cortimyk är en fotsvampsalva kan man använda den
i underlivet vid svamp där?
jag tror att det var den jag hade sist jag hade svamp där för att ngn fotsvamp har vi aldrig haft..
i underlivet vid svamp där?
jag tror att det var den jag hade sist jag hade svamp där för att ngn fotsvamp har vi aldrig haft..
tror inte det är samma sort?
var försiktig!
ring apoteket eller sjukvårdsuplysningen och fråga.
Nej det rekomenderar jag absolut inte. Köp rätt saker på apoteket!! Eller gå till gyn.
Cortimyk är en kräm som innehåller ett svampdödande medel (mikonazolnitrat) och en mild kortison som är klådstillande och antiinflammatorisk (hydrokortison). Cortimyk finns i tuber med 20 g (receptfri) och med 50 g kräm (receptbelagd).
Cortimyk kräm används för behandling av fotsvamp med besvärande klåda. Cortimyk kräm kan även användas mot andra svampinfektioner i huden, efter ordination av läkare.
2. INNAN DU ANVÄNDER CORTIMYK
Använd inte Cortimyk:
- om du är överkänslig (allergisk) mot mikonazol, hydrokortison eller något av övriga innehållsämnen i Cortimyk.
- om huden är infekterad av virus (herpes och vattenkoppor) eller vissa bakterier (tuberkulös hudsjukdom).
- till barn under 10 år utan läkares ordination.
Var särskilt försiktig med Cortimyk:
- undvik att krämen kommer i kontakt med ögonen.
- om tecken på irritation och överkänslighet uppkommer bör behandlingen avbrytas.
- då du behandlar stora kroppsytor på små barn. Risk finns att läkemedlet absorberas i betydande grad.
- normal hygien bör iakttas för att förebygga infektion eller återfall av infektionen.
Graviditet
Rådfråga din läkare eller farmaceut innan du tar något läkemedel.
Amning
Cortimyk kan användas av ammande kvinnor, men bör inte smörjas på brösten före amning.
Rådgör dock med läkare vid mer än tillfälligt bruk av Cortimyk i samband med amning.
Kollade i Fass, och där står bara:
Användningsområde
Cortimyk kräm används för behandling av fotsvamp med besvärande klåda. Cortimyk kräm kan även användas mot andra svampinfektioner i huden, efter ordination av läkare.
Det innehåller i alla fall andra verksamma ämnen än Canesten och Pevaryl som är vanligast. Testa att ringa sjukvårdupplysningen och fråga.
Kortison och slemhinnor går inte bra ihop.