• tjockiskim

    Hu rska jag sminka mina ögon?

    Hej! Jag har ljusblåa ögon och brunt hår. Har sneda ögon neråt så jag ser alltid trött och lite sur ut. Jag undrar hur jag ska lägga sminket på ögonen, och vilka färger jag bör rikta in mig på för att få en mer pigg och snygg look.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-20 22:25
    snälla jag behöver verkligen hjälp

  • Svar på tråden Hu rska jag sminka mina ögon?
  • Åsa skönhetsexperten

    Hej!

    Det finns små knep för att "lyfta" ögonen. Tänk på att lägger du en mörk skugga så skapar du djup. Lägger du på ljusa skuggor så framhäver du.


    Du vill alltså INTE applicera ljusa, skimmrande skuggor på de "hängiga" området/partierna. Där vill du skapa djup med lite mörkare matt skugga. (behöver inte vara jättemörk, men ett par nyanser mörkare än din hudton för att ha ngn effekt)

    Tänk också på att använder du eye-liner, el penna, håll linjen tunn och dra den inte för långt ut mot yttervrån av ögat. Följ inte fransraden hela vägen ut. Utan stanna linjen lite innan fransraden slutar. (övre fransraden) Dra sedan pennan/eye-linern lite uppåt, precis innan "vecket". Lägg sedan ytterligare en lite mörkare skugga precis längs yttre fransraden, innan för eyeliner-strecket (1/3 in på locket ungefär) och sudda ihop med den andra lite mörkare skuggan på det "hängiga" partiet. Som en liten trekant i yttervrån upp lite precis över glob-linjen.

    Låter det komplicerat med fler skuggor än 2 och eye-liner, så håll dig till en ljus skugga med lite skimmer på själva ögonlocket (partiet upp till glob-linjen)  och en liten mörkare på det partiet där du vill skapa djup. (Ofta lite ovanför globlinjen upp mot ögonbrynet.) En mjuk ögonpenna runt ögat (prova en grön el gröngrå färg för en "pigg look", och en vit penna "innanför" ögat) och se till att böja fransarna, speciellt de yttre i ditt fall. På med vattenfast mascara så de håller sig böjda längre. Se till att plocka ögonbrynen så att de inte "tynger ned" ögonen. Det kan göra stor skillnad och du har mer yta att "måla på".

    Hoppas tipsen hjälper dig!

    Mvh Åsa

  • tjockiskim

    Tack så mycket för hjälpen. Hur ska jag lägga rouge och sånt för att inte det ska se ut som mina kinder går typ neråt, ser ledsna ut?

  • Åsa skönhetsexperten

    Hej igen!

    Applicera rouget på själva "äppel-kinden" och borsta sedan lite uppåt mot kindbenet.

    Tänk att du drar en osynlig linje horisontalt under näsan och försök att hålla rouget ovanför den linjen så att rouget inte hamnar för långt ned på kinderna!

    Mvh Åsa

Svar på tråden Hu rska jag sminka mina ögon?