• Neta

5 årig kille - rosa skor ? Erfarenheter

Kanske en lite underlig rubrik. Saken ligger till på följande vis:
    Min lillkille (snart 5 år) älskar rosa. Rosa är favoritfärgen. Helst i kombination med mycket glitter.
    Det är ok för mig men det jag oroar mig för (fast jag egentligen inte vill) är dom nynköpta skorna som han är så stolt över. Dom är ROSA och lite gråa. Han ser fram emot att ha dom på måndag på dagis och tja...jag är helt enkelt orolig för eventuella kommentare från andra, framför allt killarna...Jag vet ju att dom kan vara (är) ibland ganska "tuffa" i sina kommentare trots att dom är så små, men även vad vissa tjejer ska säga , typ att det är "tjejskor"...

Så det jag undrar över är om det finns någon med samma "problem"...eller dilemma...
    För egentligen finns det ju inget som talar för att killar inte skulle få ha rosa, glitriga skor med blommor och prinsessor på...det är bara våra fördomar, tyvärr ganska väl förankrade bland barn så väl som vuxna, som "säger" att detta.

Erfarenheter/tips ? Hur gjorde ni/hade ni gjort ? Tankar ?

• Svar på tråden 5 årig kille - rosa skor ? Erfarenheter
  • JAG är BÄST

Jag skulle personligen aldrig ens tänka tanken på att sätta på en pojk rosa , blommiga glittriga skor.

Fine med rosa tröja,,men där går min gräns.

• Ärla Minou

Jag skulle försöka tänka så här: tråkiga erfarenheter som att andra retas kommer vi alla att drabbas av i livet.. Det bara är så. Det är bra erfarenheter att ha i ryggen i livet. (då menar jag inte mobbing även om jag är övertygad om att även sådana erfarenheter kan bearbetas på ett sådant sätt att man kan använda det som en bra referensupplevelser). Vi kna inte skydda våra barn från alla hemskheter eller allt ont. De måste få vara med om saker, bra och dåliga. Vår uppgift som föräldrar är att finnas där och sätta stopp för sådant de inte själva kan ta sig ur trots att de försöker, vi ska finnas där och hjälpa till att stötta, se våra barn och det som händer, lyssna när de berättar och bejaka dem som de är. Så att något gott eller iaf neutralt i slutändan kan komma ur deras ibland jobbiga erfarenheter.

Att som förälder välja att köpa rosa, tvinga på en motvillig kille för att göra en poäng - det skulle vara helfel. Men nu har du en kille som gillar rosa, en kille som vågar säga vad han tycker och vågar visa vad han tycker. Wow! Stötta honom i det. Vill han inte längre på torsdag så pusha honom inte. Utan prata om vad som hände. Hjälp honom med de känslorna då och låt honom fatta besluten. Just såna här beslut är han fullt kapabel att fatta själv!

• Sarita

Kan du inte berätta för personalen så de är med lite och kan stötta din pojke och visa andra barn att han är fin i sina skor?

• Bidosas

jag förstår ditt prblem. Jag är glad att jag inte har samma! Eftersom jag har 2 tjejer som ÄLSKAR blått & bilar! Men de är ju okej!
    Jag funderar ju inte på om min Moa ska ha sin spindelmannen-springskor till dagis! Synd att du måste fundera över om din son vill ha rosa skor!

Men jag anser att du måste stå upp för din sons önskemål. Försök förklara att andra kanske tycker att de är en "flick-färg" men att du tycker att de är ok att han gillar den iallafall! Sen skulle jag prata med personalen som en annan skrev & hjälpa honom om de andra barnen kommenterar din son skor!

Jag vill att mina barn ska bli individer som klär sig & är som de själva önskar! Vad vill du?

• Dixie

klart han ska ha sina fina nya skor på dagis! det har ju ingen betydelse om de är rosa eller blå - om han nu vill ha dem!
    Men som någon skrev ovan kan det ju vara bra att nämna det för personalen att du är lite orolig vad de andra barnen ska säga - så kan de ha lite koll på det!

• Gaytjej

Tänk att man ens ska behöva fundera på sånt här...! :(

Tyckte det var ett bra tips du fick att prata med dagispersonalen så att de är uppmärksamma och snabbt kan undsätta din son och bemöta eventuella negativa kommentarer! Berömmer de dessutom skorna innan kompisarna hinner hacka på dem så tror jag att de kan ha god effekt.

Förbered även sonen på hur han ska bemöta eventuella kommentarer om att skorna skulle vara tjejskor - är han rapp med ett bra svar så tror jag att hans kamrater köper det, förhoppningsvis är de inte mer hjärntvättade av normer och fördomar än så. Bland äldre killar är det ju faktiskt vanligt med rosa skjortor och pikétröjor t ex. Lär sonen säga "Det är coolt med rosa och jag gillar att bryta normer!" :)

Min erfarenhet (gäller dock äldre barn än din son) är annars att barn som har pondus och är självsäkra kan ha på sig egentligen vad som helst utan att bli ifrågasatta.

