• Mumin75

Erfarenheter av Nan HA?

Har en tös på 7 veckor som har ont i magen, värst på kvällarna, ibland skriker hon i timmar o är otröstlig. Bytte ersättning från Nan1 till Lemolac för ett par veckor sedan men tycker inte det blivit bättre, har även testat sempers magdroppar i flera veckor utan någon skillnad och nu har vi även använt minifom ett tag men inte heller det hjälper. Jag är osäker på om hennes magonda beror på gaser eftersom hon aldrig fiser... annars har man ju hört att dom blir gasiga o fisiga om magknipet beror på det men det gör hon ju som sagt inte, kanske är något annat som framkallar hennes magonda då? Hon kräks aldrig heller. Vi testade även mams flaskor (men fick inte vacuumfunktionen o funka) och då började hon fisa som en tok o blev ännu gnälligare så dom slutade vi med snabbt. Hon bajsar en gång om dagen, det är inte hårt men det verkar ändå som hon behöver kämpa lite extra för att få ut det.

Så min fråga är nu om det finns någon här som testat Nan HA och om det hjälpt mot magont på era barn? Finns det någon som testat både Lemolac o Nan HA, vilken funkade isf bäst för er? Är det värt att testa och byta ersättning igen?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-19 10:49
    Vi bytte till Nan HA igår... jag vet inte om det är en slump (vågar inte ropa hej ännu) eller om det beror på maten, men det känns som om det vore maten, och hoppas det... Sen vi gav henne första flaskan igår har hon inte skrikit en enda gång... inte ens ett pip igårkväll då hon brukar ha sin intensiva skrikperiod på ca 2-3 timmar. Hon har sovit som en stock utan stånk o stön och idag har hon suttit i sin babysitter och tittat och lett... inte ett enda gnäll... och nu har hon tom somnat i babysittern. Detta känns ju nästan för bra för att vara sant men såhär lugn och harmonisk har hon inte varit sen hon var 3 veckor (då allt började). Hoppas det fortsätter...

• Svar på tråden Erfarenheter av Nan HA?
  • Widgren

Har testat HA nan... ingen funktion här iaf... Vi ska på prick test på måndag för att se om det är laktoskänslighet! Något som du också kanske kan få göra? Fråga BVC!
    Vår dotter låter ungefär som din!!
    Lycka till!!

• Mumin75

Tack för svaret... Jag ska till Bvc om två veckor, då är det även läkarundersökning så jag tänkte passa på och fråga om detta då...

Spyr er dotter någonting... jag har hört att dom brukar spy ganska mycket om det är laktos, mjölkallergi eller liknande... men det kanske finns dom barn som inte spyr heller? Eftersom vår dotter aldrig kräks så är det ju inte det första man misstänker.

• Fru waran

Det är oftast komjölksprotein och inte laktos de är allergiska mot. Min bvc sa (frågade i tisdags) att om det är komjölksproteinsallergi så blir de fula i huden, går inte upp i vikt mm. Min bebis har problem med magont/gaser och spyr mycket men han följer sin viktkurva och ser fin ut i huden. Hon sa att det är magmunnen som är omogen som gör att han kräks. Att det är magont beror troligtvis på att han sväljer för mycket luft. Vi har nan1. Jag frågade om lemolac och NAN HA men hon sa att det är lite av försäljningsgrej med. Vissa får hjälp av dom men det är inte så att det hjälper alla barn med magont.

• ladymadonna

Vi bytte från NAN1 till NANHA pga att vår son blev ganska trög i magen av NAN1. Hans mage blev bättre av NANHA. Det kanske kan vara värt att prova?

• hopee

Min son blev jättedålig i magen av Nan HA! Bajset blev mörkgrönt och han hade så ont och han fes jättemycket! Men bvc-sköterskan blev väldigt förvånad över hur han reagerade så det är säkert ovanligt. Gick över till vanlig nan och det blev bättre.

• Mumin75

Vi bytte till Nan HA igår... jag vet inte om det är en slump (vågar inte ropa hej ännu) eller om det beror på maten, men det känns som om det vore maten, och hoppas det... Sen vi gav henne första flaskan igår har hon inte skrikit en enda gång... inte ens ett pip igårkväll då hon brukar ha sin intensiva skrikperiod på ca 2-3 timmar. Hon har sovit som en stock utan stånk o stön och idag har hon suttit i sin babysitter och tittat och lett... inte ett enda gnäll... och nu har hon tom somnat i babysittern. Detta känns ju nästan för bra för att vara sant men såhär lugn och harmonisk har hon inte varit sen hon var 3 veckor (då allt började). Hoppas det fortsätter...

• Eka80

Min son blev en helt annan bebis då vi bytte till HA. Han kunde sova på nätterna, krampade inte och skrek betydligt mindre. Innan, när vi körde med vanliga NAN trodde vi att han hade kolik, så illa var det.

• Eka80

Sen kan jag även rekommendera Tommee Tippee's flaskor. Kanonbra!!!

• Mumin75
    Eka80 skrev 2009-04-19 10:45:42 följande:
    Min son blev en helt annan bebis då vi bytte till HA. Han kunde sova på nätterna, krampade inte och skrek betydligt mindre. Innan, när vi körde med vanliga NAN trodde vi att han hade kolik, så illa var det.
    Härligt o höra... hoppas det fortsätter i samma anda här också... vi har också misstänkt kolik och man har ju nästan varit helt förstörd vissa kvällar o nätter av allt skrik.
  • evelina3

Vi bytte till lemolac som fungerat bäst.
    Innan hade vi nan, körde med semperdroppar och minifom men hjälpte inte min son så mycket.
    Han blev 3 månader igår och magproblemen minskar visst ofta när dom når den åldern, så det är bara att hoppas.

• Lola77

Vi bytte till Nan Ha från Nan1 och det tog bara ett dygn så var hans mage sååå mycket bättre. Nu bajsar han varje dag och sover lungt på nätterna. Byter aldrig tillbaka

• Mumin75

Idag fick vi ett riktigt bakslag... hon har varit allmänt grinig från kl.13 fram till kl. 20 ... även haft en skrikperiod ikväll under ca 2 timmar, måste vara magont då hon spänner hela kroppen och drar upp benen o frustar o stönar, magen blir hård... usch jag blir så ledsen, vet inte vad man ska göra... först var det så lugnt i 2 dagar, helt underbar har hon varit o sen idag så bara vände det och hon vart gnällig o skrikig igen (dock inte lika hemskt som innan, det gick iaf o trösta henne). Men sen helt plötsligt efter hennes sista mål vid 21 ikväll så vände det igen och hon blev cool-lugn och klarade tom o somna själv (utan vaggning och utan napp)... jag fattar ingenting, vad är det för fel på ungen? Först har hon jätteont i magen o sen bara går det över på två röda och hon äter o sover fridfullt igen...

Svar på tråden Erfarenheter av Nan HA?