• s k r i n d a

Svamp på brösten - Huskur?

Äter Kåvepenin pga halsfluss och har antagligen dragit på mig en svampinfektion på bröstvårtorna. Det kliar/svider/bränner både före, under och efter amning...

Min bvc-sköterska sa att jag skulle be om en svampsalva till bröstvårtorna på Apoteket samt pensla dotterns tunga med Vichyvatten.

Problemet är att på Apoteket "får" de inte rekommendera en salva eftersom de är till för underlivs- samt fotsvamp och jag fick ingen rekommendation för vilket medel jag ska använda från bvc. Och nu är deras telefontid över för idag...

Kan någon hjälpa mig med en huskur mot svamp på brösten som jag kan använda som nödlösning tills jag kan få hjälp från bvc på måndag?

• Svar på tråden Svamp på brösten - Huskur?
  • Martina R

Jag hade svamp på bröstet och då rekommenderade läkaren mig att jag skulle tvätta mig med mjällschampoo och mot kliandet  kunde jag ta Zyrlex tabletter som är mot allergi, det fungerade för mig.

• Morran09

Jag fick Daktar på recept från BVC men det är en receptfri salva mot fotsvamp. Smörja på bröstvårtorna morgon och kväll. Vänta en halvtimma efter insmörjning var enda restriktionen för amningen. För bebisens mun blev jag rekommenderad 1 ml bikarbonat i 1 dl vatten.

• Elena 8
    Morran09 skrev 2009-04-17 15:49:10 följande:
    Jag fick Daktar på recept från BVC men det är en receptfri salva mot fotsvamp. Smörja på bröstvårtorna morgon och kväll. Vänta en halvtimma efter insmörjning var enda restriktionen för amningen. För bebisens mun blev jag rekommenderad 1 ml bikarbonat i 1 dl vatten.
    jag bara undrar om den hjälpte??
  • Josephine78

Min bvc sköterska gav mig recept på canesten att smörja på brösten och det hjälpte mig

Två prinsessor har jag - Bianca -02 och Linnéa -09
  • Elena 8

bara till dig inget till barnet??

• Elena 8
    Josephine78 skrev 2009-06-05 21:20:42 följande:
    Min bvc sköterska gav mig recept på canesten att smörja på brösten och det hjälpte mig
    men den är inte recept fri???
  • Thursday

Jag blev rekommenderad "vanlig" salva mot svamp av BM, typ Daktacort. Man måste tvätta bort den innan amning dock.

• Elena 8

jag har använd daktar , men hjälpte mig inte.

• Josephine78

Den är receptfri men hon skickade ett sådant där e- recept ändå! Till min flicka skulle jag pensla med whicyvatten, hon hade inte så mycket i munnen!

Två prinsessor har jag - Bianca -02 och Linnéa -09
  • Elena 8

föra gång fick jag mycostatin till barnet och till mig men nu finns inte mycostatin. jag fick en från utlandet liksom mycostatin till barnet det hjälpte honom. hon sa att jag smörja bröstet med den, men den hjälpte mig inte. idag jag tåg tid på vårdcentral får se om jag får tabletter eller något som hjälpar eftersom jag har på fötter och på tå också.

• EliLeoMa

Vischyvatten rekomenderas ju till barnet, så kanske funkar på brösten med? Vad du än tar så behandla både både ditt barn och dej om du ammar, annars kommer det nog tillbaka.

• jolan27

Jag hade svamp på brösten både nu med min son och för 3 år sedan med dottern och jag fick rådet vicheyvatten av min distriktsköterska. Jag blötte en rund bomullspad som jag baddade bröstvårtan med flera ggr per dag. Fungerade finfint och jag var symtomfri efter bara ngn dag.

• Elena 8

jag har provat vicheyvatten till barnet mun,men inte till mig så ofta, jag använde salva men hjälpte inte. ska vara noga med vicheyvatten eller sanmari som någon rekomenderade. jag blev trött faktis det är 3 månader jag kämper.

Svar på tråden Svamp på brösten - Huskur?