• FamilyG

Behöver jag en brandsläckare?

Hej!

Jag är ny på forumet, men det verkar som om jag har hittat helt rätt! :)

Jag börjar bli lite nojig ang. det här med brand! Jag vet inte varför, men helt plötsligt så har jag börjat snegla på brandsläckare jämt o ständigt... men behöver man en? Är det viktigt? Var bör jag köpa en isåfall?

Tacksam för alla svar!

Har även komponerat en undersökning för att stilla mitt sinne :)

www.surveymonkey.com/s.aspx

Tack för ett riktigt bra forum!!

• Svar på tråden Behöver jag en brandsläckare?
  • Trailer T

Alla bör ha en brandsläckare hemma..

• Isnogood

Tycker absolut att man ska ha brandsläckare hemma..! Men det är jag det..
    Varför jag tycker det..?
    Därför att en liten brand hinner bli väldigt stor innan brandkåren hinner fram, något som man lätt kunnat släcka själv om man haft en brandsläckare...
    Kostar inte särskilt mycket, fungerar i flera år (om man följer instruktionerna) och är i längden en billig försäkring...

• Spindelskratt

Vi har 3 brandsläckare på varje vån. plan i huset. En nära pelletsbrännaren och en i köket, samt en i hallen vid sovrummen. Vi har även en stege att fälla ner från balkongen på ovan. vån om det brinner på nedreplan så kan vi ta oss ut.

Vi har även 2 brandvarnare i källaren, en vid pelletsbrännaren o en i tvättstugan.
    3 brandvarnare på ovan plan, en i kökets anslutning, en i hallen o en i vardagsrummet.
    Samt en i hallen på ovan . vån.

Vi har även en liten i bilen under förarsätet.

Kanske vi överdriver men jag är livrädd att det ska börja brinna med ungar hemma får jag lite panik.

Vi köpte våra brandsläckare på biltema.

• FamilyG

Vet inte om det gör någon skillnad men jag tänkte nämna att jag bor i lägenhet... Vet någon hur försäkringsbolagen ser på att ha en brandsläckare hemma? Blir de glada? ;)

• Surtanten1

Klart du ska ha en brandsläckare!
    Du har tre st varianter av innehåll att använda dig av skum, koldioxid och pulver.

Om man inte har använt handbrandsläckare innan så är pulver ett rekommendera för den släcker effektivast, MEN den skitar ned så in i h*lvete.
    Köp inte en För stor handbrandsläckare, du ska ju självklart kunna flytta på den effektivt om du behöver använda den.
    Kolla med ditt försäkringsbolag om de har några erbjudande och tips.
    Ett bra komplement till handbrandsläckare är en brandfilt!

• Surtanten1

såg att du hade en länk till en undersökning om brandsläckare.
    Jag öppnade en tråd för ett tag sen om överfallskydd som kan ha liknats med en undersökning som de stängde ned:(
    Bara ett tips:)

• Tristanya

fick höra av nån leverantör på mitt jobb att dom små 2kg brandsläckarna inte är att rekomendera i ett hus då do är på tok för små, dom kan på sin höjd släcka en brand i en bil eller båt!

men ja, du bör ha en brandsläckare, bor du i lägenhet kanske inte så många har det.. men bor du i hus ska du självklar ha det. vårat försäkringsbolag räknade in brandvarnare o släckare o då blev försäkringen billigare!
    dock måste vi sätta upp någon fler brandvarnare, har en i trappen till övervåningen (väldigt centralt i huset), o den är kopplad till 112 genom hemlarmet!

sen ska man nog inte tänka för mycket på hur vida försäkringsbolaget blir "glada"/sänker ens försäkrringssumma, är ju en väldigt bra investering i sitt o sin familjs liv att ha bradsläckare o brandvarnare hemma!

• FamilyG

Tack Izazi!

Jag är lite av en statistik-nörd :) därav undersökningen (kvarleva från min utbildning).

Jag är lite tvekande ang. pulver... kan det leda till att man kanske tvekar att använda släckaren vid bränder som man "tror" är mindre? Alltså att man försöker släcka med vatten eller nåt för att inte åka på en rejäl saneringskostnad?

• Surtanten1

6 kilos brandsläckare med Pulver är att rekommendera bla från räddninsverket.

• FamilyG

Tristanya!

Tack för bra svar! :)

Det är just det där med lägenhet vs villa som får mig att tveka på om jag "ska" ha en brandsläckare. Jag bor i lägenhet och det verkar ju som om endast villägare har brandsläckare och inte boende i lägenhet.. är det något jag har missat? Varför verkar det vara viktigare i ena fallet?

• Pappatilltwins

Bra med brandsläckare även i lägenhet.
    Vi har en.

Du ska absolut köpa pulver modellen. Försäkringsbolagen står för saneringen efteråt.

• Surtanten1
    FamilyG skrev 2009-04-18 11:13:01 följande:
    Tack Izazi! Jag är lite av en statistik-nörd :) därav undersökningen (kvarleva från min utbildning). Jag är lite tvekande ang. pulver... kan det leda till att man kanske tvekar att använda släckaren vid bränder som man "tror" är mindre? Alltså att man försöker släcka med vatten eller nåt för att inte åka på en rejäl saneringskostnad?
    Pulver är det släcker som sagt absolut bäst om man är en ovan användare. Ring och kolla med ditt försäkringsbolag om de står för saneringskostnader.

Liv går före sak! :)
  • enAnnan
    Surtanten1 skrev 2009-04-18 11:13:04 följande:
    6 kilos brandsläckare med Pulver är att rekommendera bla från räddninsverket.
    ja, jag har också hört att 6 kg pulver är bäst att ha. Har pratat med en kille på ett försäkringsbolag. Han sa även att de hellre sanerade efter en pulversläckare än att sanera efter en brand. Blir bra mycket billigare...
  • Angelven

Absolut - och pulversläckare, 6 kg!

Brorsan var nyinflyttad när frugan lagade friterat - och 1/2 liter olja tog eld på spisen. Grytlock saknades förstås så han försökte bära ut branden...

Tappade den - över händerna - och säg så här, han hade micheal jackson klädstil ett tag därefter (handskar och en konstig näsa...)

1 pulversläckare rakt ner i oljan hade fixat problemet - och det hade en vattensläckare INTE! (vatten+brinnande olja=explosion...)

Och se till att den är tillgänglig så den inte står i en garderob som vår!

Svar på tråden Behöver jag en brandsläckare?