• Anonym (orolig)

Gastroskopi och sövning, hur går det till?

Ska snart göra en gastroskopiundersökning och ska då få sova men mer vet jag inte. Är det under narkos och ska jag förberedas på något sett precis som innan en operation eller blir jag sövd i själva undersökningsrummet och hur? Skulle vilja höra med andra här på fl som kanske har gjort detta när ni blivit sövda och hur allt gick till för er!

• Svar på tråden Gastroskopi och sövning, hur går det till?
  • Hannah76

Det är en ganska lätt sövning, då det är en undersökning som går fort. Du kommer att få förordningar om hur du ska gör inna med tex fasta om du ska ta något läkemedel osv. Du kommer att vara lite groggy när du vaknar, men det går fort över.

• Äventyr

Hej,
    Jag vet inte hur de söver. Jag har gjort gastroskopi och blev inte sövd. Det var riktigt obehagligt men å andra sidan så var det över fort. Det kändes som man ville spy men en sköterska höll min hand och klappade mig.

• Anonym (orolig)
    Hannah76 skrev 2009-04-17 22:39:43 följande:
    Det är en ganska lätt sövning, då det är en undersökning som går fort. Du kommer att få förordningar om hur du ska gör inna med tex fasta om du ska ta något läkemedel osv. Du kommer att vara lite groggy när du vaknar, men det går fort över.
    Mådde du illa efterråt och hur lång tid fick du stanna kvar? Vaknade du upp i ett annat rum och hur länge var du sövd? Fick du en spruta i armen , bedövning i halsen först?
  • Äventyr

Det var ju inte det du frågade...men jag skulle nog inte ha något emot att bli sövd om jag skulle göra det igen.

• Hannah76

Anonym (orolig) skrev 2009-04-17 22:50:07 följande:

Mådde du illa efterråt och hur lång tid fick du stanna kvar? Vaknade du upp i ett annat rum och hur länge var du sövd? Fick du en spruta i armen , bedövning i halsen först?
    Har inte själv gjort en gastro, men jobbat på en mottagning där vi gjorde det dagligen. Själv skulle jag aldrig klara av att vara vaken om jag skulle göra en. Ingen jag har varit med har kräkts efteråt, man är bara sövd ca 10 minuter, börjar vakna till i undersökningsrummet och sen får man ligga lite avskilt och vakna till helt. Vi gav lite fika till våra patiente efter, sen fick de gå hem.
    Narkosen ges genom en kanyl.
  • Äventyr

Hannah76, är det vanligt att man sövs? Mig var det ingen som frågade.

• Hannah76
    Äventyr skrev 2009-04-17 23:11:42 följande:
    Hannah76, är det vanligt att man sövs? Mig var det ingen som frågade.
    De flesta är vakna, men många känner ju en panik av att behöva vara det.
  • Anonym

Jag ska göra gastroskopi, jag får panik av en syrmask ens, jag har enorm rädsla för att spy, kan jag begära narkos? Hur får jag igenom det? Min läkare sade att man måste vara vaken.

• jessicacarlsson

jag har jobbat som uska på såna undersökningar och vi har aldrig sövt någon, söver man människor så måste dom ju intuberas och de går ju inte om man ska in med en annan slang ner i halsen, därimot får man massa lugnande.

• jessicacarlsson

man kanske kan dra via näsan då kanske, har aldrig varit med om de men de går säkert dom är ju så duktiga i dagens läge, om man får välja så skulle jag i alla fall föredra att bli sövd hahaha fy va läskigt att få en slang i halsen i vaket tillstånd

• Anonym (orolig)

Det enda de sa var att jag skulle få sova under tiden så jag tycker det låter som att jag ska få sömnmedel och kanske inte lika tungt som en narkos för det är ju ingen narkossköterska som ska vara med som jag vet?
    Anledningen till att jag får sova är för att jag har dokumenterad emetofobi genom min kirurg. De vill helst inte söva folk och det är i en del län ganska svårt att få igenom för den här undersökningen.

• tyva

Hej
    Jag har själv gjort en gastroskopi. Behövde ingen narkos, det va obehagligt men gick bra ändå. Skönt att slippa sövas och va trött efteråt. Men om du vill sövas går det bra, du måste fasta innan(ej äta och dricka). Man kan sövas och intuberas, gastroskopi undersökningen görs via matstrupen och man intuberas i luftröret. Ibland räcker det med att man får något lugnande, så man slappnar av lite bättre. Ska du sövas och intuberas finna alltid utbildad narkossjuksköterska eller läkare där!! Hoppas allt går bra!

• Anonym (Hmm)

Hoppar in här lite.. Sövs man under så kort tid behöver man väl inte intuberas? Om det inte uppstår några komplikationer då.

ts. tror det kommer gå jättebra för dig och du får säkert info om vad som kommer ske.

• Fru annmi

Jag har gjort Gastro 4ggr & inte vart sövd,däremot gavs de en massa lugnande...
    De ger en Bedövningsspray i halsen sedan en sak att bita på,går jättebra...

Jag stannade kvar lite efteråt,hade inget ont eller så alls efteråt.
    Ts det kommer gå bra

• Anonym

Jag är också rädd för att kräkas. Men jag tyckte att gastroskopi var nåt helt annat. Visserligen får man ju en massa kväljningar, men jag fick inte alls samma panik som när jag mår illa. För det är ju inget illamående förknippat med gastroskopi. Och jag kände inte att jag tappade kontrollen på samma sätt. Men där kan vi ju vara olika.

Jag har gjort tre gastroskopier och inte tyckt att det varit så farligt. Obehagligt men det går ju snabbt över.

Det kommer säkert att gå bra, lycka till!

• tyva

Om man ska sövas "ordentligt" måste narkospersonal säkra din luftväg. Man slutar ofta andas en kort stund och måste ha hjälp med andningen. Eftersom kirurg ska ned med en slang i matstrupen så kommer inte narkospersonal kunna komma åt på annat sätt. Tar men lite lugnande, är man vaken och andas bra själv.

• Anonym (orolig)
    Hannah76 skrev 2009-04-17 23:03:10 följande:
    Anonym (orolig) skrev 2009-04-17 22:50:07 följande:
    Har inte själv gjort en gastro, men jobbat på en mottagning där vi gjorde det dagligen. Själv skulle jag aldrig klara av att vara vaken om jag skulle göra en. Ingen jag har varit med har kräkts efteråt, man är bara sövd ca 10 minuter, börjar vakna till i undersökningsrummet och sen får man ligga lite avskilt och vakna till helt. Vi gav lite fika till våra patiente efter, sen fick de gå hem.Narkosen ges genom en kanyl.
    Så då kommer jag inte att intuberas? Det du säger låter ganska logiskt dvs att man är sövd bara en kort stund och att man blir sövd genom en kanyl. Känner mig lite lugnare nu faktiskt, tack! Du har ju dessutom arbetat på en mottagning där ni gjorde det dagligen så då vet du ju säkert hur det går till
  • Lena 1954

Jag har alldeles idagarna gjort en gastroskopi under narkos, de gjorde en ballongvidgning i tamen då jag är Gastric bypass opererad o inte har kunnat äta efter pga komplikation av läkage.

Jag fick kanyl där narkosmedel skulle sprutas in o jag fick alldeles innan sövningen en andningsmask över mun o näsa för o andas in extra syrgas.. jag minns inget mer sen förän jag vaknade, hur länge efter vet jag inte. Men jag hade lite ont i halsen då jag vaknade. De hade fått jobba rätt mycket med mej då jag hade ett pyttelitet hål i tarmen efter förträngning. 

Dagen efteråt hade jag jätteont i alla muskler i överkroppen efter att säkert fått ligga böjd bakåt en del. Ont som sjutton i bukmuskler o nackmuskler... känns som ett jättehårt gympass

Jag kommer även o få göra om behandlingen ett antal gånger innan allt ska kunna bli okey igen..       

• mrsplupp

Hej
    jag har gjort gastroskopi under lätt narkos.
    Jag krävde det då jag har panik för att kräkas, samt försök 2 ggr innan utan det gick inte fick panik.
    Detta är något de ska kunna genomföra så det är bara att kräva.

Man fick fasta 24 timmar innan.
    Sedan fick man en lugnande spruta genom kanyl i armen, man vart mosig och skön.
    Rullades in i rummet där fanns 2 sköterskor som sitter vid en, en narkosläkare och doktorn som ska genomföra
    gastroskopin.
    Man får såna där grejer som lyssnar på hjärtat och andningen.
    Fick bita i en sån dä rund grej så de kan få ner slangen i halsen...usch.

frågade om jag ville ha bedövning i halsen, jag tog de och det var nog det obehgligaste, men vart helt lam i halsen ett tag och kunde typ inte svälja eller andas ordentligt kändes det som, men försökte slappna av så vart det bättre.
    Sen tjonga de i sömnmedlet, hehehe vart skönt lullig och börja prata massa strunt å skratta, sen däcka jag.

Vakna upp ca 15 min senare när de rulla ut mig till vilorummet där låg jag väl typ en timme, men mest för att de glömde bort mig lite, hade kunnat dra efter 20 min, då jag inte kände nåt.
    Lite öm i halsen.

ska göra en till gastroskopi snart under narkos då jag har magsår...känns bättre denna gång då jag vet vad som ska hända.

Lycka till du kommer inte märka ett skvatt utan helt plötsligt är dte över!!!

• Anonym

jag har gjort koloskopi och gastro sövd.

gastron satt dom kanyl i handen på mig jag fick fasta från kvällen innan till efter "operationen" som de kalla det, jag fick åka i min sjukhus säng in till operation salen, dit kom narkos läkaren och gav mig narkosen. sen sov jag, vaknade till inne på operations rummet och fick hjälp att rulla över till sängen och rullades ut..så fick jag syr gas i näsan för att få bort narkosen snabbare, jag fick väll ligga där i ca  30 min eller så med dropp(hade jag ifos hela tiden) vätske dropp och sen är man iaf på huddinge tvungen att gå till toaletten och kissa innan de ger dig smörgås och dricka och sen först får du gå hem.

ända jag kände av från hela undersökningen var hes hals, man känner ju av att något varit där, så..annars var det inget problem..

när man gör koloskopi så blir man pruttig som tusan för de sprutar in gas, men den undrsökningen är ju lite värre då man måste dricka lakserings medel 1 dyng innan.. 

Svar på tråden Gastroskopi och sövning, hur går det till?