• teha

Pannkakssmet

Jag brukar göra pannkakssmet på 2 1/2 dl mjöl, 3 ägg och 6 dl mjölk men det blir så lite pannkakor jämt. Kanske blir 8 st på sin höjd. Om man vill göra en större sats, hur ska man blanda då? Vad brukar ni göra på?

****Filippa född maj-03 och Vilmer född mars-09****
  • Svar på tråden Pannkakssmet
  • Jesster

Jag brukar använda formeln:
    x ägg
    x mjöl
    2x mjölk.

Alltså:
    1 ägg, 1 dl mjöl, 2 dl mjölk
    2 ägg, 2 dl mjöl, 4 dl mjölk
    o.s.v.

Behöver jag göra mer smet till fler pannkakaor så är det bara att blanda i mer ingredienser enligt formeln Och så lite salt och smör förstås.

Den som söker han finner - www.google.se
  • Ann Nelly
    teha skrev 2009-04-17 13:50:31 följande:
    Jag brukar göra pannkakssmet på 2 1/2 dl mjöl, 3 ägg och 6 dl mjölk men det blir så lite pannkakor jämt. Kanske blir 8 st på sin höjd. Om man vill göra en större sats, hur ska man blanda då? Vad brukar ni göra på?
    Jag kör samma proportioner som du och jag brukar bara dubbla satsen, funkar alldeles klockrent.
    Däremot så rör jag ut mjölet med hälften av mjölken först för att undvika klumpar vid "enkel" smet. Dubblar jag receptet så har jag inte i riktigt hälften av mjölken först, vilket skulle vara 6 dl. Utan jag tar kanske 4 dl eller så för att vispa ut mjölet.
    Sen har jag i resterande 8 dl. Och sist äggen.
    Och när jag bara vill öka grundsmeten lite så ökar jag bara en tredjedel (eller två) för jag går på hur antalet ägg går att fördela.
    Så ca 0,8 dl mjöl, lite salt, 1 ägg, 2 dl mjölk per andel (hoppas du förstår vad jag menar).
  • Ann Nelly

Hoppsan, fick nu se att ovan inlägg hade ungefär samma princip som jag. Skulle ha läst tydligare...sorry, du kan ignorera mitt svar.

• Fru waran

Jag gör aldrig efter recept utan bara på måfå. Jag har aldrig misslyckats med pannkakssmet någonsin. Vill jag ha mer tar jag bara mer av alla grejer och känner när den känns bra. Den ska vara lagom tjock och det känner jag med vispen. Blir alltid bra..

• Pappatilltwins

Jag höftar alltid.

oftast ungefär så här:
    2 ägg
    8 dl mjölk
    2 dl vatten
    ½ tsk salt
    2msk socker
    1 msk vaniljsocker
    vetemjöl (siktas)
    Andelen mjöl är till det blir lagom. Gärna lite tunnare smet så det blir tunna goa pannkakor stekta i riktigt smör.

Svar på tråden Pannkakssmet