• Anonym (leverfläcken)

    Vad kostar det att ta bort födelsemärken, och gör det ont?

    Jag har några leverfläckar eller födelsemärken (vet inte skillnaden) på halsen som jag tycker är grymt fula, och därför vill jag ta bort dem.
    Vad kostar det att göra det?

    Sen har jag några såna på ryggen också som jag funderar på att ta bort. En av dem har växt lite så jag är lite orolig att det ska vara något med den.

    Kostar det något att ta bort ifall det är födelsemärken som skaver eller ser konstiga ut?

    Och en sista fråga, gör det ont att ta bort födelsemärken? Hur gör dom vid ingreppet?

    Tacksam för svar =)

  • Svar på tråden Vad kostar det att ta bort födelsemärken, och gör det ont?
  • Anonym

    vet inte vad det kostar men man får lokalbedövning sen skär de bort dem.

  • kaksmulan

    Gå till närmaste hudmottagning och be dem kolla upp dina prickar, speciellt den som du tycker ha vuxit! Det är mitt allmänna råd som doktorand i kirurgi med hudcancer som expertområde.

    Min erfarenhet är att de flesta prickar lämnar fulare ärr än vad själva pricken är. Om du vill ha "osynliga ärr" så kan du be att få ta bort dem på en plastikmottagning.


    Felixens♥ och Ellendellens ♥ stolta mamma, alias kaksmulan!
  • BulbusCordis

    Du betalar för läkarbesöket ..dvs ungefär 200 kr.

  • Anonym (leverfläcken)
    kaksmulan skrev 2009-04-17 18:44:47 följande:
    Gå till närmaste hudmottagning och be dem kolla upp dina prickar, speciellt den som du tycker ha vuxit! Det är mitt allmänna råd som doktorand i kirurgi med hudcancer som expertområde. Min erfarenhet är att de flesta prickar lämnar fulare ärr än vad själva pricken är. Om du vill ha "osynliga ärr" så kan du be att få ta bort dem på en plastikmottagning.
    Ok det ska jag göra.
    Usch nu blev jag orolig, hoppas att det inte är något...

    Om jag tar bort det på en plastikmottagning så kostar det väl lite mer än annars? Det kanske det iof är värt för jag har haft dem nästan hela livet och skäms över att visa min hals pga dem.
  • Ulle73

    Gå och be en hudmottagning kolla.. Kostar 300 kr som ett vanligt läkarbesök.

    Jag har själv malignt melanom och tycker verkligen du skall kolla dig om du är orolig.

  • jenny99

    Jag tog bort ett för 3 veckor sen.
    Kostade 120 kr på vårdcentralen,han titta på den och gav mig bedövning.
    Det hela gick bort snabbt,och det kändes knappt.

  • Cremo

    Jag kollade mina och fick en tid för borttagning någon vecka senare. Om jag minns rätt fick jag bara betala för första besöket, alltså undersökningen, eftersom besök två var "fortsatt behandling"/ remiss? (eller vad det kan tänkas heta på sjukhusspråk).

    Själva ingreppet gick till så att de bedövade varje födelsemärke genom att spruta in en blandning av bedövningsmedel och adrenalin (eller om det var nåt annat? nåt blodkärlsammandragande var det iaf). Runt duttarna blev det då som ett vitt, känslolöst område och när bedövningen tagit helt så tog läkaren en pincett som hon höll fast bluppen med och så skar hon med en kniv. Några platta skrapade hon liksom bort med en pinne som var formad som en rakhyvel (alltså böjen) fast själva hyveln var riktigt liten. Det kändes ingenting alls. Sedan fick jag nåt gult gojs på och vattentäta kompresser och sånt.

    Efteråt höll hon upp fatet med födelsemärkena på och sa: "de här vill du väl inte se mer?". Men det ville jag så jag fick låna hennes pincett och undersöka dem lite. De såg ut som knasiga russin.

    I nån vecka efteråt fick jag duscha med bandage på och så småningom kunde jag plocka bort dem. Nu, ca ett år efter ingreppet, har ärren bleknat och jag är betydligt mindre dalmatiner-lik.

  • helene306

    Jag fick remiss från min vårdcentral till kirurgen. Läkaren på vårdcentralen kunde visserligen göra det själv men han ansåg att de på kirurgen är mer vana att få till ett snyggt ärr då jag skulle ta bort ett inflammerat födelsemärke i ansiktet.

    Jag betalade sjukhusavgift, han ritade ut hur han hade tänkt skära, bedövade och tog bort. Födelsemärket skickade han för koll så det inte var något och några veckor senare kom ett svar att det inte hade visat något.


    (¯`°?.¸ ღ www.helene306.blogspot.comღ ¸.?°´¯)
  • Anonym (prickig)

    Jag har tagit bort ganska många under åren. Jag har gått till vårdcentralen och fått födelsemärkena borttagna antingen samma dag eller efter några veckor. Ingreppet är väldigt enkelt och känns ingenting. Ibland har dock läkarna dragit åt stygnen lite för hårt så att såret spruckit upp och då har jag fått väldigt fula ärr. Om märkena sitter så till att du vill ha snygga ärr skulle jag gå till en kirurg istället för till en allmänläkare.

  • Neko

    Jag har tagit bort några på ryggen med en stans hos läkare på vårdcentral - då tog de liksom bort en rund bit runt födelsemärket. Sedan när det läkt klart ska det bara bli en liten prick istället för ett ärr. Fick bedövning och det kändes ingenting alls, inte när bedövningen släppte heller. Såg lite mysko ut (som små hål fyllda med torkat blod) ett tag men det var före det läkt.

    Ett av dem hade också vuxit men det var inget farligt med det.

    Har också tagit bort ett spindelbett på ena bröstet (skurits bort med kniv och sytts med tråd som försvinner av sig själv) och det syns knappt längre och då slet ändå min son upp ett stygn just efteråt.

  • Neko

    Kan också säga att de som tas bort med stans behöver inte sys och man behöver inte ha plåster på när det slutat blöda =)

  • Ulle73

    Jag tror det är skillnad om de tar bort dem för kosmetisk eller hälsoaspekt.

    Jag har riktiga ärr efter alla min. Om man tar bort för att det är kosmetiskt så tar de väl bort så lite som möjligt för att ärret skall bli så fint som möjligt.

  • Cremo
    Ulle73 skrev 2009-04-18 12:22:02 följande:
    Jag tror det är skillnad om de tar bort dem för kosmetisk eller hälsoaspekt. Jag har riktiga ärr efter alla min. Om man tar bort för att det är kosmetiskt så tar de väl bort så lite som möjligt för att ärret skall bli så fint som möjligt.
    Det kan säkert vara en sådan skillnad, liksom att olika läkare har olika bra teknik.

    För min del kvittar det hur smidiga läkarna är, min kropp bildar kraftiga, vita, bulliga ärr i vilket fall.
  • Anonym

    Dom tar bort det antingen med skalpell eller laser. Det känns inte alls eftersom du får lokalbedövning.

    Jag har tagit bort några stycken och jag ångrar mig verkligen i efterhand nu när jag ser ärren.
    Såren sprack eftersom stygnen kanske togs bort för tidigt.
    Den ena fick jag ta bort en gång till eftersom ett födelsemärke inte togs bort med "rötterna" så den kom tillbaks större än tidigare, i ärret.

  • adgöiueiugiaug

    Jag fattar inte hur jag ska komma runt detta, de säger att det enda alternativ är att gå till doktorn, betala 200 spänn, doktorn tar en titt och skickar bilder till hudkliniken. Trots det får jag en remiss där de BARA SKA TITTA för 320 kronor! SEN får jag EVENTUELLT en tid till, där dem tar bort skiten för någon jävla summa.
    Så jävla taskigt. Kostar alltså upp till 800-1000 kronor för mig. HUR BLEV DET S^HÄR???

Svar på tråden Vad kostar det att ta bort födelsemärken, och gör det ont?