• Endast jag

Tips mot skällande hund?

Någon som kan ge tips på vad man gör med en hund som skäller på folk?
    Det hjälper inte att dra i nackskinnet, "slå" på nosen eller dra i örat. Hon skäller ändå, vad gör man för att hon ska förstå att det är fel?
    Försöker även avbryta genom att ställa mig framför så hon glömmer att hon skäller men funkar inte alltid.

Någon som kan komma med tips?

• Svar på tråden Tips mot skällande hund?
  • Sussi82

Øva, øva, øva...
    Hundar kan skælla av många olika anledningar: att de e rædda, arga, osækra etc- eller før att de vill markera att de bestæmmer (vilket de inte gør, før det gør DU)

Beroende på vad orsaken e, måste man agera olikt.
    Om hunden e osæker, ville jag føreslå att du skrapar ihop några vænner å ber dom øva med er- igen å igen.
    Du ska kunna møta folk/ de ska kunna gå førbi utan att hunden skæller.

Låna några bra bøcker på biblioteket eller anmæl er till kurs.
    Detta e ett vanligt problem som kan løsas.
    Hunden ændrar snabbt beteende bara ni kommer på vad som e orsaken, å sjælva hittar metoder att tackla det.

Lycka till! SUSSI

• köttbullelydnad

Sluta dra hunden i nackskinnet, slå på nosen eller blockera. Avled istället. Var roligare än det som hunden skäller på. Du ska vara ljuset i din hunds liv, inte en plåga.

• Endast jag
    köttbullelydnad skrev 2009-04-18 16:14:33 följande:
    Sluta dra hunden i nackskinnet, slå på nosen eller blockera. Avled istället. Var roligare än det som hunden skäller på. Du ska vara ljuset i din hunds liv, inte en plåga.
    Det funkar inte när hon väl börjat skälla...

Sussi82 - tack för tipsen!
  • solskina

Du ska inte träna när hunden är i situationen, och redan skäller.

Att lära hunden saker gör man , när hunden är lugn och kan lyssna på dig.

Lär hunden ordet nej på samma sätt som du lärde den sitt. (om den nu kan det).

Lägg något på golvet som den tycker är roligt säg nej när det tittar på den och beröm och gen ev. godis när hunden tittar på dig.
    Nej ordet blir det roligaste ordet i hundensvärld. Säg nej fast hunden inte gör mer än reser sig och tänker gå iväg. Nej= Belöning.
    Belöning kan vara att du hoppar på stället ger den korv eller kastar iväg en boll.

Du kan trigga ordet hur mycket som helst.

När sedan hunden kommer i det lägge att den skäller, så säger du nej.
    Vad blir resultatet tror du?
    Skillnaden att säga ett ord som hunden älskar eller ett ord hunden inte ens förstår.

Träning i lugn miljö effekt i situation.
    Fungerar på alla hundar mer eller mindre om dom inte har ett trauma bakom sig. Så att det är rädsla dom skäller för.

Lycka till

• Endast jag

Okey. ordet nej kan hon det har hon fått höra sen hon var valp och vet vad det betyder.
    Men kanske kan öva ännu mer på det.

Men är rädd att hon skäller för att hon är rädd. Många jag pratat med tror samma. För hon var förr (är tre år nu) social och inget problem med folk. Men sen funkade det inte med äldre killar/män/gubbar bara skällde men nu skäller hon på alla. Förutom barn.
    Så är rädd att något har hänt henne men vet inte vad eller om det har det äns.

• Sussi82

Kan låta som att hon e rædd, ja..
    Øva med folk, låt dom ge henne godis, ta sig god tid till henne å så,
    så kommer hon bli mindre kænslig.
    Lægger ni ner både tid och energi på det hær i en 4 veckor framåt kommer ni se stora framsteg.
    Jag har sjælv jobbat på hundpensionat før några år sen, å dær har vi haft hundar som varit rædda både før andra hundar och djur.
    Jag har jæmført dom lite med folk som har social fobi!
    Dom kan bli hjælpta.

Lycka till!
    SUSSI

• Endast jag

När vi får besök så kör vi med att hon får komma fram till personen när hon vill och ofta får en godis av denna.

Men är ju svårare när man är ute och går och möter folk.
    Men det är väl bara att öva på det med ännu mer.

• köttbullelydnad

Passivitetsträning låter som en god idé. Att sitta på en bänk inne i stan nånstans så att hunden får se en massa folk, men att ingen av dem bryr sig om den. Vill nån klappa så säger man bara vänligt men bestämt "Nej, vi tränar". Beröm hunden när den är tyst så att den lär sig att förknippa sitt beteende till positiv förstärkelse. Använd gärna godis.

• Endast jag
    köttbullelydnad skrev 2009-04-20 13:04:37 följande:
    Passivitetsträning låter som en god idé. Att sitta på en bänk inne i stan nånstans så att hunden får se en massa folk, men att ingen av dem bryr sig om den. Vill nån klappa så säger man bara vänligt men bestämt "Nej, vi tränar". Beröm hunden när den är tyst så att den lär sig att förknippa sitt beteende till positiv förstärkelse. Använd gärna godis.
    Godis är något som går åt rätt bra här
    Ja att sitta still i trädgården och det går folk på trottoaren som hon ser är oftast inga problem, men får nog testa att sätta mig någon annanstans kanske, där hon inte är "hemma och öva.
    Tackar för tipset.
Svar på tråden Tips mot skällande hund?