• idamedi

Non alcoholic öl, 0,5procent. ÄR DET OK?

Hej, har köpt en denna öl från carlsberg. 0,5 procent. Är den ok att dricka vid graviditet?

• Svar på tråden Non alcoholic öl, 0,5procent. ÄR DET OK?
  • lovehim

klart det e ok! till o med i dom alkohol fria vinerna på systemet e det 0.5 i. så drick du några sånna goa öl. =)

• sörjer

En alkoholfri öl är nog ingen fara men man kanske inte ska hinka i sig flera stycken på en gång. Även om man inte känner sig berusad blir det säkert lite promille i blodet som man dricker mycket och snabbt.

• logg81

SUPEROKEY!!!!!!!!!

Jag levde på den ölen under graviditet och några månader efter. Underbara älskade alkoholfria öl...
    Ha ha ha...

Jag stavar inte taskigt! Min dator är faktiskt trasig!!!
  • logg81
    sörjer skrev 2009-04-17 18:01:57 följande:
    En alkoholfri öl är nog ingen fara men man kanske inte ska hinka i sig flera stycken på en gång. Även om man inte känner sig berusad blir det säkert lite promille i blodet som man dricker mycket och snabbt.
    Man får nog vara extremt duktig på att hinka i sig den ölen och lyckas bli full... Jag tror nog man mår dåligt av andra anledningar innan man ens känner av den
  • fruganL

"Alkoholfri alkohol" innehåller ofta 0,5% eller ja...mindre än. Den halten kommer inte ens förbi magsyran utan att dö, så inget kommer ut i blodet.
    Det finns många produkter som innehåller alkohol som förväntas vara alkoholfria. Filmjölk för att ta ett exempel.

Så njut av din alkoholfria öl!

• La Lola

Såklart....den skulle ju inte få heta alkoholfri om den inte räknades som det!

*mamma till Alma snart 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • La Lola
    sörjer skrev 2009-04-17 18:01:57 följande:
    Då får man nog dricka många, många liter o hur många gör det?!
    *mamma till Alma snart 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • Jempa666

Det är bara å dricka :) Ja drack två senast förra helgen, mumma!

• sörjer
    logg81 skrev 2009-04-17 18:04:01 följande:
    Man får nog vara extremt duktig på att hinka i sig den ölen och lyckas bli full... Jag tror nog man mår dåligt av andra anledningar innan man ens känner av den
    Fast det är ju betydligt lättare att dricka 2-3 liter öl på en kväll än 2-3 liter filmjölk. En alkis kan ju dricka ganska mycket utan att bli berusad men ett foster som aldrig fått alkohol tidigare tål ju mindre. Därav min tanke att man kanske ska dricka med måtta om man bestämt sig för att inte inta alkohol. Sen tror ju inte jag att ungen får skador av så lite utan det handlar mer om principen. Skulle vara intressant att veta vid vilken % blodet inte klarar av att ta upp alkoholen oavsett hur mycket man dricker. Vissa dricker ju lättöl t.ex.
  • logg81
    sörjer skrev 2009-04-17 18:55:06 följande:
    Fast det är ju betydligt lättare att dricka 2-3 liter öl på en kväll än 2-3 liter filmjölk. En alkis kan ju dricka ganska mycket utan att bli berusad men ett foster som aldrig fått alkohol tidigare tål ju mindre. Därav min tanke att man kanske ska dricka med måtta om man bestämt sig för att inte inta alkohol. Sen tror ju inte jag att ungen får skador av så lite utan det handlar mer om principen. Skulle vara intressant att veta vid vilken % blodet inte klarar av att ta upp alkoholen oavsett hur mycket man dricker. Vissa dricker ju lättöl t.ex.
    0,5% alkohol räknas som alkoholfritt eftersom det inte ger något utslag i ett blodprov. 0,5% skulle ge en promillehalt på 0,05.
    Alla människor, både stora och små innehåller en naturlig alkoholhalt för att allt ska fungera som det ska i kroppen. Man kan jämföra det med att alla innehåller en normal bakterieflora. Ett foster livnär sig på sin bärare och får alltså i sig alkohol genom den naturliga floran varesig vi vill det eller inte.

Självklart är det stor skillnad på vad som kommer genom naturlig väg och det vi som är/varit gravida stoppar i sig. Men bara för att klargöra lite extra...

Alkoholhalten blir inte heller högre för att du dricker mer. Oavsett om du dricker 1 flaska 0,5% eller 2-3 liter 0,5% öl så är alkoholhalten fortfarande den samma...

En lättöl kan ge utslag vid ett blodprov. Kanske inte efter en enda... med dricker man mer finns risken för att få ett utslag vid tex blåskontroll. Promillehalten lär nog inte vara för häftig efter några lättöl men eftersom högra alkoholhalt än 0,5% _kan_ ge utslag i ett blodprov räknas det inte som alkoholfritt...
  • fiffi06

Helt fritt från alkohol? Nja ...

Dessutom håller hela sortimentet på att uppgraderas - och vi får säkert se ännu bättre alkoholfria alternativ längre fram.

En del av produkterna innehåller alkohol - högst 0,5 volymprocent - men kallas ändå alkoholfria. Det gör att exempelvis rättrogna muslimer ändå inte kan dricka dessa produkter. Likaså är det högst riskabelt för nyktra alkoholister att hälla upp glas med 0,5- procentigt rött vin.

Så det kan tyckas paradoxalt att kalla sortimentet alkoholfritt, men 0,5 procent är gränsen för att inte ge utslag vid ett blodprov, och det är riskfritt för både gravida och bilförare.

Vansinniga mängder!

Ett exempel: En 30-årig man som väger 90 kilo och är 175 cm lång måste hälla i sig 30 flaskor 0,5-procentigt öl på högst två timmar för att komma upp i samma promillehalt som om han drack två starköl - 0,43 promille. Och tio liter på två timmar är nog mer än vad de flesta av oss tål ...

Svar på tråden Non alcoholic öl, 0,5procent. ÄR DET OK?