• Endag

Tarmvred

Någon som haft det, och kan berätta lite hur det kändes?
    Om en gamal människa, på lite över 80 år får det och som är svag i övrigt klarar den av en operation?!

• Svar på tråden Tarmvred
  • Max mamma

Det bedömmer dom på sjh.

• Amazina

Tarmvred orsakar kraftiga(!!) krampsmärtor i buken. Ofta kräks man, har ingen avföring och kan heller inte fisa. Om man lyssnar på magen med stetoskop hörs "klingande" tarmljud. Tarmvred är farligt och måste opereras!! Alternativet att inte operera finns liksom inte vid totalstopp. Då kan tarmslingan nekrotiseras av syrebrist och patienten har inget fungerande magtarmsystem. Det är en stor operation och naturligtvis är det jobbigt/farligt för en gammal människa men alternativet är liksom lika illa...

• Ragnar

Jag fick tarmvred för 3 veckor sedan och symptomen var de som Amazina beskriver. Det var en fruktansvärd smärta. Värre än den jag upplevde då jag födde barnen. Jag kände även ett obehagligt tryck precis ovanför magen. Magen blev stor som en ballong och efter några timmar började jag kräkas, fast inte mat utan mer en grön tjock vätska. På akuten fick jag en slang i magen så att innehållet i magen kunde komma upp och det lättade på trycket. Det slutade med operation, men ingen stor. Operationen var den samma som görs vid lättare blindtarmsinflamationer idag. Bara tre små hål på magen. Jag fick förvisso ett återfall av tarmförlamning 10 dagar efter operationen som rättade till sig själv efter 3 dagar på sjukhus. Men det är tydligen inte så vanlig. Kan fortfarande bara äta mjuk och lättsmält mat och har lite ont i magen av och till men det ska visst rätta till sig på ett par veckor.

Svar på tråden Tarmvred