• oxytocin

Säljaren packade för dåligt - vem står för att varan gick sönder?

Köpte en vara på Tradera men den var trasig då jag fick den eftersom den var så dåligt packad. Gjort en reklamation hos Posten men de håller med om att det är säljarens fel och frånsäger sig ansvar. Säljaren vägrar dock betala igen mina pengar. Vad gäller egentligen här? Nån som vet?

• Svar på tråden Säljaren packade för dåligt - vem står för att varan gick sönder?
  • Olivers  Mamma

Det är ju säljaren, om de packat dåligt så är det ju deras fel

• jummie

Självklart är det säljarens fel då denne ska se till att varan klarar av transport. Men med tanke på att det är på Tradera så är det nog inte så mkt att göra...

• oxytocin

Vad kan jag göra? Har försökt tyda köplagen men det är ju inte det lättaste...

• jummie

Det enda du kan göra är att kontakta Trdera o be dom hjälpa dig. Sen så får du "hota" säljaren med negativt omdöme om denne inte tar på sig sitt ansvar. Men någon rättslig hjälp i övrigt tror jag blir svårt att få då det är mellan privatpersoner.

• Gege

absolut säljaren-utan tvekan!

• Olivers  Mamma

Du får helt enkelt ta och förklara för säljaren att denn* har ett ansvar i att packa så att varorna kommer fram hela, man kan inte så lätt avtala bort något sånt. Rör det sig om stora summor får du helt enkelt stämma personen men det krävs mycket jobb med det. om varan inte motsvarar obj. beskrivningen får man skicka tillbaka den och då ska säljaren stå för frakt och retirfrakt, detta står på traderas hjälpsidor.
    I vissa fall kan tradera uppmana säljaren att stå för sina misstag men det är inte särskillt ofta.

• Bemidii

Varför vägrar hon ersätta varan?
    Tycker ho att det är postens fel så får hon ta det med posten

• Pappatilltwins

Säljaren helt klart.
    Man kan inte skriva i auktionen "ansvarar inte för postens hantering" man måste ändå packa tillräckligt bra.

• ReRant

Hur menar du med att säljaren packade för dåligt?
    Var paketet skadat när det kom fram elelr var paketet helt, men varan i paketet skadat?

Om posten har misshandlat paket under transport så är det inte alls självklart att säljaren ska stå för kostnaderna.

• jassikan

Posten tar oftast inget som helst ansvar för behandling av paket och brev, det är upp till den som skickar att packa ordentligt.

Brukar resonera som så att om jag vågar tappa mitt paket i golvet så kommer det nog att hålla.

Posten:
    www.posten.se/c/info_paketeringstips

"Kom ihåg att det är avsändarens ansvar att paketera på ett fullgott sätt!

Observera att ett paketeringstips endast är en rekommendation och är ingen garanti för ersättning vid eventuell reklamation av skadat gods. "

Tradera:
    www.tradera.com/help/HelpPage.aspx

"Fraktskada
    Avsändaren ansvarar alltid för att varan paketeras på ett fullgott sätt. Om en väl emballerad vara skadas under leverans kan mottagaren göra en reklamation till speditören.

Om paketeringen, utifrån speditörens bedömning, skulle anses bristfällig är avsändaren skyldig att ersätta den skadade varan. Dialog kring hur detta ska lösas måste ske mellan dig och säljaren. Tradera kan aldrig lösa denna typ av frågor åt er."

• oxytocin

Det handlade om en vara som delvis bestod av tunt glas. Säljaren hade bara slagit in det hela i ett varv wellpapp. Såklart det inte håller!

• Olivers  Mamma
    oxytocin skrev 2009-04-19 06:57:15 följande:
    Det handlade om en vara som delvis bestod av tunt glas. Säljaren hade bara slagit in det hela i ett varv wellpapp. Såklart det inte håller!
    Då har säljaren inte skött sitt, personligen skulle jag ju tagit en kartong utöver wellpappet oc hmassor mer silkespapper. Säljaren kan ju själv inte trott att det skulle hålla. Vilka summor rör det sig om? Egentligen är det ju en principsak oavsett vilken summa det rör sig om. Är det en person med många omdömen sedan tidigare?
  • oxytocin

Olivers Mamma skrev 2009-04-19 08:23:01 följande:

Då har säljaren inte skött sitt, personligen skulle jag ju tagit en kartong utöver wellpappet oc hmassor mer silkespapper. Säljaren kan ju själv inte trott att det skulle hålla. Vilka summor rör det sig om? Egentligen är det ju en principsak oavsett vilken summa det rör sig om. Är det en person med många omdömen sedan tidigare?
    Visst är det en principsak, men det handlar om flera hundralappar.

Säljaren har ett gäng positiva omdömen, inga negativa. Än!!
  • Olivers  Mamma
    oxytocin skrev 2009-04-19 09:55:22 följande:
    Olivers Mamma skrev 2009-04-19 08:23:01 följande:
    Visst är det en principsak, men det handlar om flera hundralappar. Säljaren har ett gäng positiva omdömen, inga negativa. Än!!
    Då borde ju h*n vara angelägen om att inte få ett negativt omdöme och med många positiva borde man ju vara medveten om traderas regler. Du har inte lust att inboxa en länk?
    Hur har personen reagerat när du kontaktat denn*? Argt eller nonchalant?
    Jag tycker att det är så himla tråkigt när sådant händer.
    Du kan ju skicka tillbaka varan så som man ska göra vid reklamation och säga att om du inte får tillbaka pengarna så går du vidare med ärendet.
  • jassikan

Låter inte som tillräcklig paketering för något som har glasdetaljer.

Har du mailat en bild på den trasiga varan? Om inte så kan det vara bra om du har möjlighet att göra det så säljaren får se hur den ser ut.
    Det finns ju tyvärr de som säger att saker är trasiga och så är de i det (för att slippa betala, få återbetalning eller likn.). Har inte råkat ut för det själv, men hört andra som drabbats av det.

Jag hade inte skickat tillbaka varan utan ok från säljaren. För risken finns då att jag både står utan vara och har fått ännu en kostnad.

Vid reklamation och även i många fall vid utnyttjande av ångerrätt i webbutiker ska man först ta kontakt med företaget. Alltså inte skicka något förrän man haft kontakt med säljaren.

• oxytocin

jassikan: Ja, jag har mejlat bild på varan till säljaren. Och nej, vågar inte skicka tillbaka förrän jag får svar på mina mejl. OM jag nu får det...

Svar på tråden Säljaren packade för dåligt - vem står för att varan gick sönder?