• norrasnöflingan

Amningskris!!!

Hjälp vad är det här? Min kille som har ammats ca 12 ggr/dygn (har bara ätit ett bröst åt gången) har kommit in i ngn kris! Är 3 månader idag och har hört att det kan hända...Han äter betydligt mer sällan och så är han såååå arg när vi ska äta. Han skriker direkt han läggs till bröstet oavsett om jag står, går, ligger, vaggar...Han verkar bli arg då det inte kommer, när det kommer för mkt och när han behöver rapa, sen är det mkt svårt att få honom till bröstet igen! Har ni några råd? Ska jag truga och få han till att äta eller ska jag vänta ut honom till han är riktigt hungrig? Ibland är han så hungrig att han dreglar och snuttar sin egen tröja, men ändå skriker han då han ska äta...När han sen äter känns det som att han inte äter klart! Ojoj finns det någon som känner igen sig å kanske har ngr tips?

• Svar på tråden Amningskris!!!
  • Dr Mupp

Det hör till åldern, det går över. Fortsätt erbjuda bröstet på första signal.

• Senap

Låter som en vanlig 3-mån.
    De har en tillväxtfas där då de rycker och sliter i bröstet utan att äta. Ryckandet stimulerar dock hypofysen så det bildas mer mjölk. Fortsätt att erbjuda - det går över.

My sugar is raw
  • norrasnöflingan

Hmm men då känns det som att jag bara retar upp honom ännu mer? Ska jag bara försöka en kort stund och sedan ta en paus så han (eller vi :) lugnar ner oss och fortsätta efter ett tag eller ska vi kämpa länge vid bröstet?

• FinaFamiljen

Har du provat att amma liggande i ett tyst och mörkt rum? Sådana metoder för att "begränsa stimuli" brukar kunna fungera rätt bra.

• norrasnöflingan

Ja, vi gjorde det imorse, och morgonen brukar gå bra då vi ff ligger å myser i sängen men icke... Han åt på natten (2:30) och då gick det bra men inte på morgonen 6:30. Hoppas att det kan påverka att det vart mkt folk och fartigt ngr dagar, kanske lugnar ner sig när det bara blir vi igen? Men ska försöka här hemma också igen, ska tänka på det där med stimuli!

• CloudBerry the 1st

Det är normalt och det som kan underlätta är att ligga i ett tyst och någolunda mörkt rum så att han får ro att amma.

• norrasnöflingan

Å ligga i lugn och ro i mörkret

• norrasnöflingan

Kan det ändå vara så att han vill äta mer sällan? För om jag försöker ung det intervallet han åt tidigare är han helt ointresserad och riktigt irriterad, går liiiite bättre om jag väntar ut honom.

• Winglur

Det är precis samma här och har varit nu i snart 1 mån.
    Otroligt frustrerande men det är bara att erbjuda bröstet på första signal.
    Försök inte för länge bara utan ta en paus om det inte går.
    Låt honom lugna ner sej ett tag och pröva igen.
    Jag har hört att det går över, och jag väntar fortfarande... :/

• norrasnöflingan

Puh hoppas det inte håller i sig alltför länge, är bara uppe i en vecka och det verkar bli bara värre å värre...

• CloudBerry the 1st
    norrasnöflingan skrev 2009-04-18 14:54:32 följande:
    Kan det ändå vara så att han vill äta mer sällan? För om jag försöker ung det intervallet han åt tidigare är han helt ointresserad och riktigt irriterad, går liiiite bättre om jag väntar ut honom.
    I tillväxtperioder så brukar det oftast innebära att de vill äta oftare för att öka upp produktionen.
  • Winglur

CloudBerry the 1st skrev 2009-04-18 15:01:03 följande:

I tillväxtperioder så brukar det oftast innebära att de vill äta oftare för att öka upp produktionen.
    Fast jag har oxå upplevt det som att min vill äta mer sällan.
    Och hon har blivit riktigt sur om hon fått "för ofta".
    Det har gått bättre om jag väntat lite längre än hon annars ätit...
  • norrasnöflingan
    Fast jag har oxå upplevt det som att min vill äta mer sällan.Och hon har blivit riktigt sur om hon fått "för ofta".Det har gått bättre om jag väntat lite längre än hon annars ätit...
    Jaa precis så upplever jag det som, ska försöka hålla koll och inte pressa honom för mkt! Blir bara lite konstigt för mjölkproduktionen då han bara äter 1 bröst åt gången, går så lång tid innan det står på tur igen, tror du kan hämma produktionen?
  • Winglur
    norrasnöflingan skrev 2009-04-18 17:01:09 följande:
    Jaa precis så upplever jag det som, ska försöka hålla koll och inte pressa honom för mkt! Blir bara lite konstigt för mjölkproduktionen då han bara äter 1 bröst åt gången, går så lång tid innan det står på tur igen, tror du kan hämma produktionen?
    Kan vara så, jag ger oxå bara ett bröst åt gången.
    Det känns även som att hon ätit kortare stunder...
    Jag tyckte att det var så himla konstigt då det började för jag tyckte att hon måste ju vara mer hungrig men hon blev som sagt bara arg när jag försökte ge henne.
    Nu har det dock börjat vända men det är fortfarande endel bök.
    Jag har försökt hålla koll på klockan och hon verkar äta med 2-3 timmars mellanrum.
    Så jag försöker hålla det, har det inte gått mer än 1 timme så är det mest att hon är trött när hon börjar gnälla. Nu har jag även lärt mig att det är olika läten på hunger och trött gråt...

Hur går det för er?
  • norrasnöflingan
    Winglur skrev 2009-04-18 17:12:00 följande:
    Kan vara så, jag ger oxå bara ett bröst åt gången.Det känns även som att hon ätit kortare stunder...Jag tyckte att det var så himla konstigt då det började för jag tyckte att hon måste ju vara mer hungrig men hon blev som sagt bara arg när jag försökte ge henne.Nu har det dock börjat vända men det är fortfarande endel bök.Jag har försökt hålla koll på klockan och hon verkar äta med 2-3 timmars mellanrum. Så jag försöker hålla det, har det inte gått mer än 1 timme så är det mest att hon är trött när hon börjar gnälla. Nu har jag även lärt mig att det är olika läten på hunger och trött gråt...Hur går det för er?
    Det låter precis som jag har det! Har just börjat inse att det är ingen ide att bråka innan det gått 2-3 timmar, då är han tillräckligt hungrig! Samma sak med kortare stunder då man väl fått honom att äta kan han ibland vara klar fort å då är det helt omöjligt att få han att äta mer, då blir det till att vänta... Hur blir det d med din mjölkproduktion? Det blir ju nästa 6 timmar innan han äter bröst nr1 igen.
  • Winglur
    norrasnöflingan skrev 2009-04-18 19:01:36 följande:
    Det låter precis som jag har det! Har just börjat inse att det är ingen ide att bråka innan det gått 2-3 timmar, då är han tillräckligt hungrig! Samma sak med kortare stunder då man väl fått honom att äta kan han ibland vara klar fort å då är det helt omöjligt att få han att äta mer, då blir det till att vänta... Hur blir det d med din mjölkproduktion? Det blir ju nästa 6 timmar innan han äter bröst nr1 igen.
    Det är ingen fara med den, den verkar ha anpassat sig något sånär nu. :)
    Hur är det med din?
Svar på tråden Amningskris!!!