• IsaCMoJs

Stenfruktsallergi hos mamman, hur tänka?

Jag är allergisk mot stenfrukter men känner att jag skulle vilja prova att ge min dotter lite frukt, men hur ska man tänka? Jag läste någonstans att om man som mamma var allergisk så skulle man vänta med dessa men hur länge? Till 6 månader eller? Jag ammar inte så hon har tyvärr inget skydd av mig{#lang_emotions_frown}

Hon äter gröt till lunch med lite katrinplommon men tänkte se om man kunde ge annat på gröten också

Äntligen är hon här, vår älskade Moa
  • Svar på tråden Stenfruktsallergi hos mamman, hur tänka?
  • TheMother

Vår son är sju månader, och vi undviker fortfarande stenfrukter. Vår BVC-sköterksa pratade om att man skulle undvikad det sist vi var där, dvs när sonen var 6 månader. Kommer dock en ihåg hur länge man ska undvika det.
    Dock har ingen av oss föräldrar allergi mot det.

Mamma till Anton 080920
  • Pretty Banana

Jag skulle vänta i alla fall ett år innan jag testade, förmodligen längre. Det finns ju massor med andra frukter man kan ge, banan, äpple, päron, vindruvor, osv, och så alla bär förstås.

• Pretty Banana

Jaha, du menar kanske frukt över huvud taget? Frukt som inte är stenfrukt kan du ju ge tidigare så klart.

• Pretty Banana

Nej, glöm vad jag skrev, jag hade helt fel. Jag trodde stenfruktsallergiker bara reagerade på stenfrukter men tydligen kan man reagerara på äpplen, päron och andra frukter också. Då är det kanske inte så bra att ge dessa.

• TheMother
    Pretty Banana skrev 2009-04-18 08:29:36 följande:
    Nej, glöm vad jag skrev, jag hade helt fel. Jag trodde stenfruktsallergiker bara reagerade på stenfrukter men tydligen kan man reagerara på äpplen, päron och andra frukter också. Då är det kanske inte så bra att ge dessa.
    Oj, det hade jag inte heller koll på.
    Mamma till Anton 080920
  • Suri

Vår allergiläkare tyckte inte att vi behövde vänta med något. Allergin har han oavsett om han får frukten vid 6 mån eller 1 år. Ge honom liiiiite liiite bara för att testa. Onödigt att vänta om han inte får några besvär av den. Vår son är allergisk, är 6 månader nu. Jag har helammat tills nu. Har börjat ge honom lite frukter och grönsaker nu. Han har inte reagerat på något, än... Björnbär var favvo!!

• luckyme83

jag är allergisk mot björkpollen...
    men reagerar även mot stenfrukter och även en del nötter , och en del grönsaker..(så kallad korsallergi)
    jag kan äta frukt och grönt som inte är färskt så att säga...äppelmos , äppelpaj mm

min sambo är oxå allergisk mot björkpollen, men han reagerar inte mot mat överhuvudtaget..

är det stor risk att bebisen vi väntar oxå får björkpollenallergi, och ska man då isåfall undvika stenfrukter mm

på mig märks korsallergin endast att det kliar i munnen, är juh lite svårt att veta med ett litet barn =/

• Suri
    luckyme83 skrev 2009-04-18 08:48:11 följande:
    jag är allergisk mot björkpollen... men reagerar även mot stenfrukter och även en del nötter , och en del grönsaker..(så kallad korsallergi) jag kan äta frukt och grönt som inte är färskt så att säga...äppelmos , äppelpaj mm min sambo är oxå allergisk mot björkpollen, men han reagerar inte mot mat överhuvudtaget.. är det stor risk att bebisen vi väntar oxå får björkpollenallergi, och ska man då isåfall undvika stenfrukter mm på mig märks korsallergin endast att det kliar i munnen, är juh lite svårt att veta med ett litet barn =/
    Jag har förstått det så att det är större risk att ert barn blir allergisk, men det behöver inte vara samma allergi som ni har.

Min man är allergisk mot samma som dig, men sonen mot mjölk och ägg. Vad vi vet.
  • luckyme83
    Suri skrev 2009-04-18 08:50:11 följande:
    Jag har förstått det så att det är större risk att ert barn blir allergisk, men det behöver inte vara samma allergi som ni har.Min man är allergisk mot samma som dig, men sonen mot mjölk och ägg. Vad vi vet.
    men då ska man vara extra vaksam iaf...när man väl börjar ge smakportioner...
  • Suri
    luckyme83 skrev 2009-04-18 08:53:52 följande:
    men då ska man vara extra vaksam iaf...när man väl börjar ge smakportioner...
    Exakt.
    Vi märkte det direkt när han fick sempers havregröt första gången. Blev knallröd runt munnen, kinderna och fick massa små prickar/blåsor.

Nu har han fått konstiga prickar på ena låret (suck) som vi inte vet var det kommer ifrån. Men som vår läkare förklarat så har vi börjat inse att "konstiga prickar" kommer vi nog att få leva med. Han har atopisk hud med torrfläckar.
  • IsaCMoJs
    jag är allergisk mot björkpollen... men reagerar även mot stenfrukter och även en del nötter , och en del grönsaker..(så kallad korsallergi) jag kan äta frukt och grönt som inte är färskt så att säga...äppelmos , äppelpaj mm min sambo är oxå allergisk mot björkpollen, men han reagerar inte mot mat överhuvudtaget.. är det stor risk att bebisen vi väntar oxå får björkpollenallergi, och ska man då isåfall undvika stenfrukter mm på mig märks korsallergin endast att det kliar i munnen, är juh lite svårt att veta med ett litet barn =/
    Exakt så är det för mig också, jag får också klåda som F-N i munnen och det är verkligen inget jag vill att mitt barn ska få!
    Men vi får henne det man kan ge iallfall, det är ju inte mycket men!
    Äntligen är hon här, vår älskade Moa
  • Bubblan78
    jag är allergisk mot björkpollen...men reagerar även mot stenfrukter och även en del nötter , och en del grönsaker..(så kallad korsallergi)jag kan äta frukt och grönt som inte är färskt så att säga...äppelmos , äppelpaj mmmin sambo är oxå allergisk mot björkpollen, men han reagerar inte mot mat överhuvudtaget..är det stor risk att bebisen vi väntar oxå får björkpollenallergi, och ska man då isåfall undvika stenfrukter mm på mig märks korsallergin endast att det kliar i munnen, är juh lite svårt att veta med ett litet barn =/
    Så här har jag det oxå, pratade med min allergolog om det och han tyckte att jag kunde ge dotterna smakbitar/portioner av allt. Hon är nu 1½ år och äter alla frukter utan att ha något besvär:) Men jag är väldigt vaksam om jag skulle se att hon fingrar sig i munnen eller ngt som kan tyda på klåda.
  • tes 75

jag är fruktallergisk (ALLT utom banan typ) & jag har kört på med det mesta till vår son (han är snart 8 månader). jag klarar av frukt som är tillagad, så jag kokar eget fruktmos eller köper fruktbägare som ju också är värmebehandlade, & det har gått fint hittills! han har lite utslag på kroppen, men jag har inte kunnat koppla det till vad han ätit utan det verkar vara vanliga atopiska eksem. utslagen runt munnen som ju är vanligt att de får i början när de äter mat har också försvunnit.

Svar på tråden Stenfruktsallergi hos mamman, hur tänka?