Pannkakssmet
Jag brukar göra pannkakssmet på 2 1/2 dl mjöl, 3 ägg och 6 dl mjölk men det blir så lite pannkakor jämt. Kanske blir 8 st på sin höjd. Om man vill göra en större sats, hur ska man blanda då? Vad brukar ni göra på?
Jag brukar göra pannkakssmet på 2 1/2 dl mjöl, 3 ägg och 6 dl mjölk men det blir så lite pannkakor jämt. Kanske blir 8 st på sin höjd. Om man vill göra en större sats, hur ska man blanda då? Vad brukar ni göra på?
Jag brukar använda formeln:
x ägg
x mjöl
2x mjölk.
Alltså:
1 ägg, 1 dl mjöl, 2 dl mjölk
2 ägg, 2 dl mjöl, 4 dl mjölk
o.s.v.
Behöver jag göra mer smet till fler pannkakaor så är det bara att blanda i mer ingredienser enligt formeln Och så lite salt och smör förstås.
Hoppsan, fick nu se att ovan inlägg hade ungefär samma princip som jag. Skulle ha läst tydligare...sorry, du kan ignorera mitt svar.
Jag gör aldrig efter recept utan bara på måfå. Jag har aldrig misslyckats med pannkakssmet någonsin. Vill jag ha mer tar jag bara mer av alla grejer och känner när den känns bra. Den ska vara lagom tjock och det känner jag med vispen. Blir alltid bra..
Jag höftar alltid.
oftast ungefär så här:
2 ägg
8 dl mjölk
2 dl vatten
½ tsk salt
2msk socker
1 msk vaniljsocker
vetemjöl (siktas)
Andelen mjöl är till det blir lagom. Gärna lite tunnare smet så det blir tunna goa pannkakor stekta i riktigt smör.