plastad froté eller madrasskydd?
Vilket är att föredra plastad froté eller madrasskydd?
Vad är den stora skillnaden?
Läste på ikea att man inte fick lägga madrasskyddet under barnets huvud, då det inte andades. Men andas plastad froté?
Vilket är att föredra plastad froté eller madrasskydd?
Vad är den stora skillnaden?
Läste på ikea att man inte fick lägga madrasskyddet under barnets huvud, då det inte andades. Men andas plastad froté?
Vi har varken det ena eller andra. Enda gången vi har haft plastad frotté var när han var magsjuk. Hade i och för sig ingen spybebis, men vi har aldrig behövt något annat än lakan. Inga kiss-eller bajsläckage, inga kräkolyckor. Tänker inte ha det med barn två heller om det inte visar sig att det verkligen behövs. Plastad frotté andas inte heller.
Om madrassen ska överleva behövs det, i alla fall har det varit så hos oss. Vi har använt plastad frotté men den har bara legat under "rumpregionen".
Vi har haft plastad frotté mellan stora madrassen o bäddmadrassen. Det har sparat oss tvätt några gånger iallafall :) Stora madrassen har räddats o man har kommit undan med att tvätta bäddmadrassen som är lättare att få i en maskin. Den plastade frottén har vi dock varit noga med att inte placera så den hamnar under kudde- o huvudområdet då den inte andas.
Jag har madrasskydd först nu till min son och han är snart 3 och försöker sova utan blöja. Men har aldrig haft det annars, de har ju blöja. Och vad gäller kräk, min son var ett kräkbarn, så löste vi det genom at han sov på handdukar!
Dessa skydd som inte andas, andas ju inte bättre under lakanet!
Jag har använt plastad frote till min dotter från början, hon är nu 3år och har det fortfarande under rumpan. I början hade vi det vid huvudet också, sparar så mycket tvätt.
Vår Plutt är nu drygt två år gammal och vi har inte använt någon form av madrasskydd åt henne. Det har fungerat hur bra som helst ändå. Ett par gånger har hon varit magsjuk och lyckats kräkas i sängen men det har inte varit något problem att tvätta madrasserna rena.
Man ska inte ha material som inte andas i en barnsäng.
Kräks barnet mycket är det nog bättre med en stor laddning handdukar eller liknande att varva med.