• noggis

Ont under höger revben...

Hjälp!!!

Jag har så sjukligt ont under det nedre revbenet på höger sida.. precis under bröstet typ..
    Är i v. 34+5. Kan det vara lilla parveln som trycker med någon fot eller så? Han har varit fixerad i 3 veckor om det har något med saken att göra..

Är det någon som har haft det eller har? och vad kan det vara?

• Svar på tråden Ont under höger revben...
  • Tetran

Japp. det hade jag hela tiden fr o m hälften vad jag kan minnas. Gör så himla ont! Barnmorskan visste inte vad det var, bara att det inte var ngt farligt. Säkert barnet som trycker.

• Vår stora lillbebis

Japp, jag hade jätteont där! också på höger sida. Jag hade ont ett bra tag efter han kom ut också, ömmade liksom. Jag vet inte men jag tror att det var han som tryckte en fot eller så där?!

• Annizsj

Här är den till som har sjukt ont. Gick in i v.38 idag och orkar snart inte mer. Vill bara att det ska sätta igång. Imorse vaknade jag kl 4 och ville bara skrika. Ringde förlossningen idag, men de sade att det nog inte är farligt. Pratade nåt om levern, men har lämnat blodprov igår så de borde de sett isåfall. Är väl bara liten som trycker med benen högt upp. Jag står iaf snart inte ut. Fasar inför att gå och lägga mig, värst är ju att ligga ner....

• angelika sjödin

Gallan!!!

Patrik 4mars -06, Theresia 27aug -07 & Andreas 24nov -08, skulle aldrig byta bort mitt liv
  • Qluring

Har oxå jätteont där, framförallt när jag sitter ner. Har känt av det sedan mitten av grav ungefär.

• LWJ

har oxå ont i revbenen på höger sida så jag ibland inte kan sätta mig ner men e nog bebisen som trycker ut.

• Me like coffee

Har också extremt ont. Det liksom bränner och känns som om jag håller på att gå sönder. Mitt barn ligger med rumpan upp på högra sidan av revbenen och på vänstra sidan är fötterna. Den brännande onda känslan har jag dock bara på högra sidan. Är ingen fara (iaf i mitt fall då jag vet vad det beror på) men det gör såååå jävla ont!!!

• Lupiner

Vad "trevligt" att det finns mer med samma sak! Eller ja, trevligt är det ju inte alls men skönt att höra att man inte är ensam! Jag har också ont i revbenen på höger sida, men i stort sett bara när jag sitter ner men hu vad ont det gör!  Min bm sa att det är vanligt och inget farligt men nog så obehagligt. Jag har haft det i 1-2 månader, är i v 37+0 idag och har blivit värre de senaste veckorna. På sitt sätt konstigt då magen ju börjat sjunka en del och trycket borde minska, men icke. Jag tycker det känns som om revbenen och musklerna mellan revbenen (det finns ju en massa små muskler mellan revbenen) ligger och skaver mot varandra liksom och trycker jag där det gör ont så är det vansinnigt ömt där, som en sträckning ungefär. Vi får nog tyvärr stå ut, hoppas bara att det försvinner fort efter förlossningen.

• Ororo

Japp... höger sida under revbenen... ONT! Gissar att det är fötter eller något. Inte kul i alla fall...

• Elinpelin84

har oxå ont där..:( och jag är i v29 bara.. den brukar ligga på höger sidan mest så är kanske därför...?

• AmandaaElisabeth

jag har också ont i mitt högra revben, men det är för bebisen ligger och trycker upp sin rumpa där och har den sedan kvar där :P
    så de är säkert din bebis som gör något också:P

• FW81

Låter precis som gallbesvär. Har haft exakt så. Prova att undvika gurka med skal, paprika eller äpple med skal. Vanligt med gallbesvär i slutet av grav. när bebisen också tar större plats.

• Panki

Hade samma som du! Gjorde helvetiskt ont och jag kunde inte ens skratta eller harkla mig för då kändes det som att något var av i revbenet.
    Åkte in till mälarsjukhuset och fick konstaterat att det var muskelärt. Man har jätte mkt muskler och nervtrådar runt revbenen så när barnet ligger och trycker så kan musklerna bli irriterade och det gör ont som F**n!! Men mitt råd är att ta alvedon och lägga på en varm vetekudde... Det var vad läkaren ordinerade mig iaf. Det tar några dagar men sedan lugnar det ner sig. Sen kommer ju magen att sjunka oxå vikken dag som helst så håll ut och ta det riktigt riktigt lugnt! Lycka till!

• vasamamman

Min bebis ligger också och trycker upp mot mitt högra revben. Den tar liksom spjärn med fötter och ben och trycker sedan så mkt den bara kan. Det har bara blivit värre och värre. (39+1 idag) Fixerad sedan v 33 och ligger väldigt långt ner så det kommer ju inte bli bättre:) Jag trycker tillbaka med ena handen men så fort jag tar bort den så trycker den tillbaka.. haha..

• emiiiily

en till som har bränande tryck under bröstet på höger sida. vet att bebis ligger med rygg och rumpa på högersida.
    Har haft de sen innan jag ens hade gått 20 fulla veckor så tror nog det är musklerna och det och inte bebis "fel"

• Tanis82

Tjejer ni har gallbesvär åkte på samma som er ont under höger revben och det gick bak i ryggen. I vecka 28 och låg jag på förlossningen i 3 dagar med dropp. Detta kom tillbaka så fort jag åt nybakt bröd, äpple, stekt fläsk, marie kex och ärtor undvik hårdsmält mat!! Sök sedan för era besvär så ni kan genom gå ett ultralud på gallan. Är gallan inflamerad så syns intet detta på ultraljud men de kan se stenar i galla och gallgångarna!!
    Många gravida får besvär man kan även få besvär av att man blandar olika kombinationer med mat under en och samma dag.
    De säger att gallbesvär går i generationer!!

Lycka till!!

• Fev

Jag vill bara skänka lite hopp. Från v. 28-32 hade jag så ont under höger revben och bak i ryggen (under höger skulderblad). Jag kunde inte stå, sitta, gå eller ligga. Jag hade ont konstant, grät och åt smärtstillande (som ej hjälpte). Jag visste inte hur jag skulle klara en enda dag till. Ville inte vara gravid längre, hade panik. Jag sökte läkarvård men de hittade inget fel (gjorde ultraljud på samtliga organ, tog alla tänkbara prover etc.). En dag när jag vaknade var smärtan bara borta. Är nu i v. 37 och känner ingen smärta alls. Häng i! Sök vård om du är orolig. Hellre kolla en gång för mkt än en gång för lite. Kram på er!

• Vackrabarn
    noggis skrev 2009-04-17 20:03:43 följande:
    Hjälp!!!

Jag har så sjukligt ont under det nedre revbenet på höger sida.. precis under bröstet typ..
    Är i v. 34+5. Kan det vara lilla parveln som trycker med någon fot eller så? Han har varit fixerad i 3 veckor om det har något med saken att göra..

Är det någon som har haft det eller har? och vad kan det vara?
    Jag har ont bakom vänster revben.. Barnet ligger mestadels o nöter där..
    BF 1/8-2013 enligt Familjeliv. Prematurmorsa, räknar med barn i maj-juni2013
Svar på tråden Ont under höger revben...