• cloudberry79

Klart han ska få ha sina skor på sig, men jag håller med några andra i tråden, kolla av efteråt om någon sa nånting om skorna och om han ännu är glad över dem när han kommer hem. Man behöver inte göra så stor affär av saken, bara en enkel neutral fråga. Om det är dålig jargong på dagis så tycker jag också du kan tala med förskolepersonalen, men om det annars funkar bra tror jag inte det behövs.

- - jag gillar inte de nya signaturerna - -
  • Norrskenet

TS: Jag har varit i din sits för några år sen o idag har jag en 8-årig son som fortfarande använder en hel del rosa kläder o skor o är stolt över det!

Det började på dagis ungefär när han var 4-5 år. Jag köpte rosa kläder åt honom då han tyckte så mycket om rosa. På dagis var det inga problem. Inga barn som sa något.

När han började 6-årsverksamheten  med många nya barn, blev det jobbigare. Han fick många kommentarer om sina kläder o leksaker han hade med sig som var "typiskt flickiga".  Han var ofta ledsen, men berättade vad killarna (det var alltid killar) hade sagt.

Vi pratade mycket med honom här hemma om vad det berodde på att de retade honom o sa att absolut ingen får reta honom, att han får ha på sig precis vad han vill. Vi sa också att han naturligtvis fick skippa de rosa kläderna om han tyckte det var jobbigt.

Vi pratade också med personalen o de hade pratat med hela barngruppen om det här med om det finns några färger som bara flickor får ha på sina kläder mm. Jag har också tagit upp frågan själv på föräldramöten. Efter allt detta blev det mycket bättre, ibland fick han dumma kommentarer, men då hade en fröken sagt, inför alla, att det var han (min son) som var modig som vågar ha på sig det han ville! Och detta kom han verkligen ihåg o sa det också till de killar som fortsatte reta honom.

När han började skolan i höstas var jag orolig för hur det skulle gå med nya barn i gruppen. Han har blivit retad några ggr, men tar inte alls åt sig på samma sätt. Jag har absolut inte tvingat honom till att ha dessa rosa kläder eller tycka om My little ponny o annat typiskt "flickigt". Han har valt det själv o atår för det. Han har blivit en väldigt stark kille, trots att han är känslig av sig i jag är mycket stolt över honom!

Det blev långt detta...men mitt råd till dig TS, naturligtvis ska han få ha sina rosa skor på dagis. Om det blir kommentarer om det (behöver inte bli det) ta tag i det då.

Naturligtvis är det vi vuxna som fört över våra idéer om typiska pojk- och flickfärger till barnen. Jag har flera ggr fått "försvara" mina inköp av rosa eller tom. röda skor till min son inför skoförsäljare.

• Neta

Tack alla för era kommentare.
    Han SKA få ha sina skor och jag hoppas att han kan stå på sig och våga tycka om det han tycker om även utåt sett både nu och i en framtid. Jag hoppas att han också ska kunna se och förstå att det gäller alla andra också. Man får tycka om vad man vill så länge det inte skadar någon annan...

Det är nog inte så dumt att prata med personalen. Kanske jag gör det. Samtidigt så borde det ju inte behövas...Jag kan också ana att de nog tycker det är lite underligt att man som förälder köper rosa skor till en kille även om de säkert har varit med om liknande händelser tidigare i sin långa yrkeskarriär (de är alla nära pensionsålderna på min sons avdelning...och har ibland, kan jag tycka, en lite föråldrad inställning till vissa saker även om de är "bra" mot barnen")

• linhen
    Neta skrev 2009-04-18 12:58:14 följande:
    Kanske en lite underlig rubrik. Saken ligger till på följande vis: Min lillkille (snart 5 år) älskar rosa. Rosa är favoritfärgen. Helst i kombination med mycket glitter. Det är ok för mig men det jag oroar mig för (fast jag egentligen inte vill) är dom nynköpta skorna som han är så stolt över. Dom är ROSA och lite gråa. Han ser fram emot att ha dom på måndag på dagis och tja...jag är helt enkelt orolig för eventuella kommentare från andra, framför allt killarna...Jag vet ju att dom kan vara (är) ibland ganska "tuffa" i sina kommentare trots att dom är så små, men även vad vissa tjejer ska säga , typ att det är "tjejskor"... Så det jag undrar över är om det finns någon med samma "problem"...eller dilemma... För egentligen finns det ju inget som talar för att killar inte skulle få ha rosa, glitriga skor med blommor och prinsessor på...det är bara våra fördomar, tyvärr ganska väl förankrade bland barn så väl som vuxna, som "säger" att detta. Erfarenheter/tips ? Hur gjorde ni/hade ni gjort ? Tankar ?
    Man kan inte göra så mycket åt andras plumpa kommentarer. Det enda man kan göra är att stärka sitt barn så mycket att det är tryggt att gå i rosa skor "trots" att det är pojke.
Svar på tråden 5 årig kille - rosa skor ? Erfarenheter