• stiletto

få tillbaka pengar om man ej kan åka på resan?

Fick just en fundering då jag letar efter flyg till Vietnam. Vi kommer antagligen att ta de billigaste biljetterna som inte går att omboka eller få ersättning för genom flygbolaget, Men...Om vi betalar med visakortet så ingår ju deras reseförsäkring. Innebär detta att vi kan få tillbaka våra pengar genom denna försäkring iallafall?

Någon som vet?

• Svar på tråden få tillbaka pengar om man ej kan åka på resan?
  • frieden

det borde gå men då måste ni ha blivit allvarligt sjuka eller så...med läkarintyg

• Ne11

Avbokningsskydd som finns i reseförsökringen brukar bara gälla om ni har läkarintygt som avråder från resa av medicinska skäl.
    Ni får ingen ersätting om ni väljer att inte resa av någon annan anledning tex att tidpunkten inte passar längre.

• Sidy

Vet inte om detta hjälper dig men.......
    Du har ett slags avbeställningskydd om du betalar 75% av din resa med bank kort men jag hade föredragit resebyråns avbeställningsskydd som innefattar lite mer.
    Jag avbokade själv en resa som jag hade tagit resebyråns avbeställninsskydd på.
    Det gjorde jag av personliga själ och jag hade inget läkarintyg!
    Det jag då förlorade var endast anmälningsavgiften/förskottsinbetalningen som brukar vara några procent av resans hela kostnad.
    Har du däremot ett läkarintyg och resebyråns avbeställningsskydd får du ALLA pengarna tillbaka.

• SVejsan

Skulle inte tagit någon extra resebyråförsäkring utan kört på visakortets resp din hemförsäkring ( på sin höjd hade jag betalt en tilläggsförsäkring till hemförsäkringen!), eftersom mervärdet du får när du lägger på t500-1500 (? , beror på hur många ni är hur lång resan ) för den extra resebyråutställda försäkringen är så liten. Oftast är ju avbeställningsanledningen sjukdom/dödsfall (du själv eller närstående).

Hur stor är risken egentligen att ni ångrar er?

(Och procentsatsen som måste betalas med kort /via internetbank varierar från bank till bank! Observera också att visa visa/mastercardkort har inget reseskydd alls - det är Bank-individuellt)

Svar på tråden få tillbaka pengar om man ej kan åka på resan?