• tinaw

Årsdagen, eklampsi och för tidigt född

Alla mina dagar, hela min framtid med oändliga möjligheter, stammar ur denna enda dag. Dagen då jag nästan dog. Det är konstigt att tänka sig.

Jag minns - som alltid - den där dagen timme för timme och minut för minut. Den där morgonen när jag vaknade med mer ont i huvudet än jag trodde att en människa kunde ha. Värktabletterna gjorde ingen nämnvärd skillnad. Den där förmiddagen, då det var poänglöst att försöka sova mer, jag undrar vad som hade hänt om jag ändå hade stannat kvar i sängen? Hur många timmar extra vi kunde ha fått?

Jag minns hur jag tillbringade lunchtimmen ute hos hönsen, för att försöka tänka på annat än att en del av mitt synfält var borta. Naturligtvis borde jag ha reagerat redan då, men jag visste ju inte.

Sedan började jag kräkas igen. Vi bestämde oss för att åka in till sjukhuset, men det var för sent, plötsligt kunde jag inte prata - jag förstod inte hur man gjorde - och världen drogs ihop till en enda virvlande punkt. Jag tänkte "nu dör jag". Sedan minns jag inget mer.

Att jag överhuvudtaget överlevde kan jag tacka Prio-ettbilen för; någon ambulans fanns inte att tillgå där ute i skogen. Jag minns inga blåljus på vägen in, bara syrgasmaskens lukt i min redan överretade verklighet.

Läkaren var vansinnigt arg när han bläddrade igenom min journal, det måste ha varit samtidigt som de stack och stack och stack mig för att få de där proverna klara. Världen stannade när en vaxvit pojke föddes utan att ens försöka skrika. Sedan fick jag sova. Äntligen.

Tiden som följde minns jag mest som en dimma. Jag såg inga ansikten på IVA-sköterskorna, men blodtrycksmanschetten gjorde mig illa flera gånger i timmen. Jag vaknade varje gång. Ont. Trött. Rädd, i alla fall så småningom, när allt började sjunka in. Till slut kom blodtrycksfallet när det helt plötsligt vände; i ungefär en halv minut föll jag som från ett flygplan och förlorade nästan medvetandet igen.

Ibland tänker jag att jag lever på lånad tid. Övertid. Nu, när denna årsdag tar sin början, har jag fått vara med om tio år av skratt och gråt som jag aldrig hade fått uppleva om inte rätt personer hade fattat en lång rad riktiga beslut den där dagen för länge sedan. Tack.

Alla mina dagar, hela min barndom, min uppväxt och mina första år som vuxen ledde på snåriga stigar och breda landsvägar fram till denna enda punkt. Dagen då jag nästan dog. I en annan tid eller ett annat land hade jag naturligtvis gjort det.

Alla mina dagar stammar också ur denna punkt. Min framtid av möjligheter som förgrenar sig så långt ögat kan nå började där. Det är märkligt att tänka sig. Märkligt och fantastiskt.

Den vaxvita bebin har blivit en tioåring med mörkblont, rufsigt hår, glittergrå ögon och en vilja av sten. Min årsdag, hans födelsedag, den skulle ha varit så annorlunda. Men nu blev det så här.

Bara det att han stannade hos mig är mer än jag någonsin kan begära.

• Svar på tråden Årsdagen, eklampsi och för tidigt född
  • Proletariatet

Inget ord känns tillräckligt när man ska kommentera ditt inlägg, det enda jag kan säga är att det är helt fantastiskt skrivet och grattis till din fina pojke (samt dina andra barn, förstås!).

• Grüth

såå otroligt vacker skrivet sitter men tårar i ögonen.<3

• Written Fiction

kram!

Jag har dig att tacka för mycket. Därför kramar i massor för jag kommer inte på något annat.

• tinaw

Tack att ni läser och för alla KRAMAR! Ni vet att jag älskar att kramas :)

Idag är en ny dag. Tack och lov. Jag brukar inte vara fullt så tagen av S födelsedag, inte på senare år iaf, men tio år liksom... Det är speciellt.

• Älskarlivet

Vad fint du skriver!

Mina känslor är som dina.
    Jag hade en perfekt förlossning och allt gick bra till jag kom in till förlossningen.
    BM såg min höga blodtryck ochäggvita i urinen. Hon satte in kanyl i handen för säkerhets skull..sa inget till mig såklart. JAg visst einte ens vad Havandeskapsförgiftning var.....

När jag skulle börja krysta tappar jag allt minne och börjar krampa. Eftersom systern varit ett steg före kan hon redan nu ge mig Stecolid.
    Jag är dock medvetslös när vår son kommer ut med dåliga hjärtljud.

Jag säger som du - hade vi levt i ett annat land hade vi båda givetvis varit döda....Men nu lever vioch mår bra. Sonen är 2 år nu....

Behöver jag säga att jag är rädd och tveksam inför eventuellt fler barn...??

• tinaw

Det tog oss flera år att våga tänka tanken fler barn. Sen tog det några år till innan det blev en bebis, fick flera mf. Men eklampsi har jag inte fått igen, har känt tecknen i tid de andra gångerna. Varit nära, men inte krampat igen, tack och lov!

• Bakverk

Tina: Jag känner med dig! Känner igen din berättelse...Jag var också nära och jag vill inte tänka på vad som hänt om jag börjat krampa hemma....!!!! För mig är det ju inte så länge sedan det hände...Men jag är så glad att min sambo tyckte att vi skulle ringa förlossningen på nyråsaftonens morgon när jag påpekade min huvudvärk. Sedan kändes det jätte-konstigt att inte veta hur man skulle ta på sig kläderna, hjärnan kopplade inte hur jag skulle göra så sambon fick klä på mig. men han fattade då inte hur allvarligt det var med mig...Sedan var jag helt förvirrad, gick fel osv. Sedan vi fått stanna med bilen på väg till förlossningen och jag kräkts så trampade sambon ned gaspedalen i bilen. Då hade det tydligen gått fort, men jag minns inte så mycket...Jag minns att jag sade att om jag kört bil så skulle jag kört som en rattonykter...Väl inne på sjukhuset minns jag bara att jag helt plötsligt satt i en rullstol och att en kvinna med ljust hår och hästsvans skjutsade mig till ett undersökningsrum...Sedan är allt svart...Strax efter dem lagt mig på britsen för att undersöka magen så kom kramperna...Då blev det PANIK på akuten...BM skrek till sambon att tryck på den röda knappen och så hade hon skrikit i korridoren att det var AKUT! Sedan hade det kommit en massa människor springades med hjärt- och lungräddningsmaskin osv. Min sambo togs ut och befann sig i chock...Vi skulle ju bara in och kolla läget pga av min huvudvärk....(var förkyld på köpet med värsta rethostan...) Vad glad jag är för att min sambo stod på sig för han kanske räddade mitt liv!!!!

Molly kom ut som en raket 31/12-08!!! 1590 gr, 42 cm...
Svar på tråden Årsdagen, eklampsi och för tidigt född