• Lanita84

Grötig avföring i snart 2 år!!!

Vet inte vad jag ska göra längre.

Min son har haft problem med magen och har inte velat äta speciellt bra sedan jag slutade helamma honom då han var ca 10 månader.
    Nu är han över 2 år och har alltid haft grötig avföring och äter väldigt lite.
    Först konstaterades det att han hade laktosintolerans så vi hade honom på laktosfri diet i ca en månad, diarreerna slutade iaf och det blev grötig avföring och någon gång till och med fast! Sedan testades han igen och då helt plötsligt hade han inte laktos allergi längre så vi började med mjölk och allt igen. Allt var bra ett tag men sen började det igen.
    Vi har testat att ta bort laktosprodukterna igen men nu är det samma sak helatiden.
    Läkarna tar tester men allt verkar normalt hittills förutom ägg allergi och en kattallergi som dom hittade genom alla tester.
    Vi har en katt hemma som vi försöker göra oss av med men allergi läkaren sa att det ej påverkar magen.
    Någon som har eller haft barn med ständiga problem med magen??
    Nu har han även börjar spy upp det lilla han äter, får bara i honom välling och gröt. :(
    Desperat nu på hjälp! :'(
  • Svar på tråden Grötig avföring i snart 2 år!!!
  • Rae

Testa att ge Silicea, det kan inte skada i alla fall. Det balanserar magen och binder patogener, skadliga bakterier. Vi ger det så fort våra barn har någon magåkomma. Finns på hälsokosten och ska tas med ljummet vatten men barnen får det i lite fil. Testa 2 veckor och se om det hjälper!

• Lanita84

Okey ska testa det direkt på måndag.

Håller tummarna för att det ska hjälpa.
    Tack så mycket för tipset. 
  • MiisPiis

Fast jag tror nog det är djupare än så....han måste få komma på en riktig genomgång! Vår son har haft en konstant lös avföring sedan han var väldigt liten! Han går på utredning för detta, men de har ännu inte hittat problemet. Något fel på tunntarmen har nämnts, men de måste ta en biopsi för att undersöka detta vidare....och än har ingen kallelse för det kommit.

• Lanita84

Var på akuten idag igen för andra gången... han har spytt stå dagar i streck nu så inget håller i sig i kroppen känns det som...typ bara vällingen :(

Denna läkare sa att vi skulle sluta med pencilinen eftersom det kan vara därför som han spyr och mår dåligt av denna, det ska tydligen räcka med 3 dagars atibiotika för att slå ner bakterier och han var uppe i 6 dagar idag....
    Han nämnde samma sak, att om testerna igen visar normalt skulle dom ta test från tjocktarmen eller något...söva ner, pilla ner något genom halsen ner i magen och skrapa lite... ush, hoppas det går fort så att man får veta vad som är fel... man blir så deprimerad av att se dom utan aptit :'(
  • Rulltrappa

äter han frukt? min son blir ruskigt dålig i magen av banan, och även kiwi upptäckte vi nyligen. han blir väldigt gasig och avföringen blir lös, grynig och luktar surt och jätteäckligt.

• Lanita84

Nej grejen är att han äter nästan inget, han får jätte mycket kvällningar av mat och frukt/grönsaker spottar han bara ut. ger jag honom apelsinjuice så får han mega mycket diarre :(

Så jag vet inte om det är något i halsen/magen som gör att han har kanske illamående eller trång luftstrupe.... 
    Han har trånga luftvägar men får medicin mot det (airomir) men jag förstår inte varför han får kvällningar tills han spyr när han äter maten.
  • Rae

Jag tycker ändå ni ska testa Silicea, min son fick Campolybakter för två år sedan och hade blod i avföringen, blod i urinen och hade fruktansvärda magsmärtor. Läkarna tog massa prover och sa att om det visar någon bakterie ska han få penicillin. 3-4 dagar senare ringde de och sa att de hittat Campolybakter (stavas kanske inte så). Då sa vi att han verkar må bra nu, vi hade gett silicea flera gånger /dag. De ville inte riktigt tro oss för de hade aldrig varit med om att man inte behövde penicillin för dessa bakterier. Nya prover togs och allt var bra. De fick erkänna att det kan varit Silicea som hjälpt för de hade ingen annan förklaring.

Testa i alla fall! Det innehåller bara kisel och vatten och kan tas även av små barn.

• BulbusCordis
    Lanita84 skrev 2009-04-18 16:28:57 följande:
    Vet inte vad jag ska göra längre.
    Min son har haft problem med magen och har inte velat äta speciellt bra sedan jag slutade helamma honom då han var ca 10 månader.
    Nu är han över 2 år och har alltid haft grötig avföring och äter väldigt lite.
    Först konstaterades det att han hade laktosintolerans så vi hade honom på laktosfri diet i ca en månad, diarreerna slutade iaf och det blev grötig avföring och någon gång till och med fast! Sedan testades han igen och då helt plötsligt hade han inte laktos allergi längre så vi började med mjölk och allt igen. Allt var bra ett tag men sen började det igen.
    Vi har testat att ta bort laktosprodukterna igen men nu är det samma sak helatiden.
    Läkarna tar tester men allt verkar normalt hittills förutom ägg allergi och en kattallergi som dom hittade genom alla tester.
    Vi har en katt hemma som vi försöker göra oss av med men allergi läkaren sa att det ej påverkar magen.

Någon som har eller haft barn med ständiga problem med magen??
    Nu har han även börjar spy upp det lilla han äter, får bara i honom välling och gröt. :(

Desperat nu på hjälp! :'(
    Lanita84 skrev 2009-04-19 01:19:19 följande:
    Var på akuten idag igen för andra gången... han har spytt stå dagar i streck nu så inget håller i sig i kroppen känns det som...typ bara vällingen :(
    Denna läkare sa att vi skulle sluta med pencilinen eftersom det kan vara därför som han spyr och mår dåligt av denna, det ska tydligen räcka med 3 dagars atibiotika för att slå ner bakterier och han var uppe i 6 dagar idag....
    Han nämnde samma sak, att om testerna igen visar normalt skulle dom ta test från tjocktarmen eller något...söva ner, pilla ner något genom halsen ner i magen och skrapa lite... ush, hoppas det går fort så att man får veta vad som är fel... man blir så deprimerad av att se dom utan aptit :'(
    Tycker det låter mer som glutenintolerens efetrsom besvären kom då började med vällingen.

Celiaki diagnosticeras genom ett vävnad sprob från tarmen. Skynda dig få läkarna ta det för man kan få bestående men om man inte behandlar det. Låt dem inte dra ut på provtagningen!
  • BulbusCordis

Pylorusstenos är en annan tänkbar anledning..be dem kolla upp det också.

• Lanita84

Ska ringa till vårdcentralen imorgon bitti direkt och be om att få en tid direkt så att dom kan ta testerna. 

Han har inte haft ont i magen eller blod i avföringen så det lugnar mig iaf lite... 
    Hoppas man får hjälp fort nu, man har fått vänta så länge och det känns som att man står still helatiden.
    Tack för alla svaren :)
  • Ani
    Fick byta nickname då jag glömde bort mitt lösen här och på hotmailen :S
    Har nu testat Silicea i typ två veckor utan resultat...hur lång tid tog det innan den verkade för dig Molle2004???
    Hur mycket gav du ditt barn? Jag blandar i en tesked tre gånger om dagen i tex mjölken, yoghurt eller saften....händer inget dock med magen :(

• Rae

Hej igen, vad tråkigt att det inte har hjälpt med Silicea. det hjälpte fortare på vår son. Har ni varit och testat för någon allergi eller? Samtidigt borde det ju inte vara någon bakterie eller så eftersom inte Silicean har hjälpt, borde kanske vara något med maten i så fall.
    Jag gav nog ca 2 teskedar i filmjölk 3-4 gånger per dag när han var sjuk. Det gör jag fortfarande de gånger barnen får magsjuka.

• Miralicia

Har ni tagit prov för celikai (glutenintolerans)? Om inte så skulle jag se till att få det gjort så snart som möjligt. Jag tycker att det låter väldigt misstänkt i varje fall.

Blodprov för det kan de ta på vc och om det visar förhöjda värden så gör man en gastroskopi där men tar en biopsi från tarmens insida för att fastställa diagnosen.

Att han blev bättre med laktosfritt men ändå inte helt bra förekommer väldigt ofta i samband med celiaki eftersom celiakin orsakar skador på tarmluddet och det är ytterst på tarmluddet som laktasenzymerna som är det som bryter ner laktosen normalt sitter sitter så då klarar inte kroppen av att bryta ner laktosen. Tar man bort laktosen försvinner en hel del av magbesvären, men man blir sällan helt bra så länge som man fortsätter med gluten.

Men OBS! Ta inte bort gluten ur kosten innan prov är tagna. Tar man bort innan diagnos är ställd så läker skadorna och man kan inte hitta markörer och därmed inte bekräfta diagnos.

• Ani

Hej hej igen...

Dom har tagit en miljon blodprov på både mat grejer som mjölk, ägg, laktos och gluten och allt förutom ägg var negativt. Han får dock inte dricka mjölk direkt ur glas då han är lite kännslig för det men det har han ändå inte gjort på evigheter ändå så det borde ju inte påverka magen samt andedräkten som ibland luktar som bajsblöja :(
    Dom har tagit avföringsprover minst 10 gånger och inget visas alls.
    Nu lämnade jag in tre avföringsprov igen för att se om det finns någon typ av bakterie denna gången och gör det inte det skulle dom göra gastroskopi men dom vill göra så mycket som möjligt innan dom ska behöva göra detta. tycker det tagit föööör lång tid och han blir inte bättre alls.
    Han äter pytte pytte lite och får kvällningar nu även av vanlig havregryn som jag gör väldigt vattnig för att det ska vara lättare att äta för honom men det går inte.
    Han äter nästan inget alls och har även fått mörka ringar under ögonen och färgen han hade i ansiktet innan har ju försvunnit :(
    Får verkligen lust att anmäla läkarvården som tagit sådan tid. tycker dom bode gjort gastroskopin för lääänge dedan.
    ush vad ska man göra...man bara väntar och väntar.
Svar på tråden Grötig avföring i snart 2 år!!!