• Kanina

Smittar snuvan vid tandsprickning?

Ja, det undrar jag alltså. Lilltjejen är jättesnuvig o kinkig och det känns som det är nåt hårt på gång i underkäken. Men smittar verkligen denna snuva, det är väl inget virus då?

• Svar på tråden Smittar snuvan vid tandsprickning?
  • soffe

Har svårt att tänka mig att det skulle smitta...

• saggitarius

JAg har för mej att snuvan bara smittar om den är grönaktig, inte om den är genomskinlig o rinnande!

• Kanina

ok, saggitarius, det låter ju logiskt på nåt sätt. då ska jag be middagsgästerna komma ändå med sin bebis!

• Vitsippa

Snuvan beror på ett virus eller bakterier, oavsett om det är tänder på gång eller inte. Tänderna gör bara att ditt barn blir känsligare för infektioner (som den här snuvan), de orsakar inte i sig att barnet blir snuvigt. Jag tycker inte att ni ska träffa en bebis!

• Vitsippa

Saggitarius: Tvärtom är det väl? Ny, genomskinlig snuva smittar, men den gamla grönaktiga är inte lika smittsam??!!

• Marlene

jag har hört att det är så att tänderna kommer när barnet är sjukt, alltså är det inte tänderna som orsakar förkylningen utan förkylningen som orsakar tänderna hur sant det är vet jag inte. Men hursom helst så är det som vitsippa skriver förkylning orsakas alltid av virus eller bakterier och smittar alltså

• Kanina

jaha - kommer tänderna när barnet är sjukt? Men om barnet aldrig är sjukt då? Hmm... fler som kan berätta mer om den här mystiska snuvan. Och vilken av snuvorna smittar då?
    Jag har en teori. Oftast smittar man mer i början av en fökrylning/sjukdom, och ofta börjar i alla fall mina förkylningar med en väldigt genomskinlig snuva som senare kan bli grumlig. Alltså borde den genomskinliga snuvan vara mer smittsam än den andra?

• Marre

Jag har hört som Marlene, att tänderna "passar på" att spricka igenom när barnet har en infektion i kroppen.

Är barnet aldrig sjukt får dom väl (tänderna alltså) spricka igenom bäst dom vill

• tjocken

tänderna kommer iallaf. !!Men,när tänderna tränger igenom, så blir barnets immunförsvar sämre, och dom blir lättare förkylda!

• tjocken

Alldså, det e en vanlig förkyldning...

• Marlene

ja tänderna kommer nog ändå, min lilla kille har aldrig varit sjuk när det har varit tänder på gång

• Tessie2

Jag har läst (kommer inte i håg vart) Att den genomskinliga snuvan är mest smittsam och den gröna inte lika smittsam.
    Men som mest smittar man innan det har brytigt ut helt alltså när man känner sig konstig i kroppen, ont i halsen och lite febrig.

Svar på tråden Smittar snuvan vid tandsprickning?