• TuSSen09

Vill ha ihjäl mina husdjur - Silverfiskar vs Myror

små äckliga små djur..

Vart kommer dom ifrån och varför finns dom?

Jag är relativt nyinflyttad i en lägenhet (flyttade in den 1 februari) och så jävla skitig kan jag väl inte va så det är mitt fel att jag har silverfiskar?

Men iaf, vad beror det på? Kan man göra nått för att dom ska försvinna.. dom finns i hall och i mitt sovrum bla.. äckligt om dom skulle komma upp i sängen ju.

Men som sagt, vart kommer dom ifrån, och varför och hur får jag bort dom?

Jag har också problem med myror, har småbarn...

• Svar på tråden Vill ha ihjäl mina husdjur - Silverfiskar vs Myror
  • madde1983

toka kolvet med klorin,, då dör silverfiskarna, få göra det ett antal veckor , men det hjälper,, ring antisimex ang myror, dom kan ge dig myrdoser , så blir du kvitt det problemet

• madde1983

torka golvet menar jag

• Marma

fick lära mig på rent hus att du kan ha nån olja på på lister o så där du inte vill att silverfiskar ska komma in, tror det var träcider nånting, RÖDCEDEROLJA var det man toglite på en tops i gned på lister nere vid golvet. har du sett vart silverfiksran kommer ifrån? för i våran gamla lägenhet hade vi i badrummet o hur mycket jag än städade o andvände klorin kom de tillbaka, tills jag upptäckte attde kom från avloppet i badkaret.......:-/ mindre trevligt liksom, fick veta att de kan komma från grannar o då kan man typ inte gör a nåt åt det...:P

• Limefrukt

Silverfiskar har väldigt lite med din hygien att göra.... Städar du ofta så minskar tillgången mat åt dem, men de kan leva ganska länge på svältgränsen.
    Men om de finns i sovrummet så är något fel! Du kanske har en fuktskada någonstans? Bäst att tala med hyresvärden/vaktmästaren och be dem komma och mäta fukten. Silverfiskar trivs bara där det är fuktigt.

*~*~* BF 17 juni *~*~*
  • TuSSen09

min kompis bor också i denna länga och hon har myror och silverfiskar också, ska testa den där oljan, vet inte alls från vilken list så det är väl lika bra att bädda hela sovrummet, lister med den där oljan.

Klorin köpte jag igår så det kan jag också testa..

Tror knappast det är min hygien för jag hade dem redan innan jag flytta in här, bor i lägenhet. Och sen vet jag ju att grannarna har problem, fuktskada tror jag inte då vi har skit torr luft i lägenheten!

• Limefrukt

Nej, som sagt hygienen är INTE orsaken! Men om grannarna också har problem så vandrar de nog via rörledningarna och då kanske ni måste sanera hela huset?

*~*~* BF 17 juni *~*~*
  • TuSSen09

ska höra med min kompis som klagat förr på dessa silverfiskar.. vore ju snyggt om alla lägenheter fick saneras... jag har märkt som mest i sovrummet och ute är det ju gräsmatta intill väggen, kan ju va mycke fukt där, men jag ska testa klorin se om dom försvinner det små liven.. dom e ju snabba!

• Camarogirl

Har du inget avtal med t.ex anticimex via hemförsäkring? Det har vi och vår hemförsäkring är genom Folksan, men jag vet inte om det det beror på att vi bor i villa... Det kostar i alla fall inget om de kommer!

Håller med om att just silverfisk gillar fukt, och därför oftast hittas i badrum.

• TuSSen09

skumt

i badrummet har jag inte sett en enda, utan dom här finns i sovrummet, hos min kompis har jag sett silverfiskar i badrummet, grannen har kanske fuktskada i sitt badrum, eller grannen ovanför.. jag vet inte hur lägenheterna ser ut uppe om dom är spegelvända och att det kan ha blivit en fuktskada på så vis.. Men jag ska höra med dom jag hyr lägenhet utav!

Svar på tråden Vill ha ihjäl mina husdjur - Silverfiskar vs Myror