• cinnamoncream

ringorm???

har en katthona som nyss fått 5 kattungar.

Kattungarna är 1 v. gamla idag och ser pigga och fina ut FÖRUTOM att 2 av dem är väldigt tunnhåriga på hjässan (huvudet) och har "småsår där.
    Modern saknar päls på en bit av svansen också, upptäckte jag till min stora fasa!!!

Jag AANTAR att de fått ringorm, fast jag fattar inte hur, då min katta är en innekatt som skyddas med de allt från vaccineringar, avmaskningar etc etc......ni fattar, det här va liksom inget jag riktigt räknat med....

Nåväl, är det någon som vet vad jag ska göra? Kan ju inte behandla småkatterna än med terbinafin tabletter då de bara ammar, eller kan jag det? ( Har svampmedel för utvärtes bruk hemma i krämform...nån som provat nåt liknande på små kattungar????)

Säg nu inte att jag måste till veterinären omgående, jag vet det, men jag tänker boka tid dit och vill alltså veta mer vad och OM jag kan göra något tills dess....

Tacksam för alla svar!!!

• Svar på tråden ringorm???
  • Bubblan78

När jag fick min honkatt då 5 månader hade hon vad de trodde var ringorm. Hennes päls kliade och föll av och hon blev skallig i partier på huvud och hals. Jag åkte till veterinär och han sade att det finns ett läkemedel (kommer tyvärr inte på vad det heter eller om man kan behandla kattungar med det) som man ska behandla med i 5 veckor. (Nu har vissa veterinärer "en maskin" som ser om det är ringorm, det hade inte min vet.) Så om han skulle skickat iväg min katts hudprov, så skulle det ta ca 5 veckor innan besked kom och då kunde vi lika gärna börja behandla direkt. Vi hade behandlat med Fungoral innan men det hjälpte inte. Stackars katten fick gå med krage i 5 veckor:(

När vi kom tillbaks efter 5 veckor hade fortfarande inte allt försvunnit, utan då en annan veterinär sa att honkatten hade en vanlig hudinfektion och fick antibiotika och mådde bra efter någon dag och pälsen växte snabbt ut igen.

Vad jag skulle göra förutom att ge medicin var att städa noga varje dag, dammsuga, torka golv och torka alla plana ytor. Detta var jättejobbigt och irriterande då jag gjort det i onödan då det visade sig att det ju inte var ringorm.

• Svinto

Usch,stackars dig....
    Egentligen har jag inget bra svar att ge dig när det gäller behandling på så små kattungar. Har själv haft en katt med ringorm (bilder i mitt galleri under "starka bilder") och jag fick sanera hela huset o med virkon. Inte alls kul!!
    Han hade fått det efter en Norgeutställning som jag inte var med på själv så jag vet inget om miljön han varit i...
    Har för mig att man kan dra in ringorm med skorna eller om man klappar typ en ko/häst med ringorm o sen sin katt...Rätta mig gärna om jag har fel...någon...?

Försök att isolera de drabbade katterna o tvätta med Virkon där de brukar vara är mitt bästa tips.

Hoppas att det löser sig snabbt för dig.

• vackrastarflow

Min Smilla hade ringorm när jag fick henne (blev först diagnoserad några månader senare). Det började som små sårskorpor, och blev aldrig riktigt illa.

Tyvärr är medicineringen hård och jag tror inte man medicinerar små kattungar (nu var ju Smilla rätt ung, man mäter medicin utifrån vikt). Kuren är fem veckor lång, men man ger bara medicinen i tre veckor, man måste nämligen låta kattens kropp vila mellan doserna. Så en vecka med medicin, en utan. Den går hårt åt kattens njurar bland annat. Men inga problem att ge katten, den smakar så gott att Smilla blev ledsen när hon inte fick den längre Jag behövde aldrig bada henne i svampschampo.

Det behövdes aldrig nåt hudtest här, eftersom beviset kom när hon smittade mig... Det är lättare att smitta från katt till människa än tvärtom.

Jag tvättade av hela lägenheten med virkon s, men jag var (efter flera veterinärers inrådan) aldrig nojjig om det. En del kastar ju textiler mm mm. Viktigt är att kasta dammsugspåsar och liknande. Tyvärr lever sporerna i upp till ett år. Vi har klarat oss!

Det är vår historia, och den hjälper kanske inte dig så mycket, men nu vet du kanske lite mer vad det innebär. Bäst för dig är iaf att höra med veterinär om hur du gör med de små. En idé är att ringa Agriaveterinären som kanske har några bra tips om vad du kan göra tills du träffar veterinär "på riktigt".

Lycka till!!

Svar på tråden ringorm???