyrt skydd, t.ex. av rädsla för att bli betalningsansvarig. Skulle nog hellre köpa av en person som verkar vettig än att hyra som det känns nu. Helst vill jag ju köpa ett helt nytt, vi får se vad ekonomin säger också.
    Hyr man genom försäkringsbolag så är de väldigt noga med att kolla upp sina stolar. I regel är de stolarna man får helt nya eftersom man efter hyrperioden ofta får behålla stolen.
    Och om de får in en stol som de vet varit med i krock eller misstänker detta så kollar de upp den väldigt noga och gör den obrukbar efteråt, tex klipper av bälten eller annat så stolen inte går att använda.

jag hade aldrig köpt ett begagnat babyskydd/barnstol. Möjligtvis av en vän/bekant som vet hela stolens historia.
  • Ekorrfamiljen

Här kan man hyra babyskydd via bb eller en barnvagnsbutik, det känns ju inte lika tryggt. Man behåller inte skyddet när barnet vuxit ur det utan lämnar in det igen och sen får nästa hyra det.

The confused squirrel strikes again...
  • yatzy

Vi har köpt bilstolar begagnat - och barnvagn med. Barnvagnen tog vi över från svågern och svägerskan, så det kändes tryggt. Den vi har nu lånar vi av vänner, inga problem där heller.
    Bilstolarna har stort sett varit lite använda när vi tagit över dem, och bara ca 1 år gamla.
    Tycker inte att det är ett problem, men alla är vi ju olika.

• Rosebuddy

Skulle aldrig våga d...

Man vet ju inte vad "stolen" vart med om lr hur den blivit hanterad...

Helt klart värt att lägga pengarna på ngt man vet är nytt, lr att men vet vem som åtminstone haft stolen innan...

Svar på tråden Säkert att köpa begagnat babyskydd/bilbarnstol på nätet?