• Anonym (Skäms)

herpes erfarenheter???

Som från ingenstans kom i förrgår en känsla av värk i ena benet och uppåt mot underlivet. Stickande liksom... Lever i ett förhållande sedan snart 1 år tillbaka och har aldrig märkt något. När jag tänker efter har jag ofta haft denna "värk känsla" i leder främst ena benet till och från i kanske 3 år men med väldigt långa mellanrum. Aldrig en blåsa eller liknande, en rodnad blev till små små blåsor i "mellangården" häromdagen och igår sprack den ena.

Var på vårdcentralen i morse och fick Valtrex. 5 dagar nu och sen om jag märker symptom så 5 dagar till. Nu har jag lite funderingar o hoppas att här kanske finns någon som vet?

1. En vän till mig har haft Herpes i flera år och tar tabletter ofta vad jag förstår för att liksom förebygga helt. Varför fick jag tillsagt att jag ska ta nu och sen om jag märker symptom? Vad gör att man får sagt att man ska ta "hela tiden"? Skillanden???

2. Hur vet man vilken typ det är? Läst här inne att visa tar prover, det gjorde inte min doktor.

3. När jag berättade för min kille igår så säger han att han kan tänka sig att det var Herpes (visste ju inte igår) för att en tidigare tjej till honom har haft det. Är det troligt att han har det också då? Fast han aldrig märkt något. Fattar inte riktigt...

Hoppas det finns någon vänlig människa med erfarenhet där ute som läser, känns liksom som att livet är slut nu med det här beskedet...

// Ledsen och skäms

• Svar på tråden herpes erfarenheter???
  • Anonym (!!!)

Jag skulle sagt till pojkvännen att kolla upp sig på en gång!!

• Anonym (Skäms)

Anonym:
    Man kan inte "kolla" sig om man inte har symptom vad jag har förstått??? Eller vad menar du?

• Anonym (JAPP)

Hej!

Det är troligen så att din sambo också har herpes efter som hans x hade det. Herpes kan ligga latent men ändå smitta. Själv har jag vetat om att jag har herpes sedan ca 5 år tillbaka i tiden. Min dåvarande kille fick helt plötsligt ett utbrott som var riktigt jobbigt och jag fick också ett utbrott då. Vi vet egentligen inte vem av oss som bar på smittan innan. Efter det så har jag aldrig haft ngn känning, min man har aldrig heller haft ngt utbrott men vi räknar båda två med att vi har det.

Vissa får mycket problem och går på mediciner regelbundet medans vissa (som vi) inte får några direkta problem alls.

Det viktiga är ifall du skulle få en ny partner att du berättar innan så att ni kan använda kondom om nu han vill minimera risken att bli smittad.

• Anonym (JAPP)

Jo man kan kolla sig även om man är symptomfri man kollar efter markörer i blodet.

• Anonym (Skäms)

Anonym Japp:
    Men det är inget som kollas vid vanlig "kontroll" när man går och "kollar sig"... Han säger nämligen att han varit och "kollat allt" några gånger men samtidigt vet han inte vad dom kollat.

Jag menar att det kanske inte är så vanligt att man tar blodprov och kollar herpes när någon söker för klamydiatest???

• Anonym (JAPP)

Man måste be om att dom kollar just herpes har jag för mig. Jag vet att det är annorlunda med klamydia eftersom man kan bli steril av klamydia. Klamydia är ju dessutom kännt just för att inte ge några symptom.

• Anonym (JAPP)

När mitt x fick sitt utbrott så kollade dom och det var herpes. Eftersom jag hade fått ett utbrott samtidigt så kollade jag mig aldrig för jag visste ju vad det var/är.

• Anonym (Skäms)

Anonym japp:
    Måste jag ringa igen och be dom ta prover? Har ju fått medicin nu, eller är det viktigt att jag vet vilken typ det är?

Tror du att det kan vara utbrott jag fått men som aldrig synts, syftar på när det gjort ont i benet... vid upprepade tillfällen?

• Anonym (JAPP)

Jag tror inte att du behöver ta några fler prover, så viktigt är det inte att veta vilken typ det är. Vanligast är ju att det är genital herpes just när man får utslag där nere. Medicinen är en virusdämpare så den ska bita på båda.

Det kan absolut vara små utbrott du fått tidigare. Mitt x kunde påminna sig om att han ibland fått som svullnad runt pung och ljumske som gått bort på ngn dag och han hade aldrig tänkt på vad det kunde vara utan trodde väl mer att det berodde på att han gått i trånga jeans eller ngt dylikt.

Jag vart helt ställd när jag fick reda på att mitt x hade herpes, jag grät och mådde så dåligt jag trodde att jag skulle gå under, aldrig få barn och att jag aldrig skulle få en ny kille (tog slut mellan mig och x-et i samma veva av andra orsaker) men för mig har det inte betytt ngt egentligen. Min man och jag har barn (dom är inte smittade) och vi lever ett perfekt liv. Så du behöver absolut inte vara rädd eller skämmas.

Men som sagt det är ju schysst att tala om det om du skulle träffa ngn ny så att han kan bestämma sig för hur han vill skydda sig.

• Anonym (Skäms)

TACK "Anonym japp":
    Nu gav du mig lite hopp... Vad sa din "nuvarande man" när du berättade? Har han det?

• Anonym (suss)

hade en pojkvän som hade herpes. Men det tog ett tag innan han kläckte ur sig detta. Han hade en liten blåsa på läppen. Tänkte inte ens på den och frågade inte. Hade han vart snäll hade han ju sagt att vi ska nog inte pussas för jag har herpes! Nejdå! Vi hade sex..och sen fick jag herpes down there. FY FAN vad det gjorde ont.
    Han sa 'ja...jag har ju herpes'...jag blev rätt så förbannad. Där låg jag i sängen i 2 dagar och kunde inte röra mig. Det var fan nära jag gjorde slut. Han trodde typ inte att det kunde smitta (?)
    jävla karl...

• Anonym (JAPP)

Anonym (Skäms) skrev 2009-04-17 11:37:02 följande:

TACK "Anonym japp":Nu gav du mig lite hopp... Vad sa din "nuvarande man" när du berättade? Har han det?
    Min man sa egentligen inte så mycket, jag berättade för honom så fort vi skulle till att ha sex. Han sa väl ngt i stil med att det är ju vanligt och han var glad att jag berättade. Vi använde kondom i början (men det gör man ju i alla förhållanden eller jag har åtminstonne gjort det) när vi insåg att det var allvar mellan oss så slutade vi helt enkelt med kondomer (jag gick på p-piller inann vi bestämde oss för att skaffa barn) och min man har aldrig haft ngt skov, så vi vet inte om han har det men vi antar det.
  • Anonym (JAPP)

Anonym (suss) skrev 2009-04-17 11:41:41 följande:

hade en pojkvän som hade herpes. Men det tog ett tag innan han kläckte ur sig detta. Han hade en liten blåsa på läppen. Tänkte inte ens på den och frågade inte. Hade han vart snäll hade han ju sagt att vi ska nog inte pussas för jag har herpes! Nejdå! Vi hade sex..och sen fick jag herpes down there. FY FAN vad det gjorde ont. Han sa 'ja...jag har ju herpes'...jag blev rätt så förbannad. Där låg jag i sängen i 2 dagar och kunde inte röra mig. Det var fan nära jag gjorde slut. Han trodde typ inte att det kunde smitta (?) jävla karl...
    Det tycker jag var dåligt gjort av honom! Det är ju naturligtvis inte kul att behöva berätta för den du är kär i att du har herpes men jag ville vara ärlig från första början så jag berättade.
  • Anonym (suss)

Anonym (JAPP) skrev 2009-04-17 13:30:45 följande:

Anonym (suss) skrev 2009-04-17 11:41:41 följande:
    Det tycker jag var dåligt gjort av honom! Det är ju naturligtvis inte kul att behöva berätta för den du är kär i att du har herpes men jag ville vara ärlig från första början så jag berättade.
    ja men absolut. det tog ju slut sen av andra anledningar men killar jag träffade efter det var jag jättenoga med att berätta att jag har herpes och när jag hade en blåsa på munnen så rörde jag inte dom helt enkelt, tills det gick över.
    tack och lov har jag inte haft blåsor i slidan iaf.
  • Anonym

Hallå! Jag har mest troligt oxå fått herpes och var akut på SESAM på KI i fredags. Jag fick de där V-tabletterna som jag inte kommer ihåg namnet på men det kvittar iof. Grät i bilen på väg hem men har läst alla sajter som finns två-tre gånger nu och känner att det nog inte är så farligt endå.

Läs på: www.harduherpes.nu och googla könsherpes så får du svar på alla dina frågor.

Du ska nog inte vara så upprörd på din pojkvän eftersom det står såhär: 30% av den vuxna befolkningen i Sverige har herpes. Av dessa så ser fördelningen ut såhär:

20% Har könsherpes och vet om det
    20% Har könsherpes utan att veta om det, har inga symtom, men är smittsamma
    60% Har könsherpes och har symtom, vet dock inte om att det är könsherpes

"De symtom som könsherpes kan ge varierar väldigt mycket från person till person. De som får symtom upptäcker kanske det första tecknet på herpes genom blåsor som så småningom utvecklas till smärtsamma sår. Sveda när man kissar och svullna lymfkörtlar är också vanliga symtom. En del har det mycket besvärligt, andra ganska lindriga symtom. Könsherpes kan också förväxlas med andra åkommor: ett inåtväxande hårstrå, en finne, ett insektsbett, en urinvägsinfektion eller en svampinfektion. Därför är det bra att testa sig för herpes om man har återkommande besvär i underlivet."

Om du testar dig på en mottagning för "allt" men inte har några blåsor så kan inte fastställa att du har Herpes, i sådant fall måste du ta ett blodprov och då i sådant fall säga till om det.

Men läs på informationssidorna som finns på nätet så att du är uppdaterad för din egen skull.

Lycka till

Svar på tråden herpes erfarenheter???