TS: Jag har varit i din sits för några år sen o idag har jag en 8-årig son som fortfarande använder en hel del rosa kläder o skor o är stolt över det!
Det började på dagis ungefär när han var 4-5 år. Jag köpte rosa kläder åt honom då han tyckte så mycket om rosa. På dagis var det inga problem. Inga barn som sa något.
När han började 6-årsverksamheten med många nya barn, blev det jobbigare. Han fick många kommentarer om sina kläder o leksaker han hade med sig som var "typiskt flickiga". Han var ofta ledsen, men berättade vad killarna (det var alltid killar) hade sagt.
Vi pratade mycket med honom här hemma om vad det berodde på att de retade honom o sa att absolut ingen får reta honom, att han får ha på sig precis vad han vill. Vi sa också att han naturligtvis fick skippa de rosa kläderna om han tyckte det var jobbigt.
Vi pratade också med personalen o de hade pratat med hela barngruppen om det här med om det finns några färger som bara flickor får ha på sina kläder mm. Jag har också tagit upp frågan själv på föräldramöten. Efter allt detta blev det mycket bättre, ibland fick han dumma kommentarer, men då hade en fröken sagt, inför alla, att det var han (min son) som var modig som vågar ha på sig det han ville! Och detta kom han verkligen ihåg o sa det också till de killar som fortsatte reta honom.
När han började skolan i höstas var jag orolig för hur det skulle gå med nya barn i gruppen. Han har blivit retad några ggr, men tar inte alls åt sig på samma sätt. Jag har absolut inte tvingat honom till att ha dessa rosa kläder eller tycka om My little ponny o annat typiskt "flickigt". Han har valt det själv o atår för det. Han har blivit en väldigt stark kille, trots att han är känslig av sig i jag är mycket stolt över honom!
Det blev långt detta...men mitt råd till dig TS, naturligtvis ska han få ha sina rosa skor på dagis. Om det blir kommentarer om det (behöver inte bli det) ta tag i det då.
Naturligtvis är det vi vuxna som fört över våra idéer om typiska pojk- och flickfärger till barnen. Jag har flera ggr fått "försvara" mina inköp av rosa eller tom. röda skor till min son inför skoförsäljare.