• Sigrid

Frysa kroppkakor?

Jag tänkte försöka mig på att göra kroppkakor, har aldrig testat tidigare (har aldrig ätit det heller för den delen, men det låter gott).

Min fråga är: Kan man frysa kroppkakor? Spelar det någon roll om man fryser in dem innan man kokar dem eller när de är kokta?

• Svar på tråden Frysa kroppkakor?
  • Aiwendil

Det går i allafall att frysa dom man köper i butik, innan det är kokta alltså.

Isak / 07 03 09 - Prins Bus / BF 09 08 21
  • MBert

Men de färdiga du köper i butik är ju kokta (men smakar inte alls som kroppkakor ska).

Det går utmärkt att frysa kroppkakor. Vi brukar koka dem först, äta massor när de är nygjorda (då är de ju som bäst) och frysa in det som blir över, om det blir några över (kokta då alltså).

• Sigrid

Tack, det verkar som det funkar både före och efter tillagning.

• MBert

Fast Miis Piis menar nog att hon har kokt dem först och sen fryseit ner dem, tinat dem och stekt dem. Man kan ju steka kokta kroppkakor också, fast vi brukar värma dem i saltat vatten.

• mamlan
    Sigrid skrev 2009-04-18 19:52:01 följande:
    Tack, det verkar som det funkar både före och efter tillagning.
    Jag tror inte du ska frysa en okokt kroppkaka, som sagt de från affären är ju kokta redan, dem värmer man ju bara. En rå skulle ju innebära att du fryser smeten? Min mamma brukar(i alla fall när hon gör palt, men det funkar nog lika med k.kakor) linda in den i folie när hon kokar dem, sedan fryser man dem inlindade i folien och tar fram så många man vill äta, lägg dem, med folien kvar på, i vatten och värm. Då blir de som nygjorda.
Svar på tråden Frysa kroppkakor?