• Frugan80

    rätt färger för mig?

    Hej! Jag har också en fråga om färger på smink.... Jag är mörkhårig(nästintill svarthårig), har ljusblåa ögon och har största delen av året väldigt blek hy. Mitt problem är vilka färger jag ska rikta in mig på när det gäller smink. Alla runt omkring mig säger att jag bör rikta in mig på vinterfärger... men vad innebär det? Hur jag än bär mig åt så kommer jag nästan alltid hem med höstfärger, dvs bruna toner som jag antar inte passar mig... Så, vad passar mig?

  • Svar på tråden rätt färger för mig?
  • Åsa skönhetsexperten

    Hej!

    Du ska självklart välja färger som du trivs i! Delvis har "alla andra" rätt när dem säger att du ska ha s.k "vinterfärger", alltså kalla färger. Färger med undertoner som drar åt blått. Om du gillar brunt, försök att undvika för rödbruna toner bara.


    När man väljer smink så är det flera olika faktorer som spelar in. Hårfärg, hudton, ögonfär, ålder, personlig smak, kläder, vilken look man vill åstadkomma osv.


    Men vill du ha konkreta ex på färger till dig så skulle jag säga violetta toner på ögonskugga, blanda med lite grå om du inte vill ha alltför färglatt. Grågrön skugga eller ögonpenna, och kalla bruna nyanser och lite ljusare silver-beige aktiga toner. Alltså färger som inte har så mycket röda undertoner.


    Det kan vara väldigt fint också med klara färger på läpparna om du gillar läppstift. Då skulle jag bara ha en ljus skugga på ögonlocket för att lyfta blicken, lite kall ljusrosa färg på kinderna och ett hallonrött läppstift eller läppglans!


    Lycka till med sminkningen!


    Mvh Åsa

Svar på tråden rätt färger för mig?