• maggan79

Föräldrapenning.. kan man ändra dagarna efteråt?

Jag kommer vara själv med vårt barn. Alltså får jag alla 480 dagarna.
    Har fyllt i föräldrapenningen nu och tog ut 7 dagar i veckan i ett år med sjukpenningnivå. För att sedan komplitera med flera dagar sedan samt när jag vet om jag vill börja jobba lite då.

Fast nu har jag inte räknat in mina lägsta dagar och kanske borde ha tagit dom på helgerna?! Går det att ändra i efterhand??

Hur har ni gjort? Hur många dagar i veckan samt hur länge ska ni vara hemma?
    Intressant att veta bara :)

• Svar på tråden Föräldrapenning.. kan man ändra dagarna efteråt?
  • Hallonmun

bara att göra en ny ansökan.

• maggan79

okej.. vad bra. Då får det bli så här dom första månaderna till vi kommit in i rutinerna så är det bara att ändra sen alltså?

• Hallonmun
    maggan79 skrev 2009-04-17 15:57:19 följande:
    okej.. vad bra. Då får det bli så här dom första månaderna till vi kommit in i rutinerna så är det bara att ändra sen alltså?
    ja du kan inte ta ut lägstanivådagarna nu i början änå
  • Billabong

Du kan börja ta av lägsta nivå-dagarna när du tagit ut 180 SGI-dagar, så ändra sedan.
    Gör du en ny begäran sen (för en tidsperiod du redan begärt för) så kommer den att helt och hållet ersätta din tidigare begäran för den tidsperioden.

Däremot kan du inte ändra dagar du redan fått utbetalda, så glöm inte bort detta efter ca ett halvår.

• Sarah84

Du måste ta ut 180 SGI dagar innan du kan börja blanda in lägstanivå. Annars är de ju bara att göra en ny ansökan. Du kan ändra hur mkt & hur ofta du vill.

Svar på tråden Föräldrapenning.. kan man ändra dagarna efteråt